Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av villon
Jag har haynes boken iofs :P Men har även upplevt att ibland har det luktat typ bränt gummi, när man gått ur bilen, och då har jag inet börnat :P Kan det hjälpa nått om man byter växellådsoljan? eller det påverkar inte kopplingen.?
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja tror att de bästa för dig är och lämna in den ,kanske är kopplingen riktig då kan de inte kosta många hundringar :wink: eller så kostar de pluring men på volvo kan du ju alltid dela upp de i 4 rätefria betalningar
Användarvisningsbild
av Claes74
starta bilen och lägg i hög växel ex. 4: an, varva bilen till 1500 - 2000 ca och släpp upp kopplingspedalen, inte sakta utan bara släpp och låt den returnera själv. dör bilen direkt ä det fömodligen inget fel på lameller eller tryckplatta, kan du höra varvtalet sjunka för att sedan dö så är det dags att byta.
Användarvisningsbild
av villon
Hejsan igen, var ute och tog en sväng med bilen idag för att provocera kopplingen lite och se om den slirar.

Gjorde bland annat det som Claes74 tipsa om och bilen dog direkt när jag släpte vid 2000 varv med fyransväxel i.

Sen gjorde jag även så (läste ett annat tips på ett bmw forum) att jag ligger och kör i 50-70 på femman, stämplar plattan i mattan och kopplingen med så den varvar upp rejält och släpper sen direkt igen. Då gick bilen ner i vaarv direkt igen.

So far so good? ska väll inte vara något problem med kopplingen då? Men när jag kliver ur bilen när jag kommer hem så luktar det så där bränt gummi igen, speciellt vid vänster framdäck. Är det kopplingen? eller är det bara däcket eftersom jag spann lite? Vad är det för vätskor som går till kopplingen kan man byta det? sen att kopplingen känns stel och rostig ibland kan inte det bero på pedalstället? för kopplingen har ju en fjäder på sig, kan man byta den? Samt sista frågan, hur ligger era pedaler, i nivå med varandra? för min gas ligger längre ner, sen har vi bromsen i mitten, och kopplingen högst.

Så det var nog allt, hoppas någon kan svara :)
Användarvisningsbild
av Janne3
Troligt vis luktade de brända lameller efter dina tester, och de borde lukta lite mer på vänster sida för det är där kopplingen sitter , bra luktsinne :wink:
Användarvisningsbild
av villon
okey okey, men vad "är" :oops: gör lamellerna då?

Och kan någon svara på Vad är det för vätskor som går till kopplingen kan man byta det? sen att kopplingen känns stel och rostig ibland kan inte det bero på pedalstället? för kopplingen har ju en fjäder på sig, kan man byta den? Samt sista frågan, hur ligger era pedaler, i nivå med varandra? för min gas ligger längre ner, sen har vi bromsen i mitten, och kopplingen högst.
Användarvisningsbild
av Claes74
Lamellplattan är ett hög friktions material som sitter mellan svänghjulet och tryckplattan på axeln från växellådan till motorn med hjälp av splines, när du trycker ner pedalen så lyfter du bort tryckplattan från lamellen och frikopplar således den från svänghjulet och då också växellådan eftersom lamellen satt fast på axeln från densamma. kraften förs över från pedalen till hydraulcylindern som lyfter tryckplattan med hjälp av bromsvätska. vad gäller nivåerna på pedalerna så skulle jag inte oroa mig så länge sakerna fungerar :D

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.