Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#199652
jag vet inte hur mycket detta hjälper är inte riktigt en mekar "guru". lär mig fortfarande lite av fasan men jag gör ett försök

Kolla alla felkoder på bilen... notera all på paper sedan nollställer du felkods sökaren (diagnostiken) den finns på höger sida mellan ljuset och kylarvätskan finns 2 st boxar runt 5 cm lång och 3 cm bred var. Om du har tillgång till våran bible "Haynes" så kommar detta vara till stor hjälp...

Om jag får gissa på felet så skulle jag tro att generation har fått stryk. har du tillgång till en amper mätare så får du använding för den. ha motorn igång och kolla strömen vid tomgång och vid varvning. om den är överdrivet högt värde eller lågt så är generatorn trasig.

Edit: tog ett tag att skriva detta. sökte i haynes litte för bättre svar. Men när i det senaste tilllägget sägerdu att den drar mycket olja. så kan nog pettson hjälpa dig,
#199660
Vi skrev inget kvitto pga att denna person som vi köpte bilen av verkade ytterst pålitlig och vi köpte den i god tro om att den var i gott skick, och av vad vi kunde dömma utseendemässigt så tyder detta också på att den var det.

Nu ska vi givetvis inte måla fan på väggen redan, men jag tycker det låter ytterst osannolikt att tidigare ägaren kört bilen i 8-10 000 mil utan problem, och jag hinner köra den 5 mil och redan krånglat såhär mycket. Förresten, bilen hade tydligen stått avställd över vintern då hon hade en annan bil att köra med, kan detta vara en bidragande orsak att den går som den gör?
av *pettson*
#199667
Naddet skrev:
*pettson* skrev:
Naddet skrev:Felet hittat, drivremmen till generator/servo av.

Är det dock vanligt att bilen dör om den remmen går, och att alla lampor börjar lysa på instrumenteringen. Är det så att när generatorn inte laddar så då varnar lamporna för instrumenteringen om det?
:shock: :shock: :shock:
Jag har ett radikalt förslag.. byt remmen vänta sen med att starta bilen. Läs igenom instruktionsboken först, väldigt nogrant.. SEN startar du bilen. Det som skrivits här är skrämmande att läsa. Att veta att du har körkort (för du har väl det?) men inte kan identifiera en oljelampa eller en laddningslampa osv.. Och dessutom undrar om det är vanligt att lamporna lyser om det inte laddar osv.. SKRÄMMANDE är ordet.. ALLA som har körkort måste väl veta hur instrumentpanelen är tänd INNAN man startar bilen? Och således också kunna identifiera lamporna som tänds? ??:-/ Eller har jag för höga krav i livet?
Jamen hallå, jag har körtkort. Men dock har aldrig haft en volvo förrut. Kan tyvärr inte så mycket om bilar och det jag undrade var om det är vanligt att ALLA lamporna på instrumenteringen börjar lysa om den där remmen är av. Okej, skratta åt mig men som jag sa, jag har faktiskt ingen aning om hur det fungerar, tyvärr.


Instruktionsbok följde aldrig med bilen, förra ägaren hade lyckats tappa bort den.
Min ide var inte att håna inte att skratta och inte att förlöjliga.. min första tanke var : vad i helv.. det är nån som skämtar? Alla kan ha otur och få en rem som går av.. men INGEN kan skylla på det du just gjorde.. Jag har aldrig kört en volvo förut?
Laddningslamporna är av samma betydelse i alla bilar.. oljelampan likaså handbromslampa likaså osv. Det är standardiserade symboler som gäller i alla fordon. Då du själv säger att du har körkort så har du alltså tagit prov på att du bland annat vet vad lamporna är till för. Rätta mej om jag har fel? Men jag ska inte gnälla om detta mera. Jag får be om ursäkt om trådskaparen tagit illa vid sej.
#199696
For ut på E4a drog upp den till 140-150 ca men med samma resultat. Stannar bilen och kollar oljan, till min förvåning så har den druckit nästan en halvliter olja på 5 mil!!
Du lät väl bilen stå i 5 minuter med motorn avstängd innan du kollade oljenivån? Annars finns nu risken att du har för mycket olja i motorn. Det tar ett tag innan all olja runnit ner i tråget efter att motorn varit igång.
#199832
Kan bara uppdatera tråden för er nyfikna, motorn är helt slut enligt en oerhört kunnig person som jag frågat. Han kollade igenom lite saker i motorn, bland annat så upptäckte han olja i botten på röret som går från luftfiltret och in i motorn. Han nämde något om vevhuskompression och att överbliven olja trängt "förbi" kolven och åkt ut den vägen istället. Ja, som sagt jag kan inte så mycket själv men han sa något sådant.

