Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Sparkz skrev:Jo, den bakre kan sitta mitt i katten.
Bild

"Lambdasond bakre
Ger information om syreinnehållet efter katalysatorns främre del. Till skillnad mot förut arbetar denna snabbare och kan också i större utsträckning påverka bränsle/luftblandningen. "
Där ser man.. men vad ska den då tjäna till? Den kan endast mäta förkatalysatorns jobb nu?
av *pettson*
sundqvist67 skrev:jag fattar inte hur den ska kunna mäta kattens funktion när den sitter nästan längst fram..........
Då är vi två om det..
men jag grävde mej ned lite i litteraturen och fann det här.. :-)-)

Lambdasond främre: (linjär signal)Ny signalkaraktäristik.Ger information om syrehalten i avgaserna före katalysatorn.
Lambdasond bakre: Ger information om syreinnehållet efter katalysatorns främre del. Till skillnad mot förut arbetar denna snabbare och kan också i större utsträckning påverka bränsle/luftblandningen.

Vad jag kan se så.. tydligen är det så att man blandat två olika sorters katalysatorer i ett hölje eftersom man använder keramisk katalysator men har en främre del av metallmonolit. Tidigare hette den första förkatalysator och den hade till uppgift att tända vid ca 300 grader, avgaserna som förbrändes i den värmde snabbt upp stora delen av katalysatorn till sin antändningstemp så den kunde göra sitt jobb snabbare. (det är dom tidigare modellerna som har luftpump).

Men här har man bytt inriktning totalt på avgasreningen.. ;-//
Regleringen av bränsle/luftblandningen sker enligt redan kända principer. Däremot är signalen från den främre sonden nu är av en linjär karaktär. Detta innebär att ECM känner av mycket små förändringar i hela spänningsområdet och kan reglera bränsle/luftblandningen mycket snabbare och exaktare än tidigare.
Dom båda Lambda sonderna innehåller som tidigare ett PTC-motstånd som matas med spänning från ECM för att snabbt få rätt arbetstemperatur.
Om ECM beräknar att omgivningsluften är mycket kall och fuktig så kan det hända att ECM avvaktar några minuter med att starta uppvärmningen av lambdasonderna. Detta görs för att undvika att lambdasondernas varma keramik skall träffas av kalla vattendroppar och därmed spricka.
Den syrekänsliga keramiken som mäter syreinnehållet i avgaserna består av Zircondiumdioxid.

Främre Lambda sond
Utsignalens karaktäristik är mellan 0 - 4,7V.
Lambdaintegratorns reglerområde ligger mellan 0,75 och 1,25.

Signalkaraktäristik:
-låg spänning = fet blandning
-hög spänning = mager blandning

Bakre Lambda sond
Den bakre lambdasonden arbetar med samma signalkaraktäristik som tidigare men har fått en större betydelse när det gäller regleringen av bränsle/luftblandningen. Den bakre lambdasonden har fått en framflyttad position närmare den främre lambdasonden strax efter den främre metallmonoliten i katalysatorn.
av *pettson*
sundqvist67 skrev:kan det vara den bakre lamdan som har sagt upp sig........
frågan är väl isåfall hur den plötsligt kan börja se avgasvariationer en bit in i katalysatorn.. I övrigt är inga koder på just lambdan.
av *pettson*
sundqvist67 skrev:det jag har lyckats läsa mej till är att bank 1 är den bakre lamdasonden.........
Det är väl nåt som varit en klarhet sedan vi konstaterade att den mäter katalysatoreffektiviteten? Främre lambdan sitter innan kat. Bakre i kat eller bakom kat. ;-//
av sundqvist67
man får tacka för all hjälp med tips o råd nu är det dags att prova byta lamda.var ska man köpa lamdasonden mekonomen eller vågar man prova biltemas............
av *pettson*
sundqvist67 skrev:man får tacka för all hjälp med tips o råd nu är det dags att prova byta lamda.var ska man köpa lamdasonden mekonomen eller vågar man prova biltemas............
biltema säljer inte den typen av sond..
Användarvisningsbild
av Örnen
Citat från Wikipedia
"Genom att använda ett ämne som med sin blotta närvaro startar vissa kemiska reaktioner, en katalysator, fungerar denna avgasreningsmetod vid lägre temperaturer jämfört med termisk avgasrening.

De kemiska processerna i den katalytiska avgasrenaren (benämns populärt enbart katalysatorn) och avgasreningens effektivitet är beroende av andelen oanvänt syre i avgaserna. För att maximera reningseffekten tillämpas lambda-reglering: En lambdasond mäter halten av syrejoner i avgaserna, vilket återkopplas till motorns bränsleinsprutningssystem som regleras på ett sådant sätt att optimal avgasrening erhålles.

Katalysatorrenaren behöver en temperatur på dryga 600 °C för att fungera, och startförloppet kan snabbas upp med eluppvärmning av renaren, eller genom att tillfälligt reglera förbränningen så att avgastemperaturen ökar. Den typ av katalysator som används för personbilar med bensinmotorer är platina eller en kombination av palladium och rodium. Dessa metallers katalytiska förmåga minskar i närvaron av bly, varför införandet av katalytisk avgasrening i bilar var en bidragande orsak till att man helt gick över till blyfri bensin." :-)-)

Någon förbränning av "avgaserna" sker inte i en katalysator. Som katalysator används platina för att kracka oljeprodukter och i bilars avgasrenare.

"En lambdasond är vanligtvis placerad i en förbränningsmotors grenrör och känner av syrehalten i avgaserna. Även kallad syresensor.

Själva värdet lambda avser luft/bränsle-blandningen, viktmässigt. Eftersom den optimala luft/bränsle-blandningen varierar mellan olika bränslesorter är värdet normerat på så vis att 1,0 betyder optimal blandning. Ökas mängden luft i förhållande till bränslet (snålare blandning) är detta värde större än 1, för rikare blandning (mer bränsle) är värdet mindre än 1. Lambdasonden genererar själv en spänning mellan 0 och 1 volt i samband med den kemiska processen som uppstår mellan ädelmetallen i sonden och gaserna i avgaserna.

Lambdasonden är en viktig komponent i alla moderna bensinmotorer med elektronisk insprutning. Den exaktare bränsle-luft-blandning som lambdasonden bidrar till är en förutsättning för att katalysatorn ska kunna jobba effektivt." :-)-)

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]