Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Jag är nyfiken på var man skall svetsa och varför !
hittade inga andra trådar vid en snabb sökning här.

jag har både en 855 med halvtaskig handbroms och en svets :-)

/emwtur
Användarvisningsbild
av Phantom
emwtur skrev:Jag är nyfiken på var man skall svetsa och varför !
hittade inga andra trådar vid en snabb sökning här.

jag har både en 855 med halvtaskig handbroms och en svets :-)

/emwtur
Är backarna och skivor/trummor ok och handbromsen justerad enligt vad som beskrivs i flera av trådarna här, så kan det var läge att kontrollera skicket på excentern och vajrar.
Excentern är den del som pressar isär handbromsbackarna och kan slitas med tiden. Lägger man en liten "punkt" på kanterna så når backarna ända ut.
Någong får rätta mig om jag har fel eller komma med en bättre förklaring :idea:
Användarvisningsbild
av CarMan
ofta är det fktiskt dålig passform på piratbackar som ställer till det!

du kanske kan köpa backar till 5 bilar o det funkar skapligt, men den 6 gången funkar det inte.
köper du orginal funkar de varje gång...
av *pettson*
CarMan skrev:ofta är det fktiskt dålig passform på piratbackar som ställer till det!

du kanske kan köpa backar till 5 bilar o det funkar skapligt, men den 6 gången funkar det inte.
köper du orginal funkar de varje gång...
Med andra ord ljuger dom som sett förslitningar på exentrarna som för övrigt inte är gjorda i ens ythärdat gods tyvärr?
Eller menar du att *orginal* frångått ordinarie konstruktionsstorlek för att kompensera slitage på andra punkter i systemet? Isåfall är ju inte orginal *orginal* längre utan *överdimension*..
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror du vet vad jag menar.

jag har mer änen gång råkat ut för dålig handbroms på 850 & 940, där lösningen varit at montera orginal backar, trots at bilen haft helt nya piratbackar monterade.
jag har inte brytt mig om att doktorera i varför pirat inte funkat... det är ren fakta, sen om lite svetsning hade löst problemet eller ej vet jag inte, men det är ju i sånna fall fel metod!

om det sen förekommer försitna exentrar så kan ju det bara lagas med att byta ut dom eller svetsa på dom. men några sånna är sella man byter.

(finns det ett samband mellan att du tycker att pirat funkar bra & att du tycker det är normalt att behöva justera/ svetsa m.m. för att få bromsen att ta bra. mot att jag tycker orginal funkar bra helt utan att jag nån gång gö en justering?
eller råkar vi bara få in olika sorters bilar?
Användarvisningsbild
av emwtur
jag antar att man istället för att hålla på med att svetsa excentern så kan man byta trumman (skivan) om trumman blivit 1 mm sliten så innebär det att excentern måste nå 6mm längre - dessutom kommer beläggen att passa dåligt i trumman och antagligen fjädra ut när man drar bromsen.
man kanske bör kolla hur väl beläggen passar i trumman innan man monterar dom.
har man 1 mm glapp i ändan av beläggen så är det kanske lika bra att byta skiva med en gång ....

/emwtur
av Okalettos
emwtur: Har du lust att förklara lite mer ingående hur du
menar i ditt senaste inlägg? Det här med excentern och
millimterar fram och tillbaka...?

PS. Mina "trummor" är säkerligen slitna 1mm. DS.

Mvh.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]