Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Volvo_4_ever skrev:Jag Kan INTE rekommendera Biltemas ok !!!!

Hade en V40 som jag fick byta ok bak på 4 !!! gånger, fick till slut pengarna tillbaka och åkte till Volvo...

Det som strulade var att handbromsen inte pallade utan taggade över.

Funkade direkt
V70 har ej handbromsen går på bromsoket. Jag köpte "NYA" utbytes bromsok på mekonomen till en mazda 626 jag hade för många år sedan och de höll knappt över en vinter så kärvada armen till handbromsen igen :(

REDDRAGON : köpte även klossar bak på mekonomen och när jag sedan plockade isär som vanligt vid byte till sammardäck så hade det lossat bitar från klossen :-O)
Mekonomen handlar jag ej på mera de kan ju knappt få hem en sprayburk med rätt färg :evil:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vad spelar det för roll om ett ok är renoverat eller nytt.?
Ett ordentligt och seriöst renoverat ok är ju inte sämre än ett nytt, eller har jag fel?
Monterade biltemas handbromsbackar på en 740, rena skiten tycker jag. :evil:
Fick justera så mycket jag vågade vid spaken, men ändå tog handbromsen högst upp och man orkade inte dra så hjulen låstes ändå. :roll:
Bytte till ferodo belägg och justerade sen tog handbromsen som den skulle igen.. :D
av Psyko
Volvos h-bromsbackar är ändrade i limningen sen länge.

Skulle INTE köpa annat än original
Användarvisningsbild
av Fluffen
Bytte skivor och belägg bak idag på en s70, ägaren trodde inte att det skulle behövas byta handbromsbackar men gissa vad som hade börjat släppa när jag fick av skivan. :lol:
Men det är möjligt att volvo har bättrat sig, jag vet inte. :roll:
av *pettson*
Psyko skrev:Volvos h-bromsbackar är ändrade i limningen sen länge.

Skulle INTE köpa annat än original
Hmm kan det vara därför N serien fortfarande tappar limningen? Naturligtvis paralellt med 800 och 70 serien.. Då menar jag på såpass nya belägg att garantin gäller för utbyte av backarna fortfarande.. Så jag har inte drömt att inget hänt... tyvärr.
Användarvisningsbild
av Örnen
På farsans bil (V70-98)hade alla fyra p-bromsbeläggen släppt och bilen tog tvärpall i garaget en dag då han skulle backa ut. Bakhjulen hann precis utanför garageporten just som bilen gick ner över en kant så var det tvärstopp. Han hade tyckt det skramlat då han körde in bilen dagen innan. Fick lossa båda hjulen, släppa tillbaks kugghjulen och handbromsjusteringen för att kunna rulla in den i garaget. Vet inte vilket fabrikat det var men förmodligen Volvos för förre ägaren hade den som leasingbil och servade alltid på Volvoverkstad. De var inte speciellt mycket nötta 4-5mm kvar, men det var klen tröst. Köpte inte Volvos p-belägg sedan.
av *pettson*
Fluffen skrev:Vad spelar det för roll om ett ok är renoverat eller nytt.?
Ett ordentligt och seriöst renoverat ok är ju inte sämre än ett nytt, eller har jag fel?
Monterade biltemas handbromsbackar på en 740, rena skiten tycker jag. :evil:
Fick justera så mycket jag vågade vid spaken, men ändå tog handbromsen högst upp och man orkade inte dra så hjulen låstes ändå. :roll:
Bytte till ferodo belägg och justerade sen tog handbromsen som den skulle igen.. :D
Jag satt och läste här igen om det kommit nya inlägg.. Men först nu reagerade jag på vad du skrivit. Nu vet jag inte om jag tänker fel men jag chansar och berättar hur jag ser på saken just nu efter åter läst detta inlägg.
INGET fabrikat kan rå för att den som monterar inte kan proceduren för att justera det han just monterat. Justeringen av bromsbackarna sker INTE vid spaken på en enda 740... Kanske är det därför du tycker att du inte lyckats?.. Alla 740 spänns upp likadant som 240, 850 med flera.. backarna justeras ut på varje sida i varje handbromstrumma med ett kuggverk.. Spakhöjden är det ENDA som ska ställas med just justeringen vid spaken. Låsning vid 5-8 hack..
Såå utför man justeringen felaktigt så spelar det ingen som helst roll vilket fabrikat man använder. OCH jag garanterar att biltemas fungerar alldeles utmärkt med rätt procedur. :-)-)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Finns ingen justering på 240/740/940 ute i trumman som 850/S70 har. :???: Dessutom var biltemas belägg något mindre i jämförelse mot Ferodobeläggen. :roll:
Sitter en fast pinne/plattjärn på dessa mellan beläggen.
Senast redigerad av 2 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sparkz
740 har ingen justering ute i hjulen. 240 hade det på 70-talet, men senare är det samma plattjärn med spår mellan backarna.
Senast redigerad av 1 Sparkz, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Här går man och hämtar en öl och petar in en pinne i brasan och så kommer fluffen och smiter före...
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]