Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Lindberg skrev:tjenna grabbar! Nu kommer ni säkert tro att jag e dum i huvudet! Men jag å min kusin läste felkoderna nu ikväll å den indikerade på att lamdan var fel på, bytte den för ett tag sedan samtidigt som vi hade loss toppen, men får väl byta en gång till å hoppas på att det inte dyker upp några andra :evil:
Nolla felkoden/koderna istället och se om bilen beter sej normalt.. Om koden/koderna återkommer, se vad som orsakar dom. Alltifrån massmätaren till vacumslangar ger felkoder på lambdan. Även signaljordar och annat måste ses över.
*pettson* skrev:
Lindberg skrev:tjenna grabbar! Nu kommer ni säkert tro att jag e dum i huvudet! Men jag å min kusin läste felkoderna nu ikväll å den indikerade på att lamdan var fel på, bytte den för ett tag sedan samtidigt som vi hade loss toppen, men får väl byta en gång till å hoppas på att det inte dyker upp några andra :evil:
Nolla felkoden/koderna istället och se om bilen beter sej normalt.. Om koden/koderna återkommer, se vad som orsakar dom. Alltifrån massmätaren till vacumslangar ger felkoder på lambdan. Även signaljordar och annat måste ses över.

Jag läste och nollade koderna igår kväll, när jag åkte hem från kusinen så gick han faktiskt lite billigare, men inte så billigt som dom ska gå.
Men men, får väl vänta nu och se när lampan tänd igen :(
Fick 3 felkoder som löd:

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

Finns det någon som kan säga vad det är för fel, eller är det bara att felsöka?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ingen kan säga vad som är fel, det är bara att sätta igång och felsöka!

212 klagar på lambdasignalen, men i kombination med 231 och 232 kan det vara något annat som luras. Styrenheten har ju koll på luftmassan och hur mycket bränsle den skvätter in. Stämmer inte det med vad sonden säger ser den det som ett fel. Allt som kan påverka blandningen är misstänkt, så det finns lite att välja på... Det bästa är att mäta lambdasignalen samtidigt som man har en avgasmätare på så ser man om sonden ljuger, men lite saker kan du kolla.
Läckage i grenrör/främre avgasrör lurar sonden att motorn går magert, då fetar den upp.
Bränsletrycket kan du mäta med en vanlig däcktrycksmätare på ventilen på fuelrailen. Bygla pumprelät (30 och 87) så pumpen går. Var beredd på att det kan spruta bensin, så stå inte där med ansiktet intill och en cigg i munnen!
Tjuvluft, men det borde inte orsaka förbrukningen du har...

Var det en "piratsond" du satte dit? Kopplat rätt i så fall?

Jag kör min turbo på 0.9, men då har jag 2,5 mil till jobbet så det blir inga korta körningar. Och så kör jag med sock-i-plast på fötterna :wink:
av *pettson*
Felkodsinformation 2–3–1, 2–3–2

Villkor

Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle–/luftblandningen i tomgång– respektive dellast–området. Om bränsle–/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt kommer felkod 2–3–2 (tomgångsområdet – 0,48 ms – + 0,40 ms) eller felkod 2–3–1(dellastområdet 0,773 – 1,227) och statusmeddelande Övre gräns (mager bränsle–/luftblandning) eller Undre gräns (fet bränsle–/luftblandning) att sättas.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak

Övre gräns:
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-Defekt luftmassmätare.
-Luftläckage.
-Högt bränsletryck.
-Läckande insprutningsventiler.
-Läckande EVAP–system.
-Förorenad motorolja.
-För hög oljenivå.
-Felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
-Kan ge sämre prestanda.
Sparkz skrev:Ingen kan säga vad som är fel, det är bara att sätta igång och felsöka!

