sundqvist67 skrev:jag fattar inte hur den ska kunna mäta kattens funktion när den sitter nästan längst fram..........
Då är vi två om det..
men jag grävde mej ned lite i litteraturen och fann det här..

-)
Lambdasond främre: (linjär signal)Ny signalkaraktäristik.Ger information om syrehalten i avgaserna före katalysatorn.
Lambdasond bakre: Ger information om syreinnehållet efter katalysatorns främre del. Till skillnad mot förut arbetar denna snabbare och kan också i större utsträckning påverka bränsle/luftblandningen.
Vad jag kan se så.. tydligen är det så att man blandat två olika sorters katalysatorer i ett hölje eftersom man använder keramisk katalysator men har en främre del av metallmonolit. Tidigare hette den första förkatalysator och den hade till uppgift att tända vid ca 300 grader, avgaserna som förbrändes i den värmde snabbt upp stora delen av katalysatorn till sin antändningstemp så den kunde göra sitt jobb snabbare. (det är dom tidigare modellerna som har luftpump).
Men här har man bytt inriktning totalt på avgasreningen.. ;-//
Regleringen av bränsle/luftblandningen sker enligt redan kända principer. Däremot är signalen från den främre sonden nu är av en linjär karaktär. Detta innebär att ECM känner av mycket små förändringar i hela spänningsområdet och kan reglera bränsle/luftblandningen mycket snabbare och exaktare än tidigare.
Dom båda Lambda sonderna innehåller som tidigare ett PTC-motstånd som matas med spänning från ECM för att snabbt få rätt arbetstemperatur.
Om ECM beräknar att omgivningsluften är mycket kall och fuktig så kan det hända att ECM avvaktar några minuter med att starta uppvärmningen av lambdasonderna. Detta görs för att undvika att lambdasondernas varma keramik skall träffas av kalla vattendroppar och därmed spricka.
Den syrekänsliga keramiken som mäter syreinnehållet i avgaserna består av Zircondiumdioxid.
Främre Lambda sond
Utsignalens karaktäristik är mellan 0 - 4,7V.
Lambdaintegratorns reglerområde ligger mellan 0,75 och 1,25.
Signalkaraktäristik:
-låg spänning = fet blandning
-hög spänning = mager blandning
Bakre Lambda sond
Den bakre lambdasonden arbetar med samma signalkaraktäristik som tidigare men har fått en större betydelse när det gäller regleringen av bränsle/luftblandningen. Den bakre lambdasonden har fått en framflyttad position närmare den främre lambdasonden strax efter den främre metallmonoliten i katalysatorn.