Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:
*pettson* skrev: attans billigt.. :shock: Det måste vara för jobbet.. lådan kostar 27500kr som utbytes här.. sen TILLKOMMER jobbet..
19`000:- i arbetskostnad?????
detlåter otroligt dyrt kan ju inte vara mycket mer arbete på en automat mot att plocka ner en manuell, har jag helt fel?

Grannens 850 96a automat havererade. utbyteslåda inkl arbete
gick på 23tusen om jag minn korrekt, var iallafall på 2* någonstans =P
Att plocka ned en automat är betydligt tyngre.. och en del extramoment i..
Som jag sa så tar volvo här 27500kr för en utbytes..
Om man vänder sej till dom som renoverar åt volvo, kostar lådan 16300kr inkl moms.. jobbet är satt till 6,4 timmar så flis kostar det..
Jaha där ser man, trode det var ungefär detsamma men så har jag helre aldrig gjort det.
du verkar kompetent så jag litar på dit ord *pettson* =P

Tråkigt att det ska vara så ruggigt dyrt.
hur är det med 850/s70 automater är det något som man kan lita på att det håller vid normal körning samt normalt skötsel?

tycker det verkar som många haft problem med dem, gillar automat men vill inte betala reparationerna =)
av *pettson*
Fisketorp skrev:
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev: 19`000:- i arbetskostnad?????
detlåter otroligt dyrt kan ju inte vara mycket mer arbete på en automat mot att plocka ner en manuell, har jag helt fel?

Grannens 850 96a automat havererade. utbyteslåda inkl arbete
gick på 23tusen om jag minn korrekt, var iallafall på 2* någonstans =P
Att plocka ned en automat är betydligt tyngre.. och en del extramoment i..
Som jag sa så tar volvo här 27500kr för en utbytes..
Om man vänder sej till dom som renoverar åt volvo, kostar lådan 16300kr inkl moms.. jobbet är satt till 6,4 timmar så flis kostar det..
Jaha där ser man, trode det var ungefär detsamma men så har jag helre aldrig gjort det.
du verkar kompetent så jag litar på dit ord *pettson* =P

Tråkigt att det ska vara så ruggigt dyrt.
hur är det med 850/s70 automater är det något som man kan lita på att det håller vid normal körning samt normalt skötsel?

tycker det verkar som många haft problem med dem, gillar automat men vill inte betala reparationerna =)
Problemet är volvos fel...
Hade dom orkat schemalägga oljebyten i alla automatlådorna.. inte bara dom som kör taxi, polis och dom som kör ständigt tungt släp så skulle inte problemet vara så stort..
Så byt olja ofta... så håller lådan länge..
AutoTransmission skrev: När lådan lägger sig i "friläge" om du då stänger av motorn och väntar någon minut kan du starta och köra en bit igen va?
Låter som oljefiltret är igensatt.

Hur började det? har den slirat/växlat hårt?
Har den gått långt? hur ser oljan ut? har du någon olja i kylarvattnet?
Växlar den fint och utan missar tills den "frivarvar"?
Då kanske det räcker med nytt oljefilter.
(obs! för byte av oljefiltret måste växellådan demonteras)
Disskutera priser är svårt när man inte vet hela bakgrunden.

men en "enkel felsökning" kostar hos mig 1495kr
Demontering/montering runt 5000kr
Sedan tillkommer givetvis kostnad för nya p-boxar och olja.
/Stefan
Exakt så uppför den sig. Bakgrunden är för lång för att orka skriva den här, men jag kan dra det via telefon.
Bilen har gått strac över 30000 mil. Oljan ser bra ut. Jag har haft olja i kylarvattnet men bilfirman bytte kylaren åt mig och hävdade att allt var därmed frid och fröjd eftersom lådan då växlade helt normalt. Den har fram tills att den började frivarva växlat bra i 10 månader efter kylarbytet. Däremot nu sedan den började frivarva så går den konstigt i stort sett jämt (dvs på de korta provturer som gjorts för felsökning). Min granne som är mekaniker beskrev det som att den går på 4 av 5 cylindrar, men han kunde inte hitta att något skulle vara fel utan tror att det kan var pga drivningen trots allt.

Frågan är just att om man ändå monterat bort lådan så är det kanske lika bra att byta?

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]