Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Hmmm.... upptäckte en annan automat låda som hade en "Sport" knapp.... Får väl nöja mig med den som jag har hittat :cry:
Användarvisningsbild
av uno83
Tror växellådorna skiljer mellan 98 och 99. Jag har Ekonomi, Sport och Winter på min -98, medan nyare bara verkar ha Winter. Eller beror det på utrustningspaket?
av DrEvilBoy
Hmmm... kanske fixade smartare automatlådor på -99:orna :D

bIlen som jag tänker på är vääldigt utrustad med skinn o allt men såg att det inte var värme till baksätet :cry:
Användarvisningsbild
av Phantom
Har själv en import -98 med mycket utrustning samt skinn. Tyvärr saknar även jag värme i baksätet, men det var ett tillval som köparen inte ansåg att han behövde när han köpte bilen i södra USA.
Annars är jag väldigt nöjd med bilen...jag ser då vad jag fick betala för den och det skick den är i. Gjorde en koll på bilpriser och fick då min import värderad till runt 90k och det har jag garanterat inte gett för den även om jag räknar in de reparationer som jag åtgärdat. Jag är helt nöjd och med endast en ägare från ny och med få garanterade mil, som tagit med sig den hem som flyttgods, så har jag haft tur anser jag när jag köpte denna :D
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
Mikael G skrev:
Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
En liten undran, vad är det som per automatik gör att en importerad bil har fler problem än en svensksåld? Jag som trodde att bilarna gjordes i samma fabrik och att välskött bil från utlandet inte går sönder mer än motsvarande svensksålda bil...
jag skulle vilja se en svensksåld bil där man berättar alla fel och misstankar om fel.. vore rätt så fantastiskt.. :wink:
Ja det är ju inte bilen som det är fel på utan ägaren som mörkar ev fel.
Bilen i sig är ju i skicket "den ska vara" vid t e x 30000 mil fast den kanske är ändrad till 13000mil :roll: :roll:
av elbjorn
Har en V70 2,5T -98 som i o fs är svensksåld med automat. Hade gått ca 24000 när jag köpte den och ett "klonk" hördes ibland när lockupen gick i. Jag bytte då oljan i lådan, och därefter försvann det ljudet och bilen växlade bätre o drog mindre soppa. Det sitter samma motor i min som i XC av dessa årsmodeller vad jag vet. Nu har blien gått 27000 och jag är mkt nöjd med den...
Användarvisningsbild
av Eson
*pettson* skrev:
Mikael G skrev:
Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
En liten undran, vad är det som per automatik gör att en importerad bil har fler problem än en svensksåld? Jag som trodde att bilarna gjordes i samma fabrik och att välskött bil från utlandet inte går sönder mer än motsvarande svensksålda bil...
jag skulle vilja se en svensksåld bil där man berättar alla fel och misstankar om fel.. vore rätt så fantastiskt.. :wink:
Personligen har jag gjort det med alla bilar jag själv sålt då minskar man risken att få en förbannad köpare på halsen...

Men åter till importbilar.. kanske är som jag bara haft "otur" men av nån anledning så är det många tyskimport bilar som börjat läcka olja, mixtrat med mätaren och diverse andra fel som man inte har på svensksålda bilar med det milantalet...

Obs... detta är mina egna åsikter och erfarenheter som jag grundar detta på. Har inte sakt det är så i alla fall..
Användarvisningsbild
av Phantom
Att det just är problem med tyskimporter har jag själv sett när jag letat bil tidigare.
Kanske kan det bero på att hårt krockade bilar där inte längre är godkända att användas/registreras där längre utan blir skrot. En billigare reparation gör bilen fin igen och bilen går som import till t.ex Sverige :???: Därav kanske det finns en större felprocent hos tyskimporter och länder som har lika hårda krav som tyskland. :???:
Har ingen statistik som visar det, men det har varit min egen slutledning...men som kanske är helt felaktig :roll:
Det är ofta svårare att få en riktig servicehistorik och en bakgrund från tidigare ägare, och det har gjort att jag själv varit extra vaksam när jag köpt en import. Dock som flyttgods och har brukats även av importören i Sverige några år. Vid mina köp har jag fått full dokumentation med mycket uppgifter.
Har även på denna bil en automat som funkar riktigt bra, och lådan var spolad vid senaste servicen för ett år sedan.
av DrEvilBoy
Phantom skrev:Har själv en import -98 med mycket utrustning samt skinn. Tyvärr saknar även jag värme i baksätet,
Har du intregerad bälteskudde? Hörde att man inte kan välja värme i baksätet om man har det..... någon som vet?

Det ser ut som om det är två helt olika automatlådor på -98 och -99:an....
Användarvisningsbild
av uno83
Jag har integrerad bälteskudde (sitter i armstödet) och värme i baksätet.
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]