Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
pada skrev:Ringde bilförsäljaren idag och förklarade läget. Han åkte till Malmö för att leta topp men hittade ingen. Han erbjöd sig då att renovera den gamla toppen. OK tyckte jag, problemet är att han inte bytar alla ventiler utan bara de som är synligt skeva. Kan detta räcka tro? Han bytade dem dessutom inte till nya utan tog dem från 850 toppen som jag fick innan. Han tog även styrningen från 850 toppen och satte den på min gamla topp. Kan man göra så?? Vågar jag lita på att det håller mer än hem från verkstaden? Hoppas att det gör det, orkar inte hålla på med detta mer.
Styrningen kan han inte dra ur gamla toppen och montera om. Den toppen skulle JAG ALDRIG montera.. Styrningen är en engångs sak.
Vad gäller ventilerna, att byta endast den som är synligt skev så javisst. det är godkänt. Man byter inte mera annars heller. Frågan är hur väl han ser om han vill använda begagnade styrningar. En styrning betingar runt 40 kronor ny.... Det tar honom mera tid och kraft att pressa bort en gammal, samt att det inte blir bra varesej i pressningen eller i övrigt. Hur vet han om styrningen är sliten?.. Har han tolkar?. Sicken idiot. *suckar...
Användarvisningsbild
av Sparkz
En ventil som håller tätt är inte sämre bara för att den inte är ny, har man slipat in den och tätningsytan ligger bra så är det väl ok. Jag bytte en bränd ventil på en S40 förra helgen, till en begagnad. Känns väl lite folkracemek men vadå? Men det är normalt att låta hela ventiler sitta kvar och bara byta de som är skadade. Men med täthetskontroll är klart.
Om det krävs mindre än X (9? minne...) ton för att pressa i styrningen ska man brotscha upp hålet och byta till överdimension. Jag skulle nog ha satt i en ny, men det kan väl funka med en beg. Det hela hänger ju på om han har koll på vad han gör och har kollat så att de gamla delarna är ok och inte bara slängt ihop det.
av pada
Stod brevid idiotens, polska (ej ens engelsktalande), mekaniker, när de skulle påbörja "renoveringen". Väldigt försiktigt lossade han ventilerna precis som en annan själv hade gjort. Sen tog han fram stora dornet, kylde styrningen med kylspray, varefter han bankade ut styrningen ur toppen. Han tog sen en rundfil och slipade inuti styrningen så att ventilen skulle få plats, innan han bankade i den i den andra toppen. För mig känns det som att det hade varit säkrare med den småspruckna styrningen som skulle bytas. Men bilförsäljaren var inte i närheten och mekanikerna bara ryckte på axlarna när jag försökte komunicera med dem. Är det svårt att byta styrningen själv?? Att få ut den har jag förstått är lätt men hur är det att få i den? Behövs det en press i normala fall eller fungerar det att "banka" i den? Motorenova ville ha ca 1000:- totalt för att byta styrningen och fräsa (detta moment har jag inte förstått, förklaring?). Har försökt att köpa EN lös styrning på Bildeve men de fanns bara i hela kit (ventil+styrning mm) 500-600:-, annars hade jag hämtat en ny själv när jag såg vad de gjorde.

Och till camaro69: Nästintill, borde ha fattat när jag kom fram till porten hos Antons Begagnade Bilar.
Aldrig mer!
av *pettson*
pada skrev:Stod brevid idiotens, polska (ej ens engelsktalande), mekaniker, när de skulle påbörja "renoveringen". Väldigt försiktigt lossade han ventilerna precis som en annan själv hade gjort. Sen tog han fram stora dornet, kylde styrningen med kylspray, varefter han bankade ut styrningen ur toppen. Han tog sen en rundfil och slipade inuti styrningen så att ventilen skulle få plats, innan han bankade i den i den andra toppen. För mig känns det som att det hade varit säkrare med den småspruckna styrningen som skulle bytas. Men bilförsäljaren var inte i närheten och mekanikerna bara ryckte på axlarna när jag försökte komunicera med dem. Är det svårt att byta styrningen själv?? Att få ut den har jag förstått är lätt men hur är det att få i den? Behövs det en press i normala fall eller fungerar det att "banka" i den? Motorenova ville ha ca 1000:- totalt för att byta styrningen och fräsa (detta moment har jag inte förstått, förklaring?). Har försökt att köpa EN lös styrning på Bildeve men de fanns bara i hela kit (ventil+styrning mm) 500-600:-, annars hade jag hämtat en ny själv när jag såg vad de gjorde.

