- tor 02 dec 2010, 13:33
Jeg har bytt släpringer, men om jeg hadde visst hvor mye som var kvar så hadde jeg nok ikke bytt. sleperingene er nesten 2 mm tykk og det var over en mm kvar. Det tok mange timer å ta ut generatorn, ta bort kullager og slepering og sette dit generatorn igjen. Andre saker som også må demonteres minst en siden av glykol/kylslangen og servopumpen (behøver ikke koble fra slangene). Tapp gjerne ut litt glykol, det kommer å rinne ut en del iallefall når du kopler av slangen. Jobbigt å sette alt tilbaks igjen, men om man er nogrann med å ikke stramme til skruene rundt omkring servopumpen innan man har satt dit omtrent alle skruver så går det nok bra.
Kom i håg å kjøp minst ett nytt kullager om du bytter slepering
Men framfor alt, kolla nogrannt hvor mye som er kvar av sleperingen innan du bytter, i og med at det er mange timers jobb om du ikke er van med å mekke. Å ta bort gammel slepering og lager er jobbigt. Det hadde sikkert vært en fordel med noe spesialverktøy for å dra av det gamle lageret. DU BEHØVER EN VELDIG VARM LODDEBOLT/LÖDKOLV FOR AT KOPPERTRÅDEN SKAL SLIPPE FRA DEN GAMLE SLEPERINGEN.
Altså, bytt ikke sleperinger innan du vet eksakt hur mycket du har kvar av den gamle, det kan du kolla ved å skru av regulatorn uten å ta ut generatorn. Med en kniv kan man kanskje skjære av litt av den ytterste randen av plasten lengst ut på akselen, så ser du hvor tykt koppergodset er der det ikke er slitasje. Sammenlign dette med koppergodset der det har vært slitasje, ved kullstiftene.