Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ihsahn
#178859
*pettson* skrev:Kör du..
Nej man demonterar inte hela rattstången. Rattstången är av teleskop typ, det går utmärkt med den på plats. Om du har splines eller inte är nåt du får upptäcka när du demonterar den gamla. Det finns några få av just äldre modell som har en annan typ. Dock är dom sällsynta.
Om du är osäker på att meka så lämna bort det jobbet annars. Det är ett säkerhetsjobb på flera sätt. Dels handlar det om att dela på rattstången, sen ska den lossas från styrväxeln vilket inte är helt enkelt, det sitter gärna fast. När du är där ska du få ur lagringen ur gummigenomföringen genom golvet för att tvätta nållagret och fetta om det. Sen är det så att den måste hamna på exakt samma ställe på styrväxeln igen och rattstången får inte snurra nånting under tiden. (detta eftersom då rattrullen som överför info mellan airbagen och styrdonet i värsta fall kan hamna fel och gå av.).
Med andra ord det är ett precisionsjobb som kan kräva en del verktyg och massa jävlar anamma.
Hmmm, är det så svårt och känsligt så ska jag nog lämna bort det. Det kan vara värt 1500 (det var vad verkstaden skulle ha för att byta knuten + kopplingens huvudcylinder) för att vara säker på att det blir gjort bra. Tack för all hjälp!
av *pettson*
#178907
Ihsahn skrev:
*pettson* skrev:Kör du..
Nej man demonterar inte hela rattstången. Rattstången är av teleskop typ, det går utmärkt med den på plats. Om du har splines eller inte är nåt du får upptäcka när du demonterar den gamla. Det finns några få av just äldre modell som har en annan typ. Dock är dom sällsynta.
Om du är osäker på att meka så lämna bort det jobbet annars. Det är ett säkerhetsjobb på flera sätt. Dels handlar det om att dela på rattstången, sen ska den lossas från styrväxeln vilket inte är helt enkelt, det sitter gärna fast. När du är där ska du få ur lagringen ur gummigenomföringen genom golvet för att tvätta nållagret och fetta om det. Sen är det så att den måste hamna på exakt samma ställe på styrväxeln igen och rattstången får inte snurra nånting under tiden. (detta eftersom då rattrullen som överför info mellan airbagen och styrdonet i värsta fall kan hamna fel och gå av.).
Med andra ord det är ett precisionsjobb som kan kräva en del verktyg och massa jävlar anamma.
Hmmm, är det så svårt och känsligt så ska jag nog lämna bort det. Det kan vara värt 1500 (det var vad verkstaden skulle ha för att byta knuten + kopplingens huvudcylinder) för att vara säker på att det blir gjort bra. Tack för all hjälp!
Jag anser inte personligen att det är varesej svårt eller känsligt. MEN det är sådan precision som måste till. OCH det brukar ofta sitta fast ordentligt på styrväxeln. Har man då inte kunskapen, verktygen osv så man redan på förhand VET att det blir rätt, är det alltid lämpligast att lämna in byte av en säkerhetsdetalj.
Handlar det då om 1500spänn inkl ett annat jobb så blir man iallafall inte rånad för jobbet.. :-)-)

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]