andezon skrev:OK. MEN DÅ STÄLLER JAG FRÅGAN:Troligtvis ingen men byta ett kylskåp kostar 5-6 tusen.
HUR MÅNGA HAR FYLLT PÅ GAS I SITT KYLSKÅP?
En ny Bil är liiite dyrare

Moderator: Moderatorer
andezon skrev:OK. MEN DÅ STÄLLER JAG FRÅGAN:Troligtvis ingen men byta ett kylskåp kostar 5-6 tusen.
Iceman40 skrev:Om AC kompressorn slår till o från är det dåligt med gas i.
Inget kylsystem har dåligt med gas utan läcka. På bilar kan läckorna vara mycket små o väldigt svåra att hitta.
T.ex så kan axeltätningen på kompressorn läcka vid långvarigt stillestånd av AC som på vintern.
När man kör igång på våren tätar den cirkulerande oljan axeltätningen o då hittar man ingen läcka fast systemet är halvtomt
Liknelsen med kylskåp är nästan rätt eftersom det systemet är konstruerat på ett annat sätt o utsätts inte för samma påfrestningar
Ett annat vanligt fel på 850 är att förångaren(evaparatorn) läcker pga korrosion. Den sitter innaför instrument panelen o är jättesvår att byta.
Ibland läcker det så lite att en fyllning räcker en säsong.
Jag har jobbat i många år med bil AC så mina erfarenheter borde räcka.
Pysljudet du hör är när systemet tryckutjämnar mellan hög o lågtrycks sida. Vilket är normalt när man slår av AC
Iceman40 skrev:Alla typer av axeltätningar oavsett kompressortyp använder oljan som hjälp att täta. vid långvarigt stillestånd torkar tätningen o läckage kan uppstå. Detta gäller inte bara på bilar utan på alla "öppna" kompressortyper. Därför rekomenderas det att köra Ac en gång i månaden även på vintern.Grejjen är den att felet som väääldigt många gör är att stänga av klimatanläggningen, det är just därför det finns så många beg.bilar med icke fungerande AC. Man ska INTE stänga av AC då dess packningar som sagt torkar ut med tiden etc. På vintern så kör man ju bara på värmen, man ska inte stänga av AC:n, aldrig. Har aldrig förstått vitsen med att stänga av den :roll: Är det varmt ute, sänk tempen, kallt ute - höj tempen... Är inte svårare än så.
Ramon skrev:Håller me dig!Iceman40 skrev:Alla typer av axeltätningar oavsett kompressortyp använder oljan som hjälp att täta. vid långvarigt stillestånd torkar tätningen o läckage kan uppstå. Detta gäller inte bara på bilar utan på alla "öppna" kompressortyper. Därför rekomenderas det att köra Ac en gång i månaden även på vintern.Grejjen är den att felet som väääldigt många gör är att stänga av klimatanläggningen, det är just därför det finns så många beg.bilar med icke fungerande AC. Man ska INTE stänga av AC då dess packningar som sagt torkar ut med tiden etc. På vintern så kör man ju bara på värmen, man ska inte stänga av AC:n, aldrig. Har aldrig förstått vitsen med att stänga av den :roll: Är det varmt ute, sänk tempen, kallt ute - höj tempen... Är inte svårare än så.
andezon skrev:OK. MEN DÅ STÄLLER JAG FRÅGAN:troligtvis ingen men det förekommer tro inget annat..jag känner såna reparatörer så..det är inga gudabenådade saker.... vi vänder på frågan.. hur många härinne har endast metallrör... och har lödda ändar?.. tror du får lika många svar..