Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#217966
Hei,
mulig du har sjekket det, men jeg hadde også problmer med rykking på lavt turtall på høyt gir med belastning.
Det var ingen feilkoder. Skiftet tennpluggene og tørket opp ganske mye ojesøl som hadde kommet under dekselet som står over tennpluggene. Det var også kommet olje på selve tennpluggkablene.
Etter det var det ingen problemer.
#218500
Inget oljekladd på mina tändstift eller kablar, ganska pedantisk av mig. :roll:

Den trasiga vaakumslangen är nu lagad men utan påverkan vilket ju inte heller var troligt.
nallegustafsson skrev:Har exakt samma fel på min 855. ska in på verkstan på tisdag. Kan ju tala om för dig vad dom hittade och gjorde på min då.
Hur gick det med din bil, nalle?
av *pettson*
#218514
854se96 skrev:Inget oljekladd på mina tändstift eller kablar, ganska pedantisk av mig. :roll:

Den trasiga vaakumslangen är nu lagad men utan påverkan vilket ju inte heller var troligt.
nallegustafsson skrev:Har exakt samma fel på min 855. ska in på verkstan på tisdag. Kan ju tala om för dig vad dom hittade och gjorde på min då.
Hur gick det med din bil, nalle?
Möjligt att den trasiga vacumslangen inte var ditt problem. Men att säga att det inte gjort nån skillnad alls är väl att ta i? Vacumslangen var inte dragen där för skojs skull och dess uppgift som vacumbärare var ju hursomhelst totalt fel om slangen var trasig. En trasig slang kan ju liksom inte sugas vacum i och enheten som krävde vacum kunde ju inte heller fungera utan det...
#222691
Visst, självklart är det så, Pettson.

Har nu bytt rotor, lock mest för sakens skull och kamaxelgivare vilket var ett stall-tips från Mekonomens support. Dock har det heller ej löst ryckningarna.

Försökte även få ut felkoderna på en uppdaterad dator (version) men det verkar vara problem att få ut data i realtid från min bil. Inga koder förutom nån om dålig räckvidd på fjärren (vilket stämmer, nån som vet vad som orsakar detta?) kommer ut.

Jag har också funderat på Lambdan men avvaktar tills min kompis tar sig en titt på den igen.
#227236
Har efter en långkörning på ca 60 mil fått ryckningarna/ojämn tomgång vid vid KALLstart i söndags. Det har bara hänt 1 gång tidigare för ca 2 år sedan, problemen har sedan dess alltid kommit vid varm motor.

nallegustavsson,

Nått nytt om felet på din bil?! ?:-/
#230578
Har också B5252S, men 5d modellen. Samma fel.
Mellan 1000-15000rpm så rycker den vid belastning oavsett växel. Dock har jag inte kunnat se något mönster i om det är kallt/varmt/fuktigt/torrt ute. Tror inte det spelar någon roll om motorn är varm eller kall heller.

Pratade med en Volvo-nisse jag är bekant med och han trodde på tändstift, tändkablar, fördelare kunde vara orsaken.

Har nyss köpt bilen, och lämnade in den på 18000 mila service, och då byter de ju bl.a. tändstift. Men fortfarande samma sak.

Jag hade dock påtalat problemet när jag lämnade in den och de sa redan då att det kunde vara vakuumslangar som spruckit.
Mycket riktigt var det en slang som spruckit och de fixade det. Dock är problemet så intermittent, så när jag åkte från verkstaden funkade allt som det skulle. Dock återkom det igen förra helgen.

Det är säkert svårt att se i fördelaren om det är någon spricka e.d. för det behövs väl inte så mycket för att det ska krypa in fukt?

Är det förresten någon som kan med bilder visa vilka olika vakuumslangar det finns härket?

Jag väntar också med stor förväntan på en lösning. Allt hopp hänger på Nallen. :D
av *pettson*
#230614
Zell skrev:Har också B5252S, men 5d modellen. Samma fel.
Mellan 1000-15000rpm så rycker den vid belastning oavsett växel. Dock har jag inte kunnat se något mönster i om det är kallt/varmt/fuktigt/torrt ute. Tror inte det spelar någon roll om motorn är varm eller kall heller.

Pratade med en Volvo-nisse jag är bekant med och han trodde på tändstift, tändkablar, fördelare kunde vara orsaken.

Har nyss köpt bilen, och lämnade in den på 18000 mila service, och då byter de ju bl.a. tändstift. Men fortfarande samma sak.

Jag hade dock påtalat problemet när jag lämnade in den och de sa redan då att det kunde vara vakuumslangar som spruckit.
Mycket riktigt var det en slang som spruckit och de fixade det. Dock är problemet så intermittent, så när jag åkte från verkstaden funkade allt som det skulle. Dock återkom det igen förra helgen.

Det är säkert svårt att se i fördelaren om det är någon spricka e.d. för det behövs väl inte så mycket för att det ska krypa in fukt?

Är det förresten någon som kan med bilder visa vilka olika vakuumslangar det finns härket?

Jag väntar också med stor förväntan på en lösning. Allt hopp hänger på Nallen. :D
Om inget blivit fel på din bil BÖR du ha en dekal på motorhuven som visar exakt alla vacumslangarna och dess dragningar :-)-)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]