Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

snowman skrev:En annan fråga är ju så klart hur man får av bromsröret utan att skada det i onödan? Klipper man av det med tång så plattas det till och sågar man av det så hamnar det kanske massa spån i bromsvädskan.
Med i den satsen från Biltema (jag har den också) så finns rörkap med. Du klipper först så att du kan demontera gamla oket. Ett tips jag fått är att kila fast bromspedalen halvvägs ner, då rinner det inte ut så mycket bromsvätska. När du väl kapat med rörkapen så börjar det rinna, fruktansvärt stressande. Men iom att man har bromspedalen nere så blir man inte lika stressad.
Jag ska ta o byta ut bakre bromsok på vänster sida nu i helgen.

Problemet är att nippel till bromsröret(som sitter på bromsoket) blev helt runt sisst jag var på det så denna gången tänkte jag byta även bromsröret(med nipplar).

Min tanke är att klippa av bromsröret ovanför nippeln på bromsoket, slänga bort det gamla oket, använda hyllsa eller fast nyckel(den stängda delen) för att montera av nippel inne vid konsolen. Troligen sitter nippel inne vid konsolen minnst lika hårt som den på oket, några förslag?

Annledningen till att jag inte köper en konverktyg är för att det blir billigare att byta hela röret.
percy skrev:Ja

Var beredd på att du fuckar upp även den delen. Dvs tillse att du har möjlighet att skaffa nya pryttlar om saker skiter sig. Vilket det gjorde för mig.

// percy
Ja jag är rädd för att konsolen(eller vad det nu heter) kan gå isönder när jag ska ta av röret även här inne. Risken är då stor att det inte finns någon konsol att få tag på och då kan jag så klart inte köra hem med bilen igen.

Sen är ju frågan, om konsolen går isönder så måste jag antagligen gå på nästa rör(kanske de som kallas mittenrör) för att montera fast denna i den nya konsolen.

Några tips?

Ett konverktyg kostar 300 kr plus då en ny nippel(de e väll allt som behövs) frågan är hur lätt detta är? Jag har aldrig konat något eller vet ens hur det går till?
Det hade inte jag heller tills förra veckan.

Det följde med en liten metodbeskrivning med koningsverktyget som är beskrivet i tråden ovan. Den var väl inte mest pedagogisk i universum men om man funderade lite så var det rätt så klart hur det skulle gå till väga. Nippel är en glommers tusing i pengar dvs. en < 20 kr. så det är lungt. Det är lite grisigt att kona på plats med droppande bromsvätska ur röret men fullt görbart.

Mitt problem är nog att bil h-vetet har rullat några år i vägsaltets förlovade land och har effektivt utsatts för spaltkorrosion i alla gängor mm. Dvs. Stockholm. Min gamla 745a som var uteslutande norrbottenskörd var som en dröm att skruva i jämfört med V70in.

// percy
Att kona är betydligt lättare än vad man tror. Det bästa är om man hittar en bit bromsrör innan man börjar med bilen för att testa och se hur det fungerar. avskäraren är stor och klumpig, den har jag alltid kört med men Mackansglt tipsade om en mindre skärare som jag kommer införskaffa. :-)-)
Tänk på att inte vara för hård när nu kapar röret. skruva åt avskäraren lite i taget. om röret inte är runt när du har kapat så blir det problem att stoppa i grejen till koningen :lol:
På lördagmorgon gav vi den runda muttern en sissta chans genom att hamra dit en skifnyckel, detta gjorde att muttern formade om sig och därmed passade perfekt. Men när man sedan drog rijält i den så sprack muttern.

Det fanns inte mycket annat än att klippa av bromsröret vid nippeln.

Vi satte in en ringnyckel inne vid konsolen och en öppen fast nyckel på andra sida(slangen) men vi kunde snabbt konstatera att konsolen skulle mest troligt gå isönder. Om detta hände så är man tvungen till att även ta av bromsröret som kommer från högersidan vilket kan innebära att även bromsröret här får bytas(med tanke på hur hårt muttrarna sitter), dessutom kunde vi inte få tag på en ny konsol.

Så det var bara till att leta reda på ett koningsverktyg(vilket tog lite tid). Vi började med att såga av bromsröret med bågfil(så rakt som möjligt) sen var det bara till att kona röret(ca 1 cm) vilket gick bra. Tyvärr räknade vi med att byta ut bromsröret så detta hade blivit "lite" krokigt, vi lyckades dock bocka tillbaka röret utan att det bröts av.

När nya oket väl satt på plats med omkonat bromsrör så var det dags för lutning, vi fixade en genomgkinlig slang bit och pumpade på bromsen tills bubblerna försvan, sen provade vi samma sak på högersidan men det hade inte behövts.

Bilen stod i garaget övernatten, men det fanns ingen pöll med bromsvädska på golvet, dock var bromsoket lite neroljat men detta inträffade när vi monterade bromsröret(som droppade hela tiden).

Så nu fungerar det, får bara hoppas att det blev 100% tätt.

Tack för alla instruktioner!
Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två ([…]

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]