Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

855 T5 -94 skrev:Kom ihåg en sak nu ang tempmätaren i bilen. Om man sitter och tittar väldigt noga på mätaren när den är på väg upp å när den är varm, så kan man se att visaren höjer sig hastigt yterst lite, ca 1till 2mm för att sedan återgå ( det händer om man gasar till ett par gånger). Ska jag testa och byta tempgivaren tycker du?
Nej.
jag tycker aldirg man ska gissa. mät dig fram till vad som är fel, byt / laga felet.
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
CarMan skrev:tempmätaren står näsa i mitten, den ska stå i mitten.
hur varmt är vattnet när termostaten öpppnar? (det finns 2 tempgivare en kan visa fel. ena givaren är den du ser andra givaren är den motorstyrenheten ser )
har du insugslekage?
har du avgas lekage (kolla noga där grenrörens rör går ihopp)
vad har du för värde på lamdasonden
du har intemöjlighet till fyrgasmätning?
Rättelse.. 850 har EN tempgivare.. det är samma till huvudinstrumentet och motorstyrdonet :-)-)
Men helt rätt annars. Tempen ska stå kl 3 när motorn är varm.
Ja det är en givare, men den är väll delad om jag mins rätt (inne håller 2 givare o kan ge olika utslag) (har inget kopplings schema här tyver)
Den innehåller ett enda temperaturkänsligt motstånd. Att den är tvåtråds är för att den inte mäter mot chassiejord.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]