Ska försöka häva köpet, enlig han så kommer vi garanterat gå "segrande" ur det här eftersom han hävdar att detta var ett dolt fel och vi har rätten att kräva pengarna tillbaka.
av *pettson*
#199848
Naddet skrev:Kan bara uppdatera tråden för er nyfikna, motorn är helt slut enligt en oerhört kunnig person som jag frågat. Han kollade igenom lite saker i motorn, bland annat så upptäckte han olja i botten på röret som går från luftfiltret och in i motorn. Han nämde något om vevhuskompression och att överbliven olja trängt "förbi" kolven och åkt ut den vägen istället. Ja, som sagt jag kan inte så mycket själv men han sa något sådant.

Ska försöka häva köpet, enlig han så kommer vi garanterat gå "segrande" ur det här eftersom han hävdar att detta var ett dolt fel och vi har rätten att kräva pengarna tillbaka.
Byt kunnig person istället om du är intresserad av att gå segrande.. vevhusventilationen mynnar ut i den slangen och GIVETVIS följer det med oljerester ut igenom vevhusventilationen. Det betyder inte ett endaste dugg ens på en ny bil.. *suckar* Dom oljerester som ev skulle gå förbi kolvringarna KAN INTE HAMNA PÅ INSUGS SIDAN. Det är en omöjlighet.. Om nu bilen går på alla cylindrar?
Oljeåtgång SKA kontrolleras vid köp med två metoder: AVGASTEST och visuellt test som visar om det avslöjas oljerök (varva och kika på röken. Testet ska göras kallt och varmt. Du har undersökningsplikt vid köp. Det är du medveten om? OCH du kan RIMLIGEN ANTA att bilen är trött i lager och tätningar med mera vid 30.000 mils ålder. Så nej jag tror inte en sekund på att du får en krona tillbaka..
#199875
*pettson* skrev:
Naddet skrev:Kan bara uppdatera tråden för er nyfikna, motorn är helt slut enligt en oerhört kunnig person som jag frågat. Han kollade igenom lite saker i motorn, bland annat så upptäckte han olja i botten på röret som går från luftfiltret och in i motorn. Han nämde något om vevhuskompression och att överbliven olja trängt "förbi" kolven och åkt ut den vägen istället. Ja, som sagt jag kan inte så mycket själv men han sa något sådant.

Ska försöka häva köpet, enlig han så kommer vi garanterat gå "segrande" ur det här eftersom han hävdar att detta var ett dolt fel och vi har rätten att kräva pengarna tillbaka.
Byt kunnig person istället om du är intresserad av att gå segrande.. vevhusventilationen mynnar ut i den slangen och GIVETVIS följer det med oljerester ut igenom vevhusventilationen. Det betyder inte ett endaste dugg ens på en ny bil.. *suckar* Dom oljerester som ev skulle gå förbi kolvringarna KAN INTE HAMNA PÅ INSUGS SIDAN. Det är en omöjlighet.. Om nu bilen går på alla cylindrar?
Oljeåtgång SKA kontrolleras vid köp med två metoder: AVGASTEST och visuellt test som visar om det avslöjas oljerök (varva och kika på röken. Testet ska göras kallt och varmt. Du har undersökningsplikt vid köp. Det är du medveten om? OCH du kan RIMLIGEN ANTA att bilen är trött i lager och tätningar med mera vid 30.000 mils ålder. Så nej jag tror inte en sekund på att du får en krona tillbaka..
Sen att kvitto saknas underlättar ju inte saken.
#199976
Naddet skrev: Ska försöka häva köpet, enlig han så kommer vi garanterat gå "segrande" ur det här eftersom han hävdar att detta var ett dolt fel och vi har rätten att kräva pengarna tillbaka.
Sorry, tyvärr har du inte ens chans juridiskt sett... av alla skäl som pettson nämnt. Och av de två tråkiga faktum att du köpt av privatperson samt inte har ett köpeavtal över huvud taget...

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Volvo som inte startar.

Kolla längst ner på denna sida Diagno[…]

blev ju riktigt bra där! dom glänsar so[…]

Igår vart det tvätt av bilen IMG_937[…]

Gick lös på vinterdäcken när […]