Och till camaro69: Nästintill, borde ha fattat när jag kom fram till porten hos Antons Begagnade Bilar.
Aldrig mer!
1270391 heter styrningarna på volvo och dom säljs STYCKvis.
81-0391 heter dom på autoexperten och säljs styckvis för 98.75kr.... ligger till och med på lager här i motala..
Att kyla ur styrningen är smart.. Att SLÅ ur den trots kylningen är dumt..
Att SLÅ i den är ännu dummare eftersom den ska pressas med x antal TON som sparkz sa (har inte renoveringspärmen här men..)
och BROTSCHNING är det som ska utföras, det är ett precisionsjobb... har man en rundfil är man så illa ute att man skulle få fingrarna kapade... ?:-/
Inmätningen av styrningshöjden är dessutom kritisk eftersom man ska ha den sittades på en viss höjd för att den ska kylas som tänkt..
Så återstår inmätning av nytt centrum, mirafräsning av ventilen för att säkra så sätet är rätt mot ventilen. Samt då att slipa in ventilen i maskin innan sista slipningen in i sätet i toppen..
Ska jobbet utföras ska det göras ordentligt och det läser jag ju att det inte gjorts på det sättet.. det är INTE yrkesmässigt reparerat.. HÄV...går du vidare med det här som du presenterat här så får du garanterat rätt hur du än gör... *suckar..
av pada
Ja... Så var ännu en helg förstörd. Monterade allting igår (efter att ha dubbelkollat med Motorenova ang. idiotens "renovering", de tyckte inte att det var bra men trodde att det skulle fungera fint ändå). Drog runt ett par varv innan start. Allting fint. Startade bilen. Dönade som en ångvält men den fick gå fem minuter iaf. Köpte nya avgaspackningar idag och monterade dem (hade tillochmed lyckats vända en fel, inte konstigt att det dönade). Startade på nytt och lyssnade till ljudet av en tyst och fint snurrande motor. Körde en sväng på ca en kilometer, lät sedan bilen stå på tomgång i ca tio minuter. Tempen var ok, inga lampor lös, allting var klart för hemfärd. Då plötsligt börjar bilen hacka, suckar till ett par gånger för att sedan lägga av. Startar på nytt i tron om att det bara är databoxen som inte har ställt sig rätt. Gasar till lite, låter som att inte alla cylindrar hänger med, lägger sedan av med en smäll. Drar runt med startmotorn igen och ljudet av något som krasar i motorn infinner sig fortare än en höna skiter, startar inte..
Imorgon gör jag det som jag borde ha gjort från första början.... bogserar skiten till bilfirman och säger att jag vill häva köpet. Hoppas att han fattar vad jag menar bara. Ingen reparation från han sida igen tack. Möjligtvis ett motorbyte (vilket för övrigt hade varit billigare och gått fortare än vad detta gjort). Vi får väl se imorrn. Det enda positiva är väl att jag numera vet hur man byter både kamrem, topp och en hel del andra motordelar. Tack för allt hjälp och alla tips än så länge.
av *pettson*
pada skrev:Ja... Så var ännu en helg förstörd. Monterade allting igår (efter att ha dubbelkollat med Motorenova ang. idiotens "renovering", de tyckte inte att det var bra men trodde att det skulle fungera fint ändå). Drog runt ett par varv innan start. Allting fint. Startade bilen. Dönade som en ångvält men den fick gå fem minuter iaf. Köpte nya avgaspackningar idag och monterade dem (hade tillochmed lyckats vända en fel, inte konstigt att det dönade). Startade på nytt och lyssnade till ljudet av en tyst och fint snurrande motor. Körde en sväng på ca en kilometer, lät sedan bilen stå på tomgång i ca tio minuter. Tempen var ok, inga lampor lös, allting var klart för hemfärd. Då plötsligt börjar bilen hacka, suckar till ett par gånger för att sedan lägga av. Startar på nytt i tron om att det bara är databoxen som inte har ställt sig rätt. Gasar till lite, låter som att inte alla cylindrar hänger med, lägger sedan av med en smäll. Drar runt med startmotorn igen och ljudet av något som krasar i motorn infinner sig fortare än en höna skiter, startar inte..
Imorgon gör jag det som jag borde ha gjort från första början.... bogserar skiten till bilfirman och säger att jag vill häva köpet. Hoppas att han fattar vad jag menar bara. Ingen reparation från han sida igen tack. Möjligtvis ett motorbyte (vilket för övrigt hade varit billigare och gått fortare än vad detta gjort). Vi får väl se imorrn. Det enda positiva är väl att jag numera vet hur man byter både kamrem, topp och en hel del andra motordelar. Tack för allt hjälp och alla tips än så länge.
Troligen har du en ventil och en styrning sitter i förbränningsutrymmet..
VITSEN med att pressa i en styrning i rumstemp är att den ska sitta kvar kontrollerat när toppen blir varm. Aluminiumen expanderar riktigt rejält. Det gör inte styrningen.. Så.. Går det för lätt i så flyttar sej styrningen med haveri som följd.. Men det hade dom ju vetat.. om dom varit utbildade mekaniker.. :idea:
Att sätta dit en styrning som är kyld är smart. MEN då krävs att man vet hur hårt och hur djupt den ska ned i toppen för att inte lossna igen, och så den sitter på rätt ställe. Och.. att ändra storlek på en ventilstyrning med ett BORR.. finns inte överhuvudtaget... Och att montera begagnade styrningar.. finns lika lite i en mekanikers värld..
av pada
Det var det jag misstänkte också. Hoppas bara att han inser att det är hans eget fel så jag slipper mer kludd. Bästa hade varit pengarna tillbaka + lite för sveda och värk (allt material som jag själv har fått köpa är ju förgäves, igen).
Vi får väl se.
av pada
Hur tror ni (Sparkz och Pettson), att jag skulle klara mig i ett fall med ARN eller en rättegång mot denna skojare till bilhandlare? Pratade med Konsumentvägledaren i min stad. Hon sa att det kan ta upp till 6 månder innan det händer något och att HAN efter deras bedömning ändå kan göra som HAN själv vill. Att jag efter det kan göra en polisanmälan och driva ett "lätt mål" för under två tusen spänn under förutsättning att det handlar om under ett halvt basbelopp i ersättning. Eftersom att kamremmen gick på väg till BB så kan nog vem som helst förstå att jag har annat att göra än att meka bil för tillfället (alla utom HAN).

Antar att motorbyte är det billigaste om inte HAN ger med sig. Eller tror ni att det går att byta topp än en gång?? Kan det ha förstört hela rovan om styrningen har lossnat? Gick ju ändå på tomgång när den la av.
av *pettson*
pada skrev:Hur tror ni (Sparkz och Pettson), att jag skulle klara mig i ett fall med ARN eller en rättegång mot denna skojare till bilhandlare? Pratade med Konsumentvägledaren i min stad. Hon sa att det kan ta upp till 6 månder innan det händer något och att HAN efter deras bedömning ändå kan göra som HAN själv vill. Att jag efter det kan göra en polisanmälan och driva ett "lätt mål" för under två tusen spänn under förutsättning att det handlar om under ett halvt basbelopp i ersättning. Eftersom att kamremmen gick på väg till BB så kan nog vem som helst förstå att jag har annat att göra än att meka bil för tillfället (alla utom HAN).

Antar att motorbyte är det billigaste om inte HAN ger med sig. Eller tror ni att det går att byta topp än en gång?? Kan det ha förstört hela rovan om styrningen har lossnat? Gick ju ändå på tomgång när den la av.
Han fixade renoveringen... han får stå för skadorna orsakade av *renoveringen* avtoppen.. ett mycket enkelt resonemang.. gör man en korrekt renovering så hade det aldrig hänt.. Nu är det upp till honom att fixa alla packningar, nya bultar.. ny olja.. nytt lim nya packboxar osv.. Det ENDA du kan ställa upp med är TID.. Tror inte han bråkar snart..låt honom förklara varför toppen plockades ihop som skit och om han verkligen trodde på detta`? Som det är just nu kan han endast ta tillbaka skiten..

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.