Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, om jag nu byter ut Kamaxelgivaren själv, gör det då något att ev, felkoder kommit upp? Måste dessa NOLLAS innan
man kan förvänta sig att det skall fungera igen trots byte. Vill ej betala Volvo 500:- för att nolla koderna. (om det ej behövs) ?:-/
av *pettson*
Red Dragon skrev:Ok, om jag nu byter ut Kamaxelgivaren själv, gör det då något att ev, felkoder kommit upp? Måste dessa NOLLAS innan
man kan förvänta sig att det skall fungera igen trots byte. Vill ej betala Volvo 500:- för att nolla koderna. (om det ej behövs) ?:-/
Det är lite olika om bilen förväntas ta sej an givaren utan felkodsnollning eller inte. MEN gör så att du bryter strömmen i din bil medans du byter. Det är tillräckligt lång tid för att den ska tappa minnet..
Har köpt en ny Kamaxelgivare, var ute i garaget för att byta den..men jag får EJ bort kamaxelgivarens kontakt (sitter under fördelaren) den verkar sitta fast med flera metallbleck? (låsningar)
Inte den vanliga konstruktionen med en liten fjäderbelastad pinne som man bara trycker in? Vet kanske Pettson hur man får bort kontakten från metallblecket? ?:-/
av *pettson*
Red Dragon skrev:Har köpt en ny Kamaxelgivare, var ute i garaget för att byta den..men jag får EJ bort kamaxelgivarens kontakt (sitter under fördelaren) den verkar sitta fast med flera metallbleck? (låsningar)
Inte den vanliga konstruktionen med en liten fjäderbelastad pinne som man bara trycker in? Vet kanske Pettson hur man får bort kontakten från metallblecket? ?:-/
jepp.. blecket är tvådelat..yttre halvan går att dra ut om man släpper låsningarna på det.. :-)-)
Tjosan boys! Nu har jag monterat dit den nya Kamaxelgivaren, bilfaan startar ej ändå?
Har kollat gnistan till alla fem stiften, soppa kommer fram, ny fördelare samt rotor, fulladdat batteri.
Vi har likaså försökt att dra igång bilen ca 2km (inget händer)
Alla säkringar samt reläer är kollade.

Vad finns kvar att göra nu..? kan det ev,vara imobelizern som jävlas?
iså fall vart sitter den? samt vilka kablar behöver ändras?

Tacksam för alla tips..annars måste jag lämna in bilen på felsökning. :-O)
av *pettson*
Red Dragon skrev:Tjosan boys! Nu har jag monterat dit den nya Kamaxelgivaren, bilfaan startar ej ändå?
Har kollat gnistan till alla fem stiften, soppa kommer fram, ny fördelare samt rotor, fulladdat batteri.
Vi har likaså försökt att dra igång bilen ca 2km (inget händer)
Alla säkringar samt reläer är kollade.

Vad finns kvar att göra nu..? kan det ev,vara imobelizern som jävlas?
iså fall vart sitter den? samt vilka kablar behöver ändras?

Tacksam för alla tips..annars måste jag lämna in bilen på felsökning. :-O)
Du har nu konstaterat att du har gnista som är tillräckligt stark. Du har bränsle i railen. Du har fulladdat batteri.. och har försökt dra igång bilen.
Men har du kollat om du har 12v på spridarna?..
Surrar tomgångsmotorn när du har tändningen på och inget gör för övrigt..
Framförallt nollade du felkoden för kamlägesgivaren?..
Vet ej om felkoden vart nollad, jag kopplade ur batteriet vid monteringen av den nya kamaxelgivaren? (trodde att detta räckte)
Vet ej om spridarna får 12v? men det luktar bensin.(luktar mera & mera efter varje startförsök)
Kan tomgångsmotorn göra så att motorn vägrar att starta?
Vad händer när det är imobelizern som strular? går startmotorn runt då?
av *pettson*
Red Dragon skrev:Vet ej om felkoden vart nollad, jag kopplade ur batteriet vid monteringen av den nya kamaxelgivaren? (trodde att detta räckte)
Vet ej om spridarna får 12v? men det luktar bensin.(luktar mera & mera efter varje startförsök)
Kan tomgångsmotorn göra så att motorn vägrar att starta?
Vad händer när det är imobelizern som strular? går startmotorn runt då?
Först av allt.. EN sur bil startar inte.. Sen får du mala hur länge som helst.. För mycket bensin tänder inte.
immon vet jag inte vilken typ du har. Men original så fungerar starten alltid.
Se till att bilen får torra stift och att du vädrar ur förbränningsutrymmena från bensin. Sen är det till att försöka igen.
Bilen har startat vid andra tillfällen då den varit dyngsur. Det är något annat som strular nu.
Den tänder inte alls?
Det är nog bara att lämna in eländet på felsökning. :-O)
av *pettson*
Red Dragon skrev:Bilen har startat vid andra tillfällen då den varit dyngsur. Det är något annat som strular nu.
Den tänder inte alls?
Det är nog bara att lämna in eländet på felsökning. :-O)
Ger mej inte en millimeter.. En dyngsur bil kan inte tända.. Du kan inte startat din bil mot naturlagarna.. Det är så illa att i för fet koncentration kan du faktiskt utan problem släcka en tändsticka med bensin..
Men du gör som du vill.

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]

V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]

XC70 2016

Ok. De där tror jag att jag sett när d[…]