Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
#193712
Det läcker väl soppa genom membranet om bränsletrycksregulatorn går sönder? Dvs det borde rinna soppa genom vacumslangen som är ansluten till insuget. Eller tänker jag fel?
av *pettson*
#193728
OlleW skrev:Slangarna till bränsletryckregulatorn är hela.
Är det vanligt att tryckregulatorn går sönder, jag tänkte eftersom den
luktar typ choke om avgaserna och det sotar i avgasröret.
Om man gasar på ordentligt svartryker det men ingen blårök.
Det kan inte va luftmassemäraren?
I.o.f.s det finns ju inga felkoder registrerade i systemet.

Olle
Tryckregulatorn kan ju hänga sej? Det händer ibland. Kanske dags att haka på en bränsletrycksmätare i ändan på railen?
av OlleW
#193866
Vad ska det vara för bränsletryck?
Och igen, det kan inte va luftmassemätaren?

Tack för alla synpunkter.
Olle
av Lasse81
#193872
Pressure regulator

System pressure (fuel pressure above pressure in intake manifold): 300 kPa


Alltså 3 bar plus trycket i insuget.
Låter mycket... Är det verkligen så mycket?
av *pettson*
#193878
Lasse81 skrev:Pressure regulator

System pressure (fuel pressure above pressure in intake manifold): 300 kPa


Alltså 3 bar plus trycket i insuget.
Låter mycket... Är det verkligen så mycket?
jepp.. Sen ska trycket variera med varvtalet eftersom du har en regulator. Högre tryck på varv än på tomgång.
på 70 serien börjar man med 5 bar i systemet... ;-//
av Lasse81
#193885
Trycket är väl inte varvtalsberoende?
Bränsletrycksregulatorn ska väl endast se till att tryckdifferansen för spridaren är konstant?
Dvs att trycket i bränslet i spridaren alltid är 3 bar högre än lufttrycket i insuget.

Jag antar att högre tryck ger bättre finfördelning?
av *pettson*
#193908
Lasse81 skrev:Trycket är väl inte varvtalsberoende?
Bränsletrycksregulatorn ska väl endast se till att tryckdifferansen för spridaren är konstant?
Dvs att trycket i bränslet i spridaren alltid är 3 bar högre än lufttrycket i insuget.

Jag antar att högre tryck ger bättre finfördelning?
Nope har inget med finfördelningen att göra..
För det första har vi inte nåt övertryck eller atmosfärstryck i ett insug med en motor som är igång och på tomgång. Vi har undertryck just då. Undertrycket minskar med varvtalet eftersom du öppnar spjället och låter mera av motorns behov av luft att komma in. Det undertrycket leder vi mot bränsletrycksregulatorn och bränsletrycket kommer att variera med varvtalet. Det är liksom själva vitsen med regulatorn. Dock varierar inte trycket nämnvärt om vi håller oss på jämn gas. Annar blir det om vi acellererar eller om vi gör motorbroms så att vi får maxvacum. Vi får då två möjligheter att ta ut bensin ur våra spridare. Först kan vi med t.ex 10ms öppentid ta ut låt säga 8cc bensin. Sen med höjt tryck kan vi då ta ut säg 14cc med samma spridartid..
Här har du anvisningarna från volvo..

Mätning av bränsletryck
Åtgärder:
-Starta motorn.
-Kör bilen och avläs bränsletryck medan bilen körs. Bränsletryck ska vara: 210-310 kPa för sugmotor 210-380 kPa för turbomotor
Viktigt! Obs! Vid konstant motorbelastning ska bränsletrycket vara stabilt. Vid acceleration eller motorbromsning får bränsletrycket variera inom max- och minvärdet.
av Lasse81
#194048
Jag har inte använt ord som övertryck eller undertryck i denna tråd.
Vad jag menade var att bränletrycket endast varierar med trycket i insuget.
Trycket i inusget i sin tur beror ju på last, varvtal och spjällöppning.

Vitsen med regulatorn är att alltid ha samma tryckdifferans mellan bränslet i spridaren och luften i insuget.

Vet inte om vi pratar förbi varandra eller om det är en annan typ av regulator.
Hur som helst är det väldigt off-topic :-)
av *pettson*
#194066
Lasse81 skrev:Jag har inte använt ord som övertryck eller undertryck i denna tråd.
Vad jag menade var att bränletrycket endast varierar med trycket i insuget.
Trycket i inusget i sin tur beror ju på last, varvtal och spjällöppning.

Vitsen med regulatorn är att alltid ha samma tryckdifferans mellan bränslet i spridaren och luften i insuget.

Vet inte om vi pratar förbi varandra eller om det är en annan typ av regulator.
Hur som helst är det väldigt off-topic :-)
:lol:

Det ser knökigt ut att få på och[…]

Det som ramlat ner är förmodligen k&arin[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukva[…]

Byta ABS krans v70 2009

Det påstods ju indirekt att jag är l&ou[…]