Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja enklast är att använda vanligt kopparfett. Att använda gänglås går bort för att det är inte starkt nog. Men cylindrisk tätning fungerar.. om du aldrig nånsin vill ha bort det hela mera.. :-)-)
Det är så att loctite blå är för svag.. GRÖN används till att limma splines.. svart är detsamma som cylindrisk tätning och den är så stark att det är liksom hopplöst att få bort helt mera med mindre än att bränna bort det med gas svetsen.. så lägg kopparfett.
Kena skrev:Allvarligt , om slinesen glappar så mycket så kan det väl aldrig vara svårt att demontera som vissa verkar ha problem med. Om de inte är limmade förståss.
Det är inte speciellt svårt.. rost kan hålla emot lite men det är inte så tufft. Däremot limmet krävs att man antingen använder en avdragare+värme eller att du ska byta lager efter lossandet av knuten.
Felet många gör är att bara använda avdragaren. Vitsen är att hetta upp limmet över 80 grader och samtidigt pressa ur knuten ur lagret... Det går mycket enklare då. Trasslet är att du får värma lagret otrevligt mycket för att hetta upp innerdelen till 80 grader.. Så därför chansar folk med att kallpressa, sen tar det inte lång tid innan det är ett lagerbyte på g.. samma om man värmer för mycket.. då är det lagerbyte inom kort..
*pettson* skrev:Tja enklast är att använda vanligt kopparfett. Att använda gänglås går bort för att det är inte starkt nog. Men cylindrisk tätning fungerar.. om du aldrig nånsin vill ha bort det hela mera.. :-)-)
Det är så att loctite blå är för svag.. GRÖN används till att limma splines.. svart är detsamma som cylindrisk tätning och den är så stark att det är liksom hopplöst att få bort helt mera med mindre än att bränna bort det med gas svetsen.. så lägg kopparfett.
grön locktite har vi oxå :D skulle den fungera? lossar jag skiten så kanske det klonkar sedan och då hade det varit lika bra limma de när ändå det är isär :roll:
grammse skrev:
*pettson* skrev:Tja enklast är att använda vanligt kopparfett. Att använda gänglås går bort för att det är inte starkt nog. Men cylindrisk tätning fungerar.. om du aldrig nånsin vill ha bort det hela mera.. :-)-)
grön locktite har vi oxå :D skulle den fungera? lossar jag skiten så kanske det klonkar sedan och då hade det varit lika bra limma de när ändå det är isär :roll:
Man kan även limma lister och fingrar med loctite grön, det är lång torktid då.. och det fyller ingen funktion. Men det går?..
Så.. att lossa nåt så det klonkar för att få limma... hmm långsökt.. :-)-)
*pettson* skrev:
grammse skrev:
Man kan även limma lister och fingrar med loctite grön, det är lång torktid då.. och det fyller ingen funktion. Men det går?..
Så.. att lossa nåt så det klonkar för att få limma... hmm långsökt.. :-)-)
fan jag mena ej så. har läst om att det kan klonka fram och då ska man limma drivaxlarna. tänkte om jag tar isär de för att smörja och sedan får klonkljud eller kan det ej bli så??? eller ska jag skita i ta isär för att smörja och bli av med kvittrandet?? ingen som förstår vad jag menar???? det klonkar ej nu men tar jag isär så kanske det gör det sen :roll:
Kena skrev:Ryker inte splines om det glappar såpass mycket?
såpass mycket som vi talar om är väl runt 1/10 dels millimeter.. det räcker för att låta.. Så nej splinesen är inte i fara. MEN man kan undra varför man gör delar med såpass dålig passning?
Om, du tar isär det så kan du med gott samvete fetta in det och dra åt det igen med angivet moment. Det ska inte låta ett dugg.. Volvo använder fettmetoden på lika många verkstäder som använder lim metoden. Ta isär det hela och fetta in på din knut. Ta särskilt ytan som är efter splinesen alltså hela stora anliggningsytan på knuten gentemot lagret. Vet inte hur jag bäst ska förklara det hela.. men görs det rätt slipper du klickljuden.. jag har gjort det med några hundra 850s...
Vet inte heller hur jag får in en bild här så..
*pettson* skrev:Om, du tar isär det så kan du med gott samvete fetta in det och dra åt det igen med angivet moment. Det ska inte låta ett dugg.. Volvo använder fettmetoden på lika många verkstäder som använder lim metoden. Ta isär det hela och fetta in på din knut. Ta särskilt ytan som är efter splinesen alltså hela stora anliggningsytan på knuten gentemot lagret. Vet inte hur jag bäst ska förklara det hela.. men görs det rätt slipper du klickljuden.. jag har gjort det med några hundra 850s...
okej my misstake :oops: visste inte att man kunde välja fetta in eller limma. Då måste ju fetta in vara att föredra . Och då är det kopparpasta som gäller om jag har fattat det rätt?
*pettson* jag behöver ej bild så dum är jag inte :wink: förstår exakt vad du menar var bara osäker på om fetta in kunde ersätta limning :!:
grammse skrev:
*pettson* skrev:Om, du tar isär det så kan du med gott samvete fetta in det och dra åt det igen med angivet moment. Det ska inte låta ett dugg.. Volvo använder fettmetoden på lika många verkstäder som använder lim metoden. Ta isär det hela och fetta in på din knut. Ta särskilt ytan som är efter splinesen alltså hela stora anliggningsytan på knuten gentemot lagret. Vet inte hur jag bäst ska förklara det hela.. men görs det rätt slipper du klickljuden.. jag har gjort det med några hundra 850s...
okej my misstake :oops: visste inte att man kunde välja fetta in eller limma. Då måste ju fetta in vara att föredra . Och då är det kopparpasta som gäller om jag har fattat det rätt?
*pettson* jag behöver ej bild så dum är jag inte :wink: förstår exakt vad du menar var bara osäker på om fetta in kunde ersätta limning :!:
Ja alltså.. fett tar bort ljudet..(symtomet) Lim tar bort orsaken.. Men eftersom orsaken inte är farlig så.. är det ju oljudet man jagar.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]