Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikWa
FÖRBANNAT!!

Hade hem en kompis som är bilmekaniker, han hjälpte mig och sätta tillbaka alla kulor, vi lossade drivknuten vid hjullagret och fetta in å tryckte in alla kulor på plats. Allt såg bra ut, knuten va böjlig i alla leder.

Montera tillbaka allting, provkörde, jipppie!! de funkar kom 20meter sen försvann drivningen!! SAMMA SAK IGEN! Blir så jävla trött på skiten!
Ska ringa volvo imorgon så får vi bogsera din skiten!! Vad tror ni det är för grejjer som lär bytas ut!?

Kommer väl bli jävligt dyrt fortstår jag.... :-(O)
av *pettson*
ErikWa skrev:FÖRBANNAT!!

Hade hem en kompis som är bilmekaniker, han hjälpte mig och sätta tillbaka alla kulor, vi lossade drivknuten vid hjullagret och fetta in å tryckte in alla kulor på plats. Allt såg bra ut, knuten va böjlig i alla leder.

Montera tillbaka allting, provkörde, jipppie!! de funkar kom 20meter sen försvann drivningen!! SAMMA SAK IGEN! Blir så jävla trött på skiten!
Ska ringa volvo imorgon så får vi bogsera din skiten!! Vad tror ni det är för grejjer som lär bytas ut!?

Kommer väl bli jävligt dyrt fortstår jag.... :-(O)
Jag förstår inte riktigt hur knuten kan vrida isär sej?.. Isåfall måste ju knuten vara skadad? Om så är fallet är det en komplett drivaxel som ska bytas.
Uppdatera med vad dom kommer på..
av ErikWa
Nej jag fattar inte jag heller!! Jag återkommer med vad Volvo säger imorgon!

Vad tippar du på att en komplett drivaxel går på?

Ska man köpa ny el beg? Kan ju tänka mig att en ny axel inte är billig!!
av *pettson*
ErikWa skrev:Nej jag fattar inte jag heller!! Jag återkommer med vad Volvo säger imorgon!

Vad tippar du på att en komplett drivaxel går på?

Ska man köpa ny el beg? Kan ju tänka mig att en ny axel inte är billig!!
Till en vanlig 850 turbo kostar en drivaxel (höger) ca 4000kr..
av ErikWa
Har pratat med volvo idag, va bara och byta drivaxel! Så de blev en sån 4500 inkl jobb, det blev en väldigt dyr länkarm :lol:
Menmen man lär sig av misstagen! Tack för att du la ner ork Pettson!! 8)
av *pettson*
ErikWa skrev:Har pratat med volvo idag, va bara och byta drivaxel! Så de blev en sån 4500 inkl jobb, det blev en väldigt dyr länkarm :lol:
Menmen man lär sig av misstagen! Tack för att du la ner ork Pettson!! 8)
Lugnt.. :-)-) Synd bara att det sket sej.. men tyvärr är misstag en del av vardagen. Vågar man inte så händer inget.. händer inget.. lär man sej inget.
Användarvisningsbild
av js1
Bör man "säkra" fjäderbenet inåt med t ex ett spännband e.d i samband med spindelledsbyte, för att hindra att benet åker ut och drar isär drivaxeln?
Användarvisningsbild
av ketto
Har inte använt nåt som håller fjäderbenet på plats! Har gått bra ändå! Är inte så mycke den flexar utåt! Men vill man va på säkra sidan så kan man ju dra ett spännband eller dylikt!

Länkarmsbyte för dig? Dra inte åt länkarmen så hårt när du sänker ner bilen, de ska nämligen göras när bilen är på plan mark, så bussningarna inte slits ut i förtid!
Användarvisningsbild
av js1
taxi skrev:Trådskaparen måste ha lyckats dra ut fjäderbenet på nåt sätt när spindelleden inte var i?
Frågan är om detta är "lätt gjort" eller om det krävs kraft för att göra det?

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]