Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft inne toppen på renoveringsfirma nu nu och de verifierade 0,3 i bågning, men den hade "sjunkit" mellan 2:an och 3:an eller möjligen mellan 3:an och 4:an, jag hann inte riktigt med när han visade, så han var tvungen att ta ner den för att få bort det. Var det vanligaste felet när dom gått torra, sa han. En välrenommerad firma utanför Södertälje, Inte Trend...

Lyckas inte få in bilder.

T
Allt monterat o klart. Går fint, men har inte mosat på fullt ännu...

Vattenpumpen läckte först, trodde jag, men efter att jag rivit bort båda remmarna, spännarna och vattenpumpen och silikonat kring packningen på den så visade det sig att det fortfarande läckte och nogfgrannare felsökning visade att det var termostathuset mot toppen som läckte. Den sitter ju tokigt till så servostyrningspumpen fick rivas för att komma åt. mindre kul när man tror man är klar...

Eftere första provkörning på ca 3 mil så läckte det mycket olja. Visade sig vara avgaskamaxelns främre packbox som jobbat sig ut. På med loctite på den och bände in den på plats, utan att demontera drev mm. Fuskjobb, men håller det över besiktning imorgon och några veckor till vinner det mig tid att fixa 745:an först. Körförbud på den imorgon...

Motovarningslampan tändes idag, efter ca 7km körning. (utöver de ca 30 det blev igår)
Kollade felkoden och den säger "Catalytic converter efficiency"
Är det annat fel, eller troligt katten behöver blåsas ur efter att ha fyllts med glykolvatten eller är den körd?

T
av *pettson*
ssstbb skrev:Allt monterat o klart. Går fint, men har inte mosat på fullt ännu...

Vattenpumpen läckte först, trodde jag, men efter att jag rivit bort båda remmarna, spännarna och vattenpumpen och silikonat kring packningen på den så visade det sig att det fortfarande läckte och nogfgrannare felsökning visade att det var termostathuset mot toppen som läckte. Den sitter ju tokigt till så servostyrningspumpen fick rivas för att komma åt. mindre kul när man tror man är klar...

Eftere första provkörning på ca 3 mil så läckte det mycket olja. Visade sig vara avgaskamaxelns främre packbox som jobbat sig ut. På med loctite på den och bände in den på plats, utan att demontera drev mm. Fuskjobb, men håller det över besiktning imorgon och några veckor till vinner det mig tid att fixa 745:an först. Körförbud på den imorgon...

Motovarningslampan tändes idag, efter ca 7km körning. (utöver de ca 30 det blev igår)
Kollade felkoden och den säger "Catalytic converter efficiency"
Är det annat fel, eller troligt katten behöver blåsas ur efter att ha fyllts med glykolvatten eller är den körd?

T
OM packboxen jobbar sej ut så har du antingen fel moment på bultarna så att lock och kamkåpa inte ligger tillräckligt tajt, eller så har du vevhusvent utan dess like.. Packboxarna ska alltså vara jobbiga att få i med orginalverktyget..
Var tätningsytorna metallblanka på både toppen och kamkåpan? Det får inte finnas en enda upphöjning eller slagmärke som känns. Sen limmas det med volvos lim.. TUNT.. för att sen dras med moment. (17nm om jag inte minns fel)
Jag tycker att det var rent och fint. Inte kliniskt, men OK.
Färgskiftningar, men inte förhöjningar.
Mitt problem var nog snarare att packboxen satt snett och därför jobbades ut pga snedbelastningen.
Jag var rädd för att få in packboxen för långt, eftersom jag mindes att det tjockar epartiet på kamaxeln som den skulle rida på tog slut, men efter att jag kollade hur huset såg ut på toppen jag har bredvid så såg jag att det inte går att få in den för långt, för huset tar i i botten så att säga.
Volvos lim användes.
17Nm (eller så nära som en momentnyckel graderad 10Nm, 20Nm tillåter...

Vad skulle konsekvenserna bli om jag har något litet skräp som håller halvorna isär? Förutom packboxtrassel...
Lagren glappar då lite, mer?

Åsikter om katten?

T
av *pettson*
ssstbb skrev:Jag tycker att det var rent och fint. Inte kliniskt, men OK.
Färgskiftningar, men inte förhöjningar.
Mitt problem var nog snarare att packboxen satt snett och därför jobbades ut pga snedbelastningen.
Jag var rädd för att få in packboxen för långt, eftersom jag mindes att det tjockar epartiet på kamaxeln som den skulle rida på tog slut, men efter att jag kollade hur huset såg ut på toppen jag har bredvid så såg jag att det inte går att få in den för långt, för huset tar i i botten så att säga.
Volvos lim användes.
17Nm (eller så nära som en momentnyckel graderad 10Nm, 20Nm tillåter...

Vad skulle konsekvenserna bli om jag har något litet skräp som håller halvorna isär? Förutom packboxtrassel...
Lagren glappar då lite, mer?

Åsikter om katten?

T
Färgskiftningar är okej men inget får kännas alltså.
jepp lagren glappar mera tyvärr..
Hmm kissen ja.. att den inte verkar göra sitt jobb är ganska lugnt just nu iallafall. Menar det är mera olja och annat som kommer med ut dom första milen och som då kan ge förhöjda värden ut ifrån katalysatorn.
Går HUUUUR FIIIINT som helst! :D
Drog ca 1,05 de första tankarna, men det kan ha med att göra min lite väl frikostiga dosering av K-sprit (eller heter det E85? :wink: )
Nu, med mindre än 5% E85 i tanken verkar den stabilisera sig kring 0,85-0,9 vid vårt användningssätt.

Helt oK

Tobias
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]