Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Larsson87 skrev:Igår vart jag ifrån åkt vid ett par rödljus, visserligen av en typ helt ny bmw m3 :P
har en v70 t5 -97:a, vad kan jag göra för att inte bli ifrån åkt sådär igen ??
Hur mycket måste jag lägga ner och på vad ??
Vet att man kan få bilen chippad för 3000:- och få ca 40-50hk, men räcker det ?? :)

bilen har gått ca 28300 mil, så vet inte om man vågar börja leka alltför mycket med den.

tacksam för svar
Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.. Även om du chippar som en tok är ingen turbobil gjord för att dra från start. Dom flesta har laddtrycks sänkning på ettan och backen.
såå om du vill ha *pulver* som är ständigt vilade och väntandes på att få jobba snabbt effektiv och säkert. Då pratar vi om effekt i klassen runt 80-140 000kr.. för motorn.. Och nej det är inte nåt skämt..
Du kan själv kika på autech till exempel..
350hk-500nm= 80 000kr
400hk=570nm= 139 995kr...
förstärkt växellåda med diff tillkommer.. ligger på runt 50 000kr..
det är inte bara att chippa....
Användarvisningsbild
av sweken
XC90_Executive skrev:
sweken skrev:Ha ha. Kolla in dessa länkar: Volvo-

BMW M3-

BMW 0- 250km/h 24,8s
Volvo v70 R AWD 0- 250km/h 58s.
Jo det är klart att det är skillnad mellan en rätt ny M3 och en gammal Volvo V70.

kolla den t.ex. En S60 R awd med automat, chippad. Som drar en dinantrimmad M3 E46 cab SMGII......

R:en är snabbare både från 0 och uppe i fart.

Lången skrev:och framdäck och M3:an är ändå långt fram innan volvon får fäste tyvärr.
Kolla filmen.....

Även denna;
S60R awd drar en M5 E39 som har 400hk och bakhjulsdrift!
Visst är M3 lite snabbare i starten 0-100 (knappt 1s). Men vi får inte glömma bort att Volvo awd väger betydligt mycket mer.
Användarvisningsbild
av gundj
Vem bryr sig?
Om du nu bygger om din bil sâ den orkar iväg snabbare än en M3, sâ blir du ju lika besviken när det stâr en snabbare bil brevid dig nästa gâng.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
gundj skrev:Vem bryr sig?
Om du nu bygger om din bil sâ den orkar iväg snabbare än en M3, sâ blir du ju lika besviken när det stâr en snabbare bil brevid dig nästa gâng.
Ja, då är det lika bra att fixa det snabbaste tänkbara direkt! Köp en Veyron! :twisted:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
sweken skrev:Visst är M3 lite snabbare i starten 0-100 (knappt 1s). Men vi får inte glömma bort att Volvo awd väger betydligt mycket mer.
Jag ser inte en enda gång som M3:an är längre fram än S60:in.....

Har lite andra filmer på den R:en. Helt sjukt snabb!! Det är en MY06 GT, alltså den nya 6-stegade automatlådan 0-100 på ca 5s. Enligt fabriken ska den göra det på 6.7s.....
av Bjure
Klart man kan trimma och trimma, men det brukar i regel kosta alldeles för mycket pengar. Det är då bättre att byta bil.
Vad jag har upplevt så finns det andra bilar än volvo att välja på om du skall ha en startsnabb, rolig och kvick bil.
Har själv en V70 2.4T, som jag upplever som bra motormässigt, inte snabb 0-80 kanske, men jag har lärt mig uppskatta vridmomentet vid landsvägskörning och omkörning.
Har haft en del olika bilar, både med mindre och mer effekt i min nuvarande, men på landsväg har inte haft en lika skön motor som nu.

Så byt bil om du skall ha en racer, och med fördel då inte någon Volvo, om du nu inte har råd med en relativt ny bil, och kan lägga ner pengar på trim.
Användarvisningsbild
av Driftarn
Ja, då är det lika bra att fixa det snabbaste tänkbara direkt! Köp en Veyron!
Gillar ditt sätt att tänka : ) synd att soppan bara räcker i typ 10 min vid max fart! :D :D

Larrson87:

Köp en s80 v8 och turbokonvertera den så drar du nog bmw;en lätt :P
Användarvisningsbild
av dahumbug
För att dra från start; kompressor!
Varför inte en typ Camaro eller Mustang med en aningen modifierad motor. 454 kanske med headers och kompressor. Pumpar nog skiten ur de flesta när det gäller acceleration.....

Men men.... kostar det så smakar det...
av *pettson*
dahumbug skrev:För att dra från start; kompressor!
Varför inte en typ Camaro eller Mustang med en aningen modifierad motor. 454 kanske med headers och kompressor. Pumpar nog skiten ur de flesta när det gäller acceleration.....

Men men.... kostar det så smakar det...
Sen kommer trasslet... det svänger så småningom..
Användarvisningsbild
av Nexus
Men det var ju vass VOLVO han ville ha inte någon jänkar häck :wink:

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]