Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jwinkler skrev:om du inte kan se något läckage under lådan eller vid luftnippeln så är det med ganska stor säkerhet huvudcylindern, bytt ett par med predis likadant symtom som dig!!

den sitter bakom kopplingspedalen, du förstår om du kollar..

good luck
Har bytt säkert ett 20 tal såna plaströr och till 99.00% så läcker dom inte utan dom tar bara in luft. Tyvärr får jag säga, läckte dom oftare utåt så vore det enklare att döma ut dom.. Dock har samtliga jag bytt på rullat vidare.
av staffordshire
Det jag gör i första hand imorgon är att byta plaströret, om det oturligt nog inte skulle vara det så ger jag väl mig på huvudcylindern, även om det inte är plaströret som är felet så är jag i alla fall en erfarenhet rikare :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har aldrig bytt det där plast röret.
därimot har jag bytt några huvudcylindrar.
men det vanligaste är att man har låg bromsvätske nivå på grund av utslitna bromsklossar. Och på det viset fåt luft i systemet.

men det kan inte vara luft om kopplingen "sjunker" på det vis du beskriver.
"sjunker" kopplingen så försvinner vätskan nånstans, endera ut ur slavcylindern o då får du en pöl på backen, eller så läcker det internt i huvudcylindern, o då syns inget.

att pedalen fasnar är helt normalt & kommer att hända även med den nya när du luftar systemet (det tar lite tid för vätskan att fylla upp huvud cylindern)
genom att draupp pedalen med hand graft o sen gå o fika, så har du löst problemet
av staffordshire
Har precis kollat lite lätt på bilen, kollade bromsvätskebehållaren och den var så full som den ska vara, kollade ändå huvudcylindern och kunde inte se något utvändigt läckage, hittade inte plaströret som näms tidigare, vet inte hur det ser ut och bilia hade inget inne så jag måste beställa ett i så fall, kollade bromsbelägen och det var ca 1/3 kvar av de, jämförde med några nya som jag har liggandes.

Eftersom det inte verkar läcka eftersom vätskan inte försvinner, kan det då vara så att det blir ett tryckfall pga bromsarna, att det finns luft i systemet som behövs luftas, ev byte av "plaströret" eller är det så att slav eller huvudcylindern är trasiga. Säkert hur svårt som helst för er att säga över internet men det finns säkert lite ideér.
av *pettson*
staffordshire skrev:Har precis kollat lite lätt på bilen, kollade bromsvätskebehållaren och den var så full som den ska vara, kollade ändå huvudcylindern och kunde inte se något utvändigt läckage, hittade inte plaströret som näms tidigare, vet inte hur det ser ut och bilia hade inget inne så jag måste beställa ett i så fall, kollade bromsbelägen och det var ca 1/3 kvar av de, jämförde med några nya som jag har liggandes.

Eftersom det inte verkar läcka eftersom vätskan inte försvinner, kan det då vara så att det blir ett tryckfall pga bromsarna, att det finns luft i systemet som behövs luftas, ev byte av "plaströret" eller är det så att slav eller huvudcylindern är trasiga. Säkert hur svårt som helst för er att säga över internet men det finns säkert lite ideér.
satsar mina pengar på röret så att du nu har luft i systemet.
av staffordshire
Beställde precis ett rör här nu, kommer väl nästa onsdag eller torsdag trodde de.
Kommer jag åt den underifrån bilen eller från motorhuven? behöver man montera bort något annat för att komma åt den?
Användarvisningsbild
av CarMan
onsdag eller torsdag !!! en annan är bortskämd med att få delar efter några timmar !

du kan byta röret uppefrån, ta bort röret mellan frontplåt & luftburk
av staffordshire
CarMan skrev:onsdag eller torsdag !!! en annan är bortskämd med att få delar efter några timmar !

du kan byta röret uppefrån, ta bort röret mellan frontplåt & luftburk
Om det ändå vore så väl, kommer bli en lååång väntan, vill ju fixa det nu.

Ok, då ska jag nog hitta den, lättare sen när jag har den nya i handen också och ser hur den ser ut.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag som trodde att alla fick gods till dan efter ??? Men om man är ansluten till ett regionlager så kan man få ännu fortare.

Undrar om det är så att dom har delen i lager ivanliga fall, o den normala ordern kommer på onsdag?
(det är ju alltid en liten kostnad att akutbeställa)

Bytt olje och luftfilter samt förstås o[…]

Fästa backsensor V70

Ok bra då limmar jag dit den med nåt s[…]

Är det någon som vet vilken storlek det[…]

Missljud från motor

Enligt honom så kommer ljudet från s[…]