- tor 29 jan 2009, 21:40
#256114
Tackar, Pettson, och bra bilder. Jo, vi rollade med miniroller, tunt med volvos packning, som vi strök ut på en rengjord plåt först, så att det låg jämnt utspritt i rollern
Dagens övningar bestod i följande, 4 nya packboxar till kammarna, vi la på nya remmen, på med de kåporna på den sidan motorn, och monterade tillbaka fördelarlocket, skruvade fast vattenröret i toppen och övre motorfästet (eller vad man skall kalla de bussningar som sitter i en arm mot torpeden).
Bytte även kupéfilter ner vi ändå lyfte huven för att planera inför lossandet av gamla motorn.
Provade att dra runt motorn för hand. No problem.
Sen la vi på remmen till generator,servo och så vidare.
Följande är alltså mer eller mindre HELT NYA grejer: Motor utan topp. Insug. Spjället med alla dess delar. Generator. Servopump/oljebehållare. AC-pump. Torrfilter tror jag det heter (den svarta som ser ut som en gammal termos) och så kabelhärvan. Tidigare satt det svänghjul och tryckplatta och lameller och grenrör på men dessa ligger nu i en flyttkartong.
Fundering är nu om det är "lönt /eller ide" att använda den NYA eller den GAMLA kabelhärvan? VAD TYCKER panelen?
Det som kommer tas från gamla motorn är bränslekanalen , fuelrailen och spridarna (som kommer få nya tätningar) och jag har en ultraljudstvätt som jag funderar på att först köra dem i. Jag kommer även behålla bilens gamla grenrör, eftersom det är konverterat till ett T5-system från kat och hela vägen bak sedan ett tag tillbaka, och då svetsades det lite nya kopplingar efterson vi kapade fästet där turbon tidigare anslöt.
Inköpt är även 4 olika slags motorfästen och de 3 (förarsida fram,förarsida bak, passagerarsida mitt under) vet jag var de sitter men var momentstaget sitter??? det kommer jag väl hitta när jag plockar ner motorn ur bilen.