Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Du löser ju problemet jäkligt enkelt genom att gå ut och själv titta på oket.. Hur ser det ut? Är det ett fullflytande eller ett vanlig fast? Stämmer det på bilderna? Det tar ju inte mera än 1 minut att avgöra om listorna har rätt eller fel mot just din bil.
Klart jag kan kolla på bilen, kan ju vara bra att veta vad som menas med flytande?

bilden på mecas sida ser ut på ett sätt.

biltemas verkar ju vara samma bild för bromsok oavsett om det är fram eller bak?

trillar ut på gården och kikar snart.
flytande innebär att man bara har en kolv insidan
fast ok så har man en kolv på vardera sidan av skivan !
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Kollar jag på 940 på Meca
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1
(bläddra ner till OK)
så står det att det "flytande" oket är till multilink- bakaxel !

/emwtur
Det är flytande på min, jag skall nog göra så att jag monterar ner oken och kollar om det går att "serva" dem först.

om jag följer din guide pettsson borde jag klara det men det där med blästringen är väl mest utseende va? (och kunna se sprickor kanske) jag nöjer mig med fungerande bromsar

jag funderar på det här med nipplarna, jag har ju tänkt byta bromsslangarna och då är det väl så att jag kan "klippa" slangen och därmed kan jag använda ringnyckel (eller går det med hylsa då) och värme och 5 56 typ. det finns väl ingen risk att det är olika storlek på nipplarna på nya och gammla?

vad är oddsen att bromsrören är dåliga? skall jag passa på att byta allt?
Ok då kan jag stryka blästringsaparatur från önskelistan och skriva upp t-röd och bromsrengöring?

hur är det där med nipplarna?

har ju förstått att de kan sitta rejält men med lite gasol och 5 56 skall det kunna gå.

men hur var det var bromsolja brandfarligt?

klipper jag slangarna lär det kunna komma lite olja även om man tömt systemet så gott det går, tråkigt om bilen brinner upp (kommer stå ute när jag tar av grejjerna förmodligen)
Stefan1 skrev:klipper jag slangarna lär det kunna komma lite olja även om man tömt systemet så gott det går, tråkigt om bilen brinner upp (kommer stå ute när jag tar av grejjerna förmodligen)
knepet är att trampa ner brompedalen halvvägs innan man börjar lossa bromsdelar.
då kommer kolven i huvudcylindern att stänga så ingen mer bromsolja att komma ut i systemet.
alltså trampa ner pedalen en bit och sätt tex en yxa mellan sätet och pedalen ( jag råkar ha en yxa som är lagom lång )
/emwtur

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]