- mån 10 mar 2008, 19:47
#178859
*pettson* skrev:Kör du..Hmmm, är det så svårt och känsligt så ska jag nog lämna bort det. Det kan vara värt 1500 (det var vad verkstaden skulle ha för att byta knuten + kopplingens huvudcylinder) för att vara säker på att det blir gjort bra. Tack för all hjälp!
Nej man demonterar inte hela rattstången. Rattstången är av teleskop typ, det går utmärkt med den på plats. Om du har splines eller inte är nåt du får upptäcka när du demonterar den gamla. Det finns några få av just äldre modell som har en annan typ. Dock är dom sällsynta.
Om du är osäker på att meka så lämna bort det jobbet annars. Det är ett säkerhetsjobb på flera sätt. Dels handlar det om att dela på rattstången, sen ska den lossas från styrväxeln vilket inte är helt enkelt, det sitter gärna fast. När du är där ska du få ur lagringen ur gummigenomföringen genom golvet för att tvätta nållagret och fetta om det. Sen är det så att den måste hamna på exakt samma ställe på styrväxeln igen och rattstången får inte snurra nånting under tiden. (detta eftersom då rattrullen som överför info mellan airbagen och styrdonet i värsta fall kan hamna fel och gå av.).
Med andra ord det är ett precisionsjobb som kan kräva en del verktyg och massa jävlar anamma.
850 GLE -93