Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
Vill du ha en RIKTIG volvo, så köp då en nyare 940 SE med den stora motorn B230BF (140hk)
Maken till bil finns inte, min förra 940 gick felfritt i sex år, under dessa sex år var det bara kylaren som byttes,
När jag köpte bilen hade den gått 30.000 mil, när den såldes 38.000 mil. Går som en klocka även idag.

Försök att få tag i en fräsch 98:a (sista tillverkningsåret.)
Användarvisningsbild
av lp1965
Min 850 Glt 95 är JÄMT felfri och mullrar gott varje dag:-) 8)
av Red Dragon
lp1965 skrev:Min 850 Glt 95 är JÄMT felfri och mullrar gott varje dag:-) 8)
Skrev du fel här då? :D

av lp1965 fre 28 dec 00:13:39

Faaan precis så är det lite med min...den är tyst i flera dagar ibland + att det faktiskt känns som om klonket sakta avtar
Det klonkar vid skarp högersväng i lågfart + med passagerare i bilen...

Koppling
av lp1965 sön 07 okt 21:07:51

Jag tycker att det inte e nån riktig "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir som ett knapp märkbart "ryck" ibland lixom, särskilt mellan 1-2 och 2-3, inga problam när man drar iväg eller lägger i 4:an eller 5:an
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övre motorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
av joach1m
Red Dragon skrev:Vill du ha en RIKTIG volvo, så köp då en nyare 940 SE med den stora motorn B230BF (140hk)
Maken till bil finns inte, min förra 940 gick felfritt i sex år, under dessa sex år var det bara kylaren som byttes,
När jag köpte bilen hade den gått 30.000 mil, när den såldes 38.000 mil. Går som en klocka även idag.

Ja 940 verkar vara en bra bil med inte lika mycket fel som 850. Finns det någon med lite mer effekt än 140 hk eller tycker du det räcker till, jag är endå 18 :twisted: :P

Är det dessa du menar?
http://www.blocket.se/li?ca=23_3_s&th=1 ... &aws=&awe=
Vissa är ju riktigt dyra. Länka gärna om jag kollar fel:)
av Red Dragon
Oj, vilka priser. Jag gav bara 26,500:- för min 944SE med stora motorn.
Du får nog gå ned lite i årsmodell 94-95. Turbo-modellerna skulle jag välja bort omgående.
Turbo = Big problems. Speciellt på en så pass gammal bilmodell. Välj en SE utan turbo.
Användarvisningsbild
av lp1965
Red Dragon skrev:
lp1965 skrev:Min 850 Glt 95 är JÄMT felfri och mullrar gott varje dag:-) 8)
Skrev du fel här då? :D

av lp1965 fre 28 dec 00:13:39

Faaan precis så är det lite med min...den är tyst i flera dagar ibland + att det faktiskt känns som om klonket sakta avtar
Det klonkar vid skarp högersväng i lågfart + med passagerare i bilen...

Koppling
av lp1965 sön 07 okt 21:07:51

Jag tycker att det inte e nån riktig "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir som ett knapp märkbart "ryck" ibland lixom, särskilt mellan 1-2 och 2-3, inga problam när man drar iväg eller lägger i 4:an eller 5:an
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övre motorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
hehe...nåja..BORTSÄTT från det då...kopplingen är som den ska, hade ju 940 innan, är ju som natt och dag i dragläget...bytte ju te sportdämpare + sänkte bilen," klonket" försvann då:-)....bilen går underbart + ligger som ett strykjärn på vägen nu:-)
(har hafft massor av bilar, dyra och billiga, ALLA har dom sina barnsjukdomar och fel...kombi-instrument, packboxar, lampor som lyser, givare som e paj....VOLVO ÄR BÄST
av Mikael G
Seriöst, fan vad du skriver massa skit! Här kommer det en ung hyffsat grön kille och undrar lite och du bara helt ogrundat spyr ur dig massa skitsnack, lägg ner. Okej att du har taskiga erfarenheter men med tanke på din oseriösa framtoning så undrar jag om inte felet var skit bakom spakarna.

Stora motorn??? Vad jag vet så var alla svensksålda 940 bilar på 2,3 liter och således lika stora. Sen fanns det vad jag kan minnas ingen motor som hette B230BF, däremot fanns det en som hette B230FB men den var på 130 eller 131. Samma motor som B230F fast med vassare kam. Och var de 15 extra hästarna fanns mot F motorns 116 hk tror jag inte det finns nåt svar på.

Okej att det är billigare att äga en 940 men det är ju å andra sidan bara ett stenkast från en traktor, en vidareutveckling av Bolinder-Munktells jordbruksmaskiner.

Red Dragon skrev:Vill du ha en RIKTIG volvo, så köp då en nyare 940 SE med den stora motorn B230BF (140hk)

Användarvisningsbild
av Fluffen
Lugnar vi ner oss här lite tycker jag.....
FB motorn har den berömda 531 toppen som många har som grund när de trimmar, det och kammen gör FB motorn starkare än F.
Sen håller jag inte med om att 940 är en traktor. :evil:
Varför inte en turbo? De krånglar inte mer än en utan.
av Red Dragon
Mikael G skrev:Seriöst, fan vad du skriver massa skit! Här kommer det en ung hyffsat grön kille och undrar lite och du bara helt ogrundat spyr ur dig massa skitsnack, lägg ner. Okej att du har taskiga erfarenheter men med tanke på din oseriösa framtoning så undrar jag om inte felet var skit bakom spakarna.

Stora motorn??? Vad jag vet så var alla svensksålda 940 bilar på 2,3 liter och således lika stora. Sen fanns det vad jag kan minnas ingen motor som hette B230BF, däremot fanns det en som hette B230FB men den var på 130 eller 131. Samma motor som B230F fast med vassare kam. Och var de 15 extra hästarna fanns mot F motorns 116 hk tror jag inte det finns nåt svar på.

Okej att det är billigare att äga en 940 men det är ju å andra sidan bara ett stenkast från en traktor, en vidareutveckling av Bolinder-Munktells jordbruksmaskiner.
)
[/quote]

Läs i forumet om 850 fiaskot, var & varannan är sönder? Om & Om igen.

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]