- ons 26 mar 2008, 12:39
#182613
*pettson* skrev:Kan bara hålla med TBB om svaret,När jag var till Bilprovningen i Västerås så stog det i deras lilla apparat hur broms provet skulle utföras med haldex,Precis som TBB säger, men på andra stationer så kan dom kanske inte läsa? :-O)TBB skrev:CP2 skrev:Okunnig relativt nybliven AWD-ägare som man är skulle det vara intressant få reda på hur Svensk Bilprovningen egentligen kollar bromsarna på en AWD? Detta eftersom de ju inte kan använda den normala bromsprovningsutrustningen.
Kör de rakt fram, står på bromsen, bromsar bilen är den godkänd? :?:
Vid ett rullbromsprov på en personbil i en rullbromsprovare hos ASB provas bromsarna på en axel i taget, detta betyder naturligtvis att bilar med ej urkopplingsbar fyrhjulsdrift inte kan provas i en rullbromsprovare. De bilar där fyrhjulsdriften är urkopplingsbar eller där systemet inte reagerar i den låga hastighet rullbromsprovaren arbetar ska naturligtvis provas i en rullbromsprovare då det är den bästa testmetod de kan använda.
Volvobilar med visco har ett hydraulmekaniskt system som ej går att koppla ur, det är konstant inkopplat och går således ej att testa i en rullbromsprovare.
Volvobilar med Haldex® har ett system som kopplas in elektroniskt, lösningen blir alltså att slå av tändningen vid ett bromsprov o vips så är fyrhjulsdriften ej inkopplad. Detsamma gäller för andra bilmärken som använder samma eller liknande system, ex Audi, VW, Skoda och Mercedes. Notera dock att inte alla Mercedes modeller använder sig av liknande system och att även VW finns med viscosystem.
Audi med Torsen®-differential klarar av att hålla fyrhjulsdriften urkopplad i så låga hastigheter att dom utan problem kan provas i en rullbromsprovare. Tvivlare kan läsa i en instruktionsbok till Audi vad som står om bogsering med 2 hjul i marken på en Audi quattro ej Haldex manuell växellåda. Är inte till 100% säker men de enda Audi bilarna jag vet om som inte går att köra i en rullbromsprovare är Urquattro och dom vimlar det ju inte av direkt.
Nu vet du, istället för dom tyvärr i många fall felaktiga gissningar från pojkarna innan. Hurvida en bilmodell med fyrhjulsdrift går och hur den då ska köras i en rullbromsprovare bestäms och godkänns av biltillverkaren/generalagenten för ett bilmärke och inte av ASB.
MVH
:shock: Nu vet du, istället för dom tyvärr i många fall felaktiga gissningar från pojkarna innan. Hurvida en bilmodell med fyrhjulsdrift går och hur den då ska köras i en rullbromsprovare bestäms och godkänns av biltillverkaren/generalagenten för ett bilmärke och inte av ASB. :!:
Då kan jag väl tipsa MVH om att... den dagen man läser i sin litteratur som tänkt hos AB Svensk .... så kommer allt att fungera smärtfritt. Tyvärr läser man tydligen inte materialet som dom får? Senast jag var på SBP så körde man en nyare volvo MED HALDEX rakt igenom.. och provade på vägen.. inget annat.
Men man körde även igenom en Outlander och en landcruiser samtidigt.. även dom testades på vägen.
Polestar for Active driving.
BMW M5
Dodge RAM 1500 Hemi Sport 4x4
BMW M5
Dodge RAM 1500 Hemi Sport 4x4