Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samma problem i morse igen! Försökte starta den 5 ggr gav sedan upp.
Skruvade bort locket över säkringarna och reläerna i motorutrymmet, värmde reläerna lite med en hårtork i några minuter.
Provade sedan att starta bilen igen och se på... då fungerade den!!
Jag var till min volvo handlare på middags rasten o köpte ett nytt bränsle relä, det som är märkt 103 så får vi se om den fungerar imorgon.
Det sitter ju fler reläer i boxen jag har 3st märkta med ett "J" jag frågade min volvo handlare om dessa reläer ( dom blev ju också varmare när jag värmde med hårtorken) de sade att det var hjälpreläer. Han visste inte vad de hjälpte till med? Någon som vet?
av *pettson*
TT skrev:Samma problem i morse igen! Försökte starta den 5 ggr gav sedan upp.
Skruvade bort locket över säkringarna och reläerna i motorutrymmet, värmde reläerna lite med en hårtork i några minuter.
Provade sedan att starta bilen igen och se på... då fungerade den!!
Jag var till min volvo handlare på middags rasten o köpte ett nytt bränsle relä, det som är märkt 103 så får vi se om den fungerar imorgon.
Det sitter ju fler reläer i boxen jag har 3st märkta med ett "J" jag frågade min volvo handlare om dessa reläer ( dom blev ju också varmare när jag värmde med hårtorken) de sade att det var hjälpreläer. Han visste inte vad de hjälpte till med? Någon som vet?
Dom styr ut så att inte all ström tas över ditt tändningslås.
103 är reläet du söker.
Nu fungerar bilen igen!
Det var Reläet märkt 103 som var problemet. Jag orkade inte hålla på och löda om det köpte ett nytt hos volvohandlaren kostade ca: 260:-
Tackar för hjälpen..
TT
Jag hade juh två fel på min 850, det ena var att bilen var svårstartad och det andra att när man har fått igång bilen så är det som att den vill dö om man inte håller gas och sen när man ska lägga i D så dör den, den hackar även på varven när detta fel dycker upp.

Idag så bryggade jag över bränslepupsrelät och lät bilen stå några timmar, då startade den som en klocka men fel nummer två var fortfarande kvar.

Är det någon som har nått tips att ge.
av *pettson*
nille850 skrev:Jag hade juh två fel på min 850, det ena var att bilen var svårstartad och det andra att när man har fått igång bilen så är det som att den vill dö om man inte håller gas och sen när man ska lägga i D så dör den, den hackar även på varven när detta fel dycker upp.

Idag så bryggade jag över bränslepupsrelät och lät bilen stå några timmar, då startade den som en klocka men fel nummer två var fortfarande kvar.

Du har läst ur ev. felkoder ur uttag A1, A2 samt A6?
nille850 skrev:Jag hade juh två fel på min 850, det ena var att bilen var svårstartad och det andra att när man har fått igång bilen så är det som att den vill dö om man inte håller gas och sen när man ska lägga i D så dör den, den hackar även på varven när detta fel dycker upp.

Jag felsökte idag och fick fram dessa, som sagt var så har jag bryggat bränslepumpsrelät i väntan på att få det omlödt.

A1: 1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

A2: 1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

A6: 1-1-1 Inget fel upptäckt

Jag har nollat systemet, genom att ta bort minuspolen på batteriet, visst funkar det? Tänkte söka imorgon igen och se om det finns några förändringar.
av *pettson*
nille850 skrev:

Jag felsökte idag och fick fram dessa, som sagt var så har jag bryggat bränslepumpsrelät i väntan på att få det omlödt.

A1: 1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

A2: 1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

A6: 1-1-1 Inget fel upptäckt

Jag har nollat systemet, genom att ta bort minuspolen på batteriet, visst funkar det? Tänkte söka imorgon igen och se om det finns några förändringar.
Svaret är med iallafall 90% säkerhet: Byt luftmassemätare så kommer bilen att gå utmärkt.. Naturligtvis ihop med ditt lödda relä.
A1 indikerar fel på belastnings signalen..
A2 berättar att det är fel på massmätaren och då händer följande..*När felkod sätts ger styrenheten ett fast värde som lastsignal (limp home). Adaptionen och tomgångsreg–leringen spärras. Lastsignal till EZ 129 K och AW50–42 sätts till fullast.*

Voila.. Felkoden i A2 gör alltså att felkoden i A1 skapas..Slutsats: Byt luftmassemätare till en hel.

A1=Felkodsinformation 1–3–4
Villkor
Belastningssignalen (TQ) från motorstyrsystemet ger information till växellådans styrenhet om vilket moment motorn utvecklar. Signalen ger också information om motorns varvtal, om motorn går på tomgång eller har bränsleavstängning. Om styrenheten registrerar att det inte kommer någon belastningssignal när varvtalsgivaren på växellådan ger signal om att varvtalet på ingående axeln efter momentomvandlaren är över ca 600 rpm, sätts felkod 1–3–4.
Ersättningsvärde
Styrenhet GRUPP I:
Inga ersättningsvärden
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode I" har trätt i funktion.
Felorsak
-Avbrott på signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Kontaktresistans i anslutningar.
Felsymptom
-Ingen lock–up funktion (Emergency mode I).

A2=Felkodsinformation Felkod 1–2–1 LH 3.2
Villkor
Eftersom den beräknade luftmassan till stor del bestämmer insprutningstiden är systemet beroende av denna signal. Om styrenheten uppfattar att signalen är under 2,7 V eller över 8 V sätts felkoden.
Ersättningsvärde
När felkod sätts ger styrenheten ett fast värde som lastsignal (limp home). Adaptionen och tomgångsreg–leringen spärras. Lastsignal till EZ 129 K och AW50–42 sätts till fullast.
Felorsak
-Avbrott på signalledning eller spänningsledning.
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Defekt luftmassmätare.
Felsymptom
Inga.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]