- mån 03 nov 2008, 16:30
Har också B5252S, men 5d modellen. Samma fel.
Mellan 1000-15000rpm så rycker den vid belastning oavsett växel. Dock har jag inte kunnat se något mönster i om det är kallt/varmt/fuktigt/torrt ute. Tror inte det spelar någon roll om motorn är varm eller kall heller.
Pratade med en Volvo-nisse jag är bekant med och han trodde på tändstift, tändkablar, fördelare kunde vara orsaken.
Har nyss köpt bilen, och lämnade in den på 18000 mila service, och då byter de ju bl.a. tändstift. Men fortfarande samma sak.
Jag hade dock påtalat problemet när jag lämnade in den och de sa redan då att det kunde vara vakuumslangar som spruckit.
Mycket riktigt var det en slang som spruckit och de fixade det. Dock är problemet så intermittent, så när jag åkte från verkstaden funkade allt som det skulle. Dock återkom det igen förra helgen.
Det är säkert svårt att se i fördelaren om det är någon spricka e.d. för det behövs väl inte så mycket för att det ska krypa in fukt?
Är det förresten någon som kan med bilder visa vilka olika vakuumslangar det finns härket?
Jag väntar också med stor förväntan på en lösning. Allt hopp hänger på Nallen. :D