nille850 skrev:nille850 skrev:Jag hade juh två fel på min 850, det ena var att bilen var svårstartad och det andra att när man har fått igång bilen så är det som att den vill dö om man inte håller gas och sen när man ska lägga i D så dör den, den hackar även på varven när detta fel dycker upp.
Idag så bryggade jag över bränslepupsrelät och lät bilen stå några timmar, då startade den som en klocka men fel nummer två var fortfarande kvar.
Är det någon som har nått tips att ge.
Jag felsökte idag och fick fram dessa, som sagt var så har jag bryggat bränslepumpsrelät i väntan på att få det omlödt.
A1: 1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten
A2: 1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig
A6: 1-1-1 Inget fel upptäckt
Jag har nollat systemet, genom att ta bort minuspolen på batteriet, visst funkar det? Tänkte söka imorgon igen och se om det finns några förändringar.
Svaret är med iallafall 90% säkerhet: Byt luftmassemätare så kommer bilen att gå utmärkt.. Naturligtvis ihop med ditt lödda relä.
A1 indikerar fel på belastnings signalen..
A2 berättar att det är fel på massmätaren och då händer följande..*När felkod sätts ger styrenheten ett fast värde som lastsignal (limp home). Adaptionen och tomgångsreg–leringen spärras. Lastsignal till EZ 129 K och AW50–42 sätts till fullast.*
Voila.. Felkoden i A2 gör alltså att felkoden i A1 skapas..Slutsats: Byt luftmassemätare till en hel.
A1=Felkodsinformation 1–3–4
Villkor
Belastningssignalen (TQ) från motorstyrsystemet ger information till växellådans styrenhet om vilket moment motorn utvecklar. Signalen ger också information om motorns varvtal, om motorn går på tomgång eller har bränsleavstängning. Om styrenheten registrerar att det inte kommer någon belastningssignal när varvtalsgivaren på växellådan ger signal om att varvtalet på ingående axeln efter momentomvandlaren är över ca 600 rpm, sätts felkod 1–3–4.
Ersättningsvärde
Styrenhet GRUPP I:
Inga ersättningsvärden
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode I" har trätt i funktion.
Felorsak
-Avbrott på signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Kontaktresistans i anslutningar.
Felsymptom
-Ingen lock–up funktion (Emergency mode I).
A2=Felkodsinformation Felkod 1–2–1 LH 3.2
Villkor
Eftersom den beräknade luftmassan till stor del bestämmer insprutningstiden är systemet beroende av denna signal. Om styrenheten uppfattar att signalen är under 2,7 V eller över 8 V sätts felkoden.
Ersättningsvärde
När felkod sätts ger styrenheten ett fast värde som lastsignal (limp home). Adaptionen och tomgångsreg–leringen spärras. Lastsignal till EZ 129 K och AW50–42 sätts till fullast.
Felorsak
-Avbrott på signalledning eller spänningsledning.
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Defekt luftmassmätare.
Felsymptom
Inga.