Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wattwotyes
#255552
Bygget fortgår.

Har nu monterat ihop motorn med en renoverad topp, eftersom det tyvärr inte följde med det, till den nya motorn. det har blivit packningar och packningspasta , rengöring och avtorkning, bytt rem och 2 remhjul för säkerhetsskull (de förra hade tendens till rost på ytorna), häromdagen skruvade vi dit toppen med moment och igår drog vi dit kammarna/kamlocket med moment. MEN nu har jag en fråga, (och det är ett litet hål mellan tändstiftshålen,) som gör mig förbryllad.

Det är alltså ett litet hål i KAMLOCKET som jag ser rakt ner till GODSET på TOPPEN genom, känns som att det skulle vara en kanal vidare ner genom toppen för vevhusvent alternativt avgasrening där, HAR JAG FEL LOCK på min topp? eller ska det se ut så? Och vad händer om det inte ska se ut på det viset, och jag försöker köra ändå?
Senast redigerad av 1 Wattwotyes, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#255788
Wattwotyes skrev:Bygget fortgår.

Har nu monterat ihop motorn med en renoverad topp, eftersom det tyvärr inte följde med det, till den nya motorn. det har blivit packningar och packningspasta , rengöring och avtorkning, bytt rem och remhjul för säkerhetsskull, häromdagen skruvade vi dit toppen med moment och igår drog vi dit kammarna/kamlocket med moment. MEN nu har jag en fråga, (och det är ett litet hål mellan tändstiftshålen,) som gör mig förbryllad.

Det är alltså ett litet hål i KAMLOCKET som jag ser rakt ner till GODSET på TOPPEN genom, känns som att det skulle vara en kanal vidare ner genom toppen för vevhusvent alternativt avgasrening där, HAR JAG FEL LOCK på min topp? eller ska det se ut så? Och vad händer om det inte ska se ut på det viset, och jag försöker köra ändå?
Du har ett hål igenom övre kamkåpan. Men du har inget hål i själva toppen.
Utförandet gjordes för att en del modeller har avgasrening som nyttjar kamkåpshålet, dock är det då hål i topplocket också på dom, det är en kanal som ska leda luft in bakom avgasventilerna.
Sålänge du lägger på TUNT med rätt lim och momentdrar kamkåpan så kommer det att vara tätt och fint utan olja som kommer upp igenom hålet. Görs det fel kan det tyvärr läcka där. Men då finns det en plugg att inhandla på volvo och knacka i hålet i övre kamkåpan.
Om du kikar på min hemsida, väljer tips och trix, väljer att reparera flexen. Där ser du hur det utförandet ser ut.
av Wattwotyes
#256114
Tackar, Pettson, och bra bilder. Jo, vi rollade med miniroller, tunt med volvos packning, som vi strök ut på en rengjord plåt först, så att det låg jämnt utspritt i rollern

Dagens övningar bestod i följande, 4 nya packboxar till kammarna, vi la på nya remmen, på med de kåporna på den sidan motorn, och monterade tillbaka fördelarlocket, skruvade fast vattenröret i toppen och övre motorfästet (eller vad man skall kalla de bussningar som sitter i en arm mot torpeden).

Bytte även kupéfilter ner vi ändå lyfte huven för att planera inför lossandet av gamla motorn.

Provade att dra runt motorn för hand. No problem.

Sen la vi på remmen till generator,servo och så vidare.

Följande är alltså mer eller mindre HELT NYA grejer: Motor utan topp. Insug. Spjället med alla dess delar. Generator. Servopump/oljebehållare. AC-pump. Torrfilter tror jag det heter (den svarta som ser ut som en gammal termos) och så kabelhärvan. Tidigare satt det svänghjul och tryckplatta och lameller och grenrör på men dessa ligger nu i en flyttkartong.

Fundering är nu om det är "lönt /eller ide" att använda den NYA eller den GAMLA kabelhärvan? VAD TYCKER panelen?

Det som kommer tas från gamla motorn är bränslekanalen , fuelrailen och spridarna (som kommer få nya tätningar) och jag har en ultraljudstvätt som jag funderar på att först köra dem i. Jag kommer även behålla bilens gamla grenrör, eftersom det är konverterat till ett T5-system från kat och hela vägen bak sedan ett tag tillbaka, och då svetsades det lite nya kopplingar efterson vi kapade fästet där turbon tidigare anslöt.

Inköpt är även 4 olika slags motorfästen och de 3 (förarsida fram,förarsida bak, passagerarsida mitt under) vet jag var de sitter men var momentstaget sitter??? det kommer jag väl hitta när jag plockar ner motorn ur bilen.
av Wattwotyes
#256117
*pettson* skrev: Om motorn är exakt likadan så byt bara. Det lilla som skiljer mellan en sliten och en ny tar styrdonet hand om. Det kalla adaption. Ett tips dock är att byta både katalysator och lambdasond samtidigt. Inte för att det är ett måste utan för att när man får in en ny fräsh maskin så vill man att den ska gå så lätt och rent som möjligt.


