Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
catoo skrev:Evakueringsfläkten är ju enbart för v70, dvs kombibil... Jag har en 850, med samma irriterande problem... Ingen möjlighet till bättre luftgenomströmmning i den?
Din bil ser exakt likadan ut i röven under panelerna som en kombi.. Så du kan med gott mod montera den typen av fläkt. Inte heller en kombi är öppen ut i luftutsläppen så att du ser dagsljuset igenom. På en kombi döljs detta under sidopanelerna.. precis som på din sedan. En sedan är inte heller på nåt sätt förstoppad i luftvägen så att det inte kan bli en bättre genomströmning.
av *pettson*
Kena skrev:Tanken är ju god i det du säger.. men hur du skulle få kupefläkten att trycka luften igenom kupen ut i bagagen med bibehållen fart för att inte avkondensera på vägen?.. Det skulle innebära storm för dom som sitter fram..
Lösningen blev evakueringsfläktar som suger ut för att styra luftströmmen bakåt.

Det extrafläkten gör är ju bara att kompensera för det uteblivna flödet från kupefläkten, eller hur?
Så varför skulle det isf. Storma därframme?
Också undrar du hur kupefläkten skulle kunna trycka luften genom kupen "med bibehållen fart", nej det gör den ju inte eftersom den varvar ned när det blir varmt i bilen och det är då kondenseringen på bakrutorna sätter igång. Man rekommenderar därför att sätta in en x-trafläkt.....varför inte bara köra kupefläkten manuellet med ett högre flöde???? det stormar väl inte mer för att den går i manuellet än i auto

Den här diskussionen har jag haft tidigare i ett annat forum. Det kan skrivas spaltmeter om varför volvo valde att skapa detta kit. Hur dom tänkt rätt.. eller fel. Då och nu hävdar jag att miljölabbet är lite nogrannare i beräkningarna än du och jag, så den här gången orkar jag inte skriva alla spaltmetrar som blev den gången. Men faktum är att kupefläkten inte räcker till i alla situationer, varesej manuell eller automatisk. Hur luftströmmar påverkar med övertryck och undertryck på olika ställen i en kupe som består av alla möjliga temperaturer på gods och annat kondensbenäget överlåter jag till den som är meterologintresserad (fungerar precis som i naturen). Dock är fakta att kupefläkten gör ett svagt övertryck. Genom att skapa svaga undertryck med evakueringsfläktarna så kan man enkelt styra luftströmmarna till dom ställen som önskas. OCH man håller en högre flödeshastighet genom kupen då luftströmmen inte virvlar bort i övriga utrymmen kort sagt.
av Kena
"Genom att skapa svaga undertryck med evakueringsfläktarna så kan man enkelt styra luftströmmarna till dom ställen som önskas. OCH man håller en högre flödeshastighet genom kupen då luftströmmen inte virvlar bort i övriga utrymmen kort sagt."

Undertryck kan jag hålla med om men det beror ju på vilken kapacitet extrafläktarna har, samt vilken fart kupefläkten går på men inte heller med extrafläktar styr du luftströmmen.
Och mitt svar på andra meningen är luftströmmarna kan inte "virvla bort". Den luftmängd som du för in i kupen måste ut.
Vi kan väl vara överens om att kupefläkten varvar ned när tempen i kupen närmar sej inställd temperatur? luften mättas då med mer vatten som kondenserar på rutorna.
Skulle kupefläkten vara styrd av en hygrometer (förrutom temperatur) skulle den varva upp när den känner att luften är för fuktig, nu finns det ingen hygrometer men man monterar istället en extrafläkt som håller uppe luftgenomströmmningen genom bilen eftersom den går på konstant varvtal.
Användarvisningsbild
av Braweheart
Även jag har samma problem i min V70 -97. :(

Men på min bil går det hela vägen in i kupen och baksättet, ibland till fram dörrarna..
Jag skall dock byta kupé filter på min snart och hoppas att hjälper annars får det bli att köpa ett sådant kit till bilen..

Men visste någon vad det kostade ??
av Kena
Ni som har problem med imma har antingen för dålig luftcirkulation eller blött inne i kupen. Det första man kan göra är ju att kolla om det är blött på golvet inne i bilen, är det inte det kolla filtret, om inte det kör fläkten manuellt på järnet och vinkla upp luftströmmen till rutorna. När man kör fläkten på full fart kan man öppna en dörr lite eller ett fönster. Varvar fläkten ned då är luftutsläppen igen satta på något sätt.
En annan känslig grej är om det är fuktigt ute(någon plusgrad). Traktorn på jobbet har ibland problem med imma vid vissa temperaturer, jag brukar då slå på Ac:n för att torka luften innan den blåser in i kupen.
av *pettson*
Kena skrev:Ni som har problem med imma har antingen för dålig luftcirkulation eller blött inne i kupen. Det första man kan göra är ju att kolla om det är blött på golvet inne i bilen, är det inte det kolla filtret, om inte det kör fläkten manuellt på järnet och vinkla upp luftströmmen till rutorna. När man kör fläkten på full fart kan man öppna en dörr lite eller ett fönster. Varvar fläkten ned då är luftutsläppen igen satta på något sätt.
En annan känslig grej är om det är fuktigt ute(någon plusgrad). Traktorn på jobbet har ibland problem med imma vid vissa temperaturer, jag brukar då slå på Ac:n för att torka luften innan den blåser in i kupen.
Ac:n ska alltid vara på när man har klimator.. det är förutsättningen för att få fuktfri luft in i bilen. Klimatorsystemet känner själv av om det är för kallt för AC pumpen eller inte. Den ska alltså INTE stängas av nånsin..
av christer.d
Eriko skrev:Någon som vet vad kittet kostar?
jag kollade upp det kostade 3180kr
och dom ser ut som datorfläktar man kan nog göra ett kitt själv för en billig pening.
av DrEvilBoy
christer.d skrev:
Eriko skrev:Någon som vet vad kittet kostar?
jag kollade upp det kostade 3180kr
Som hittat :-O)

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]

Om de har kunnandet baserat på existerande f[…]