Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
perolow skrev:ok. har fått papper på diagnos den säjer inga fel var där när mek kollade, vet noen om det är olika apparater värkstäder(volvo) anv för koll, eller kan det vara så att lamp börjar att lysa fast det ikke är noe fel,mek kollade även om det läcker i slang men det gör det ikke.(fel kod 284-ECM 260A??)ej fel på insugsidan eller avgas sidan tryck ok 3,15-3,19. EJ KÖRD TRIPPKÖRNING? :???: HJÄLP!!!!!
Sa koden övre gräns.. eller nedre gräns?..Hursomhelst så kan du med största sannolikhet låna en massmätare av nån för att testa med..
fungerar det.. köp en. Lamdan har det inte varit några fel på.
Du säger att den inte säger några felkoder hos meken men ändå har du en kod? Är mekanikern väldigt ny på volvo? Ta bilen ifrån den verkstan...
Den här informationen nedan har volvo om din bil på 5 sek.. och du säger att han inget vet?.. Han kan också läsa innantill...

ECM-284A
Villkor

Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen I tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det övre dellastområdet sätts felkod ECM-260A

Ersättningsvärde
inget

Felorsak

Övre gräns:
-luftläckage insug
-luftläckage avgassystem
-lågt bränsletryck
-defekt lamdasond
Undre gräns