Avgaset med kat är hyfsat nytt, var 300 mil gammalt och hade blivit liggande efter ett rejält turbobygge på en 855 T5, nu har det suttit på min bil ett tag men visst lambdan skulle väl inte skada att byta.

Tänkte även på termostaten , den hörde ju till den renoverade toppen, så den kanske är dags att byta...
av Wattwotyes
#257060
Igår hängde vi motorn emellan hjulhusen medan vi tog ner vaggan, sen la vi den gamla motorn på en lastpall genom att sänka ner hela bilen.

kvällen gick åt med att flytta över det som skulle användas igen. som motorfästen och dyl. Även stålringen på veven (utgående) var vi tvugna att byta eftersom det var ett större hål i , när det sitter automat, än den som satt från den tidigare manuella bilens nya motor. Nya motorkuddar monterades.

Idag rullade vi in den nya motorn på sin lastpall under bilen och sänkte ner bilen sakta steg för steg, försiktigt över motorn , tog åerigen fram galgen och höjde 10-12 cm (som vi sedan fick sänka med 2-4cm för att komma ner i vaggan igen) och så monterades styrningen igen och vaggan skruvades på plats.

Allt är nu tillbaka under huven inkl. batteri och luftfilterburk. Vi återanvände den gamla kabelpiskan eftersom det var extra kablar i den till automaten. Spridarna fick nya övre och nedre o-ringar och även de blå större ringarna hade köpts nya.

Det var det som var de goda nyheterna, nu över till de dåliga.

LARMET gick igång och bilen vägrar fortfarande att starta. Så fort vi anslöt batteriet började det tjuta och blinka. Och den har inte tillstymmelse av attt vrida runt motorn det minsta.

Gick ut och sökte på detta forum och på några andra träffar vi fick på nätet men det verkar just nu tvärkört. Återvändsgränd.

Hjälp och idéer är tacksamt mottagen. Mvh.
av *pettson*
#257104
Wattwotyes skrev:Igår hängde vi motorn emellan hjulhusen medan vi tog ner vaggan, sen la vi den gamla motorn på en lastpall genom att sänka ner hela bilen.

kvällen gick åt med att flytta över det som skulle användas igen. som motorfästen och dyl. Även stålringen på veven (utgående) var vi tvugna att byta eftersom det var ett större hål i , när det sitter automat, än den som satt från den tidigare manuella bilens nya motor. Nya motorkuddar monterades.

Idag rullade vi in den nya motorn på sin lastpall under bilen och sänkte ner bilen sakta steg för steg, försiktigt över motorn , tog åerigen fram galgen och höjde 10-12 cm (som vi sedan fick sänka med 2-4cm för att komma ner i vaggan igen) och så monterades styrningen igen och vaggan skruvades på plats.

Allt är nu tillbaka under huven inkl. batteri och luftfilterburk. Vi återanvände den gamla kabelpiskan eftersom det var extra kablar i den till automaten. Spridarna fick nya övre och nedre o-ringar och även de blå större ringarna hade köpts nya.

Det var det som var de goda nyheterna, nu över till de dåliga.

LARMET gick igång och bilen vägrar fortfarande att starta. Så fort vi anslöt batteriet började det tjuta och blinka. Och den har inte tillstymmelse av attt vrida runt motorn det minsta.

Gick ut och sökte på detta forum och på några andra träffar vi fick på nätet men det verkar just nu tvärkört. Återvändsgränd.

Hjälp och idéer är tacksamt mottagen. Mvh.
Nu är det ju så att autmatlådans växellägesgivare innehåller en startspärr.. Bilen måste stå på P eller N för att kunna startas.
Detta oberoende av larmet. Sen tillkommer startspärren i larmet då.
Troligen får du koda in din nyckel på nytt för att larmet ska gå att använda.
av Wattwotyes
#257158
Tack för ett bra forum .

Jag har ägnat kvällen åt olika trådar och kommer ha i beaktande att kanske dubbelkolla under batterihyllan, men vi rörde ju aldrig den "" ....vi provade följande redan tidigare:

Huv öppen , men vänster huvlås stängt.
Relä 210 och 211 inkopplat eller urkopplat. Kännde att bygling i form av annat relä inte behövdes då det är just automat?? rätta om jag har fel.
Vred på nyckeln 5 ggr i rad , lät den stå "på" och försökte programera larmbrickan som även fick nya batterier á 90kr från närmsta mack.

Förslaget nu är att kolla om startmotorn funkar. Vågar jag ansluta plus och minus rakt på eller ? vill mest bara veta att den går runt för att utesluta det som felkälla???

Mvh.
av Wattwotyes
#257162
Info

jag har volvos original-larm.

modell II tror jag att det är. blinkdiod på mitten av instrumentbrädan och mottagarenhet på A-stolpens insida, 2knappar på fjärren.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]