Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elanen
Det där problemet med vibrationer i fram och även att bilen drar snett. Är ju precis lika vanligt på Volvo 940. Hade min också på Volvo men det blev inget åtgärdat av vikt. Betala blir det ju alltid. Är nog dom satans skitfälgarna eller MC Phersons skit.
av *pettson*
timebandit skrev:Vad anser ni man bör kolla om allt detta som trådskaparen redan kollat och bytt fast jag har dubbelkollat hjulinställningarna, bytt hjul/däck och alla bussningar/fästen är bra.
Och jag verkar ha exakt samma problem. Bilen har vart inne på kontroll både på Bilia och Volvo's egna verkstad + Vianor.
Ingen av dessa kunde hitta något fel.
Det lustiga är att ibland så kan vibrationerna försvinna nästan helt och komma tillbaks lika plötsligt.
Känns som hela bilen skakar men mestadels fram. Säten å allt vibrerar...
Bakbromsarna och handbromsen är redan kontrollerade där också.
Inga åtgärder gjorda på bilen nånsin såsom kopplingsbyte eller liknande?
av timebandit
@*pettson*: Inte vad jag vet om tyvärr. Tror inte kopplingen är bytt någon gång.
Bilia nämnde det att det "kan" vibrera om kopplingen är dålig men att det inte går att felsöka och river man ändå där så byter man det mesta.
Tycker ju bilen är helt duglig (kopplingen) så det känns ju dumt å byta den för att ev. få bort vibrationer.
Blir ett kopplingsbyte innom 1år ändå antar jag, bilen har ju rullat 24.000mil nu.
Man kanske skall acceptera en massa vibrationer på en äldre/sliten bil?
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
enligt vad min däckjobbande kompis säger så ligger problemet bak om det kommer i så höga farter som 90-120
av *pettson*
timebandit skrev:@*pettson*: Inte vad jag vet om tyvärr. Tror inte kopplingen är bytt någon gång.
Bilia nämnde det att det "kan" vibrera om kopplingen är dålig men att det inte går att felsöka och river man ändå där så byter man det mesta.
Tycker ju bilen är helt duglig (kopplingen) så det känns ju dumt å byta den för att ev. få bort vibrationer.
Blir ett kopplingsbyte innom 1år ändå antar jag, bilen har ju rullat 24.000mil nu.
Man kanske skall acceptera en massa vibrationer på en äldre/sliten bil?
Hmm nej jag tänkte inte på kopplingsvibrationer. Jag tänkte mest på om subframen satt riktigt rakt mot thrustlinen. MEN det antar jag att man checkade vid hjulinställningen.
av Lelle
Har liknande problem, baken kan hoppa som f-n ibland, framdäcken äts upp från insida o ut.

Hoppas på att en hjulinställning hjälper, ska på med nya däck.
av *pettson*
Affe70 skrev:Hmm..Pettson, skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar med subframen och thrustlinjen, kanske kan vara nyttig info för mig i mitt felsökande.
Grejen är ju att det är extremt viktigt att du har axlarna sitter 90 grader mot bilens centrumlinje. Annars vill bilen svänga hela tiden. När dom inte tittar på detta utan bara kikar på toe värdet så brukar kontentan av detta bli att dom justerar till rätt toe värde och bilen ändå beter sej mystiskt med konstiga vibrationer och annat. Bilen drar gärna snett vid inbromsning t.ex när det felet är.
av *pettson*
Lelle skrev:Har liknande problem, baken kan hoppa som f-n ibland, framdäcken äts upp från insida o ut.

Hoppas på att en hjulinställning hjälper, ska på med nya däck.
om dina däck äts upp från insidan så är du i akut behov av hjulinställning. 4hjulsinställning är det ENDA som ska utföras på 850 och 70 serien.
Det är nämligen ställbar toe bak med.
av elanen
Pettsson, har en 940 samma inställnings möjligheter (subframen och trustlinjen).
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]