Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viggen
sewe skrev:
viggen skrev:
DrEvilBoy skrev:OM du skulle lokalisera ljudet till viscon... titta då först på fästet där gummidelen sitter för att hålla viscon på plats... inte ovanligt att den ger sig..... och hyfsat billigt att fixa. Har haft problemet själv, började då att låta när jag svängde åt 1 håll (kommer inte ihåg om det var vänster/höger) sedan blev det värre.

Kolla först upp petssons förslag på styrstoppar eller styrväxeln. Personligen tror jag mer på det än att det är viscon som strular.
Blir det inte ett sådan ljud oxå när drivknutarna strular?
Hej ! Och tack för ditt svar.. får försöka kolla upp lite bättre vart ljudet kommer ifrån.. men vad är styrstopp och vart sitter dom nånstans ?? mvh viggen
Här har du stoppen:

Bild
Tack för bilden.. vilket är styrstopp på bilden ?? mvh viggen
av *pettson*
Bild
Tappen som står ned till höger i bild. Den ska träffa den vita plattan som du har till vänster i bild.
av Stefan1
Risk för att verka tjötig men kolla motorkuddarna noga från båda håll, inte så troligt men värt att titta på jag bytte det mesta för att jag "slarvkollade dem"
av viggen
Stefan1 skrev:Risk för att verka tjötig men kolla motorkuddarna noga från båda håll, inte så troligt men värt att titta på jag bytte det mesta för att jag "slarvkollade dem"
Hej ! Tror inte det är styrstopparna för har även oljudet ( dunk dunk metalliskt ljud ) även när jag inte har fullt rattutslag.. nån som kan förklara hur vinkelväxeln och även viskokopplingen funkar och om nån av dom påverkas när man svänger ?? låter mer som det knakar under bilen varken på höger eller vänster sida hmm...

Mvh Viggen
av DrEvilBoy
Jag skulle säkert förklara fel om jag försökte förklara angånde vinkelväxeln och viscon, det finns en del förklaringar om du söker i forumet.

När jag hade problem med min bussning till viscon så small det till ibland när jag la i backen och gasade till. kunde även låta när jag gjorde en kraftig inbromsning.
Strax innan jag fick felet åtgärdat kunde det låta som ett turbin liknande ljud från mitten av bilen.
Råder dig att hissa upp bilen på nån gör det själv hall och kollar motorkuddar, viskofästet och kardan så kanske du hittar något

Stefan1: var det motorkudden som ställde till problemet för dig med fyrhjulsdriften?
av Stefan1
Då jag inte satt tillbaka kardan så vet jag inte, men jag hade ju massa olika ljud och skit med min bil, och vissa försvann när kardan åkte av, men inte allt, hade ljud kvar och de påminde om de ljuden som försvann, jagvet ju inte om det är så att mitt ljud kunde påverkas av att vinkelväxeln och kardan "jobbade" om eventuella vibrationer/rörelser de skapar gjorde att min motor slog i fästet vid motorkudden mer när kardan var på så att ljudet kom mer ocjh oftar?! men nu är bilen tyst och jag skall eventuellt slänga på kardan för att prova, men det får bli senare.

om du skall kolla motorkudden så glöm inte att kolla den från hjulhussidan, det var det jag missade den såg så fin ut från "insidan" det lilla jag såg.
av viggen
DrEvilBoy skrev:Jag skulle säkert förklara fel om jag försökte förklara angånde vinkelväxeln och viscon, det finns en del förklaringar om du söker i forumet.

När jag hade problem med min bussning till viscon så small det till ibland när jag la i backen och gasade till. kunde även låta när jag gjorde en kraftig inbromsning.
Strax innan jag fick felet åtgärdat kunde det låta som ett turbin liknande ljud från mitten av bilen.
Råder dig att hissa upp bilen på nån gör det själv hall och kollar motorkuddar, viskofästet och kardan så kanske du hittar något

Stefan1: var det motorkudden som ställde till problemet för dig med fyrhjulsdriften?
Hej ! Har inte hunnit kolla på bilen än men ska ta tag i det så fort jag får tid och lust ! Tror att vi kan utesluta styrstopparna i alla fall för börjar knaka vid halvt rattutslag redan och stopparna tar väl bara i vid fullt rattutslag eller ??. vänster drivknut är bytt men tror inte det är nån drivknut heller eftersom jag har samma ljud åt båda hållen !!. har lite funderingar om viscon och vinkelväxeln om hur dom påverkas när man svänger och hur mycket dom påverkas och vilken av dom som påverkas mest ?? ?? för har ju bara ljudet när man svänger runt sakta på en parkering typ.. mer metaliskt ljud eller nån kugg som hoppar över typ..

Mvh Viggen
av DrEvilBoy
vet inte hur det låter när hylsan till vinkelväxeln är slut.... kan ju vara en ide att kolla den
av viggen
Stefan1 skrev:Då jag inte satt tillbaka kardan så vet jag inte, men jag hade ju massa olika ljud och skit med min bil, och vissa försvann när kardan åkte av, men inte allt, hade ljud kvar och de påminde om de ljuden som försvann, jagvet ju inte om det är så att mitt ljud kunde påverkas av att vinkelväxeln och kardan "jobbade" om eventuella vibrationer/rörelser de skapar gjorde att min motor slog i fästet vid motorkudden mer när kardan var på så att ljudet kom mer ocjh oftar?! men nu är bilen tyst och jag skall eventuellt slänga på kardan för att prova, men det får bli senare.

om du skall kolla motorkudden så glöm inte att kolla den från hjulhussidan, det var det jag missade den såg så fin ut från "insidan" det lilla jag såg.

Har tagit bort kardanaxeln nu och då är oljudet borta.. är det vinkelväxeln eller viscon då? kardan var sliten med och går det att renovera den eller måste jag byta ut hela den ?

Mvh Viggen
av Stefan1
Min Kardan sitter på igen och nu har oljuden "dunkadet" kommit tillbaka det vibrerar i hela bilen och låter som någon slår med en gummiklubba under bilen thomp thomp thomp när jag kör sakta och ännu mer när ag svänger och kör sakta, funderar på om det kan vara den där kudden till viscon som är så dålig eftersom när jag kör typ 30+ så känner jag nu små små vibrationer, det gjorde jag inte förut?

någon som vet var "bussningen" kostar?

och är det så enkelt att byta att man skruvar loss "bulten" och plockar ur bussningen och sätter tillbka bulten?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw