Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Kunde som vanligt inte lugna mig utan var bara tvungen att se om det var rattaxelknuten som var felet :roll: :wink:
Och jag kan konstatera att det var precis just knuten som gick vääldigt trögt, lyckades dock smörja upp lederna så nu fungerar det fin fint! :D Ska dock inhandla en ny knut och byta ut den gamla, man vet ju inte hur länge det varar...

Lite bilder på operationen.

Demontera kåpan under panelen/ratten, här kommer man åt alltihop:

Bild

Släpp på skruven vid den inre knuten och dra denna bakåt för att frigöra den nedre delen av axeln:

Bild

Vik upp den övre delen av damasken, lirka loss metallringen som klämmer damasken mot golvet:

Bild

Dra av damasken från axeln, här ser man också nållagret:

Bild

Här är då den nedre rattaxelknuten, släpp skruven och pressa av knuten från axeln:

Bild

Då var knuten äntligen av:

Bild

I detta fallet så smörjde jag upp lederna med spillolja, mest för att se om det gick men även för att jag nu inte hade en ny led hemma:

Bild

Smärjel på "lagerbanan" till nållagret:

Bild

Tryckte ut nållagret och fettade in detta ordentligt och återmonterade det sedan i damasken:

Bild
Bild

Montering sker i omvänd ordning så klart! :mrgreen:
Detta var det som fanns i oljekannan för tillfället, ingen annan anledning faktiskt.

Kan förövrigt meddela att en ny rattaxelknut går lös på 856,25:- trodde faktiskt att den inte skulle vara riktigt såå dyr... :???: jaja, nu ska den bara bytas också, fortsättning följer...

I morse fungerade det igen. Kan tänka mig att[…]

945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]