212 klagar på lambdasignalen, men i kombination med 231 och 232 kan det vara något annat som luras. Styrenheten har ju koll på luftmassan och hur mycket bränsle den skvätter in. Stämmer inte det med vad sonden säger ser den det som ett fel. Allt som kan påverka blandningen är misstänkt, så det finns lite att välja på... Det bästa är att mäta lambdasignalen samtidigt som man har en avgasmätare på så ser man om sonden ljuger, men lite saker kan du kolla.
Läckage i grenrör/främre avgasrör lurar sonden att motorn går magert, då fetar den upp.
Bränsletrycket kan du mäta med en vanlig däcktrycksmätare på ventilen på fuelrailen. Bygla pumprelät (30 och 87) så pumpen går. Var beredd på att det kan spruta bensin, så stå inte där med ansiktet intill och en cigg i munnen!
Tjuvluft, men det borde inte orsaka förbrukningen du har...

Var det en "piratsond" du satte dit? Kopplat rätt i så fall?

Jag kör min turbo på 0.9, men då har jag 2,5 mil till jobbet så det blir inga korta körningar. Och så kör jag med sock-i-plast på fötterna :wink:
Det var inte en piratsond jag har, kan ju så sett inte lova att den ska funka heller för den köptes från skroten.
avgassystemet är jag helt hundra på att det inte läcker, kollade nämligen över det framifrån å bak när vi byggde 3" från katten.
får väl koppla in å kolla bränsletrycket för LMM är helt ny så det finns inga möjligheter att den e kass, har även provat med den gammla å det var ingen skillnad.
såg även att du hade länk till Andrés sida.
Hur känner du den gubben? :D

Mvh/Mikael Lindberg
av *pettson*
2-1-2 är en luddig kod. Min sätts mellan 5 och 30-40 mil felfritt, Jag har jagat min orsak sen sådär för snart ett år sedan. Den kom med 3" downpipen. OCH NU som först har det gått upp ett ljus. Nu när jag kan se min signal visuellt under körningen.. Min lambda går för kallt med 3" har jag fått för mej det är perfekt vid start och några minuter framåt (förvärmningstiden) sen dalar signalen neråt sakta mot klen (har alla lambdor gjort) men bilen går perfekt, står jag på som en idiot så kommer signalen igen och går upp o visar normalt på samma varvtal som den förut visade klent på. Det har testats med lite olika lambdor och ingen, inte orginal heller fixar det. Kvar är att flytta upp lambdan en bit längre upp så den hålls varmare.. Misstänker att samma fenomen kan inträffa när man slänger på ett system som flödar bättre på dom flesta bilar. Eftersom gasen står kvar kortare tid innan kat så blir värmen betydligt lägre och mätfelet större och vips finns koden igen..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men avgaserna är väl lika varma oavsett hur snabbt dom susar förbi...? Å andra sidan, ett 3" rör sprider ju avgaserna på en större volym och har en större kylande yta så där kan det nog bli lite svalare.
I mikaels fall med större rör efter katen borde det inte bli så mycket skillnad, som att spara flaskhalsen och skarva på en större flaska eller?

Skruvar PV åt André...
/Joel
av *pettson*
Sparkz skrev:Men avgaserna är väl lika varma oavsett hur snabbt dom susar förbi...? Å andra sidan, ett 3" rör sprider ju avgaserna på en större volym och har en större kylande yta så där kan det nog bli lite svalare.
I mikaels fall med större rör efter katen borde det inte bli så mycket skillnad, som att spara flaskhalsen och skarva på en större flaska eller?

Skruvar PV åt André...
/Joel
Nope bör inte vara strulet hos Mikael tyvärr..Han hade dessutom flera koder som jag inte har. Jag får endast 2-1-2.
Hans koder visar att det finns flera andra betydande orsaker som måste kollas först enligt tabellen jag skickade med.
jag pratade förut om att jag trodde det kunde vart bränsletrycksregulatorn!Då sa Pettson tror jag att det var att den skulle dött vid tomgång eller gå orent på höga varv.
Har nu vart med om att den dött 3ggr idag vid 1000varv :???:
och jag har en automat, tycker detta börjar luta till att den fettar på lite för mycket lr vad tror ni?

Okey, misstänkte nästan att det var du!
Jag är kusin med Henrik Lindberg, var med nere i Fjärås nu sista tävlingen om du inte redan räknat ut det :wink:
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]