Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
lasse1 skrev:Den visar strax under mitten på instrumentet i bilen
Och det räcker väll med att ta bort batteriet i ca 10 minuter för att det skall felkoderna skall raderas
vad har impulsgivarsignalen för funktion?
Och är det ifrån databoxen vi pratar om? ?:-/
Impulsgivaren ska specificera exakt när vi pratar om avgas eller insugskamaxel för att underlätta vid tändning. Detta för att kunna precisera det hela bättre.
Gör så du att du nolla koderna och kör lite med bilen. Se vilka som återkommer.
Troligen återkommer bägge två..
okej skall ta och byta den när jag kommer hem har en hel motor som jag fick med när jag köpte bilen som hadde fått ett kammaxelrems ras så det finns lite reservdelar att plocka av.
För att se om det blir någon skillnad. 8)
Glömde att nämna att flexibla "slangen" som kommer ifrån avgasröret och upp till luft filtret, är inte det som en förvärmning av luften in?
Den var ut av kan det ha att göra med att jag har högre co ,hc halt?
av *pettson*
lasse1 skrev:Glömde att nämna att flexibla "slangen" som kommer ifrån avgasröret och upp till luft filtret, är inte det som en förvärmning av luften in?
Den var ut av kan det ha att göra med att jag har högre co ,hc halt?
Nej..
Sparkz skrev:Tempgivaren är lite misstänkt... Vad visar tempmätaren i instrumentet? Den går på samma givare. Går den aldrig upp till mitten ska du nog byta termostat först.

Det bodre märkas som ryck eller att bilen dör helt om impulsgivarsignalen försvinner. Har du inte läst och nollat koder innan så kan det vara gamla koder som ligger kvar också...

CO högt = fet, och lambdavärde högt = mager stämmer dåligt. Kan du ha ett läckage på avgasröret? 92 är tillräckligt gammal för att det "ganska rostfria" systemet ska börja rosta. Läcker det efter sonden lurar det avgasmätaren att visa högt lambdavärde. Läcker det innan sonden lurar det den att feta upp, och det kan också vara hela orsaken till dina värden.
Nu vet jag inte hur din skarv mellan grenrör-kat ser ut, men den här typen spricker ibland:
Bild
Annars har du en kona och två långa skruv med fjädrar på.
Den där tempgivaren var sitter den
av *pettson*
lasse1 skrev:
Sparkz skrev:Tempgivaren är lite misstänkt... Vad visar tempmätaren i instrumentet? Den går på samma givare. Går den aldrig upp till mitten ska du nog byta termostat först.

Det bodre märkas som ryck eller att bilen dör helt om impulsgivarsignalen försvinner. Har du inte läst och nollat koder innan så kan det vara gamla koder som ligger kvar också...

CO högt = fet, och lambdavärde högt = mager stämmer dåligt. Kan du ha ett läckage på avgasröret? 92 är tillräckligt gammal för att det "ganska rostfria" systemet ska börja rosta. Läcker det efter sonden lurar det avgasmätaren att visa högt lambdavärde. Läcker det innan sonden lurar det den att feta upp, och det kan också vara hela orsaken till dina värden.
Nu vet jag inte hur din skarv mellan grenrör-kat ser ut, men den här typen spricker ibland:
Bild
Annars har du en kona och två långa skruv med fjädrar på.
Den där tempgivaren var sitter den
sitter på termostathuset..
214 impulsgivare var det väl, inte 314 kamaxelgivare? impulsgivaren sitter lite längre ner och läser på kanten på svänghjulet.

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]