Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Calle_855 skrev:Vad jag vet så har vi kompression på två cylindrar, vi får bränsle för det har vi kollat och gnista!

Det där med oljelocket det visste jag innan och kolla om det var så.. Sen så om man tar bort luftfiltret och sätter handen där när man försöker starta så blåser det ut! Handen ska ju fan sugas fast!
Och ni har nu kommit fram till?.. Menar du på allvar att ingen märkt att det skulle skramlat till i tre cylindrar?.. Det låter som om kamremmen hoppat men den har ni ju kikat på i början och allt stämmer ju.. ??:-/
Vi har inte kommit nånstans! Ingen av oss fattar hur det kan vara så här? Det är ungefär som att alla ventiler står öppna hela tiden eller nått!

Ja det där med kamremmen har vi kollat tidigare! Inga konstigheter enligt dem som kollat!
av *pettson*
Calle_855 skrev:Vi har inte kommit nånstans! Ingen av oss fattar hur det kan vara så här? Det är ungefär som att alla ventiler står öppna hela tiden eller nått!

Ja det där med kamremmen har vi kollat tidigare! Inga konstigheter enligt dem som kollat!
Står ventilerna öppna med kamremmen rätt så får jag tyvärr gratulera till ett topplocksras..
av *pettson*
Calle_855 skrev:Haha det där med ventilerna vet vi ju inte.. men man skulle kunna tro det!

Men vi misstänker att det är något skumt som t.ex. det!

Får helt enkelt bli ett motor byte!
jag ska göra det riktigt klart för dej..
Först av allt att få ventilhäng på en cylinder är ovanligt.. att få det och klara ventilen dessutom är ännu ovanligare då det inte är frigångsmotorer.. att ha det ytterligare i två cylindrar är så ovanlig att en lottovinst är vanligare. Om inte oljan i cylindrarna hjälpte tappar du kompet bakåt uppåt.. alltså ventiler. För att det ska kunna blåsa som du påstod så är det insugsventiler vi pratar om.
Det är nu jag inte får ihop ditt första inlägg med resten..
Bilen gick okej men var svårstartad ibland, ni bytte tänddelar och ni bytte tempgivare..
Nu står ni där utan kompression och den lilla som skapats ska dessutom gå bakvägen ut igenom luftslangen?
OCH det hände efter det att *mecken* körde in bilen i garaget..
MEN ni har kollat att inte kamremmen har hoppat. Allt står som det är tänkt och ska vara inget har hoppat.
Och om ni nu skrotat toppen så behövs bara den bytas i första hand.. att byta resten av motorn gör liksom inte nån nytta utan är endast merjobb och merkostnad.
Så tja.. nej du behöver inte en motor i första hand utan en MEKANIKER som kanske är mera insatt i sitt jobb för annars kommer du aldrig att få ordning på det där.
Men känner inte du att utvecklingen blev lite konstig ifrån går bra men startar inte jämt.. till inget komp mera efter oljebyte?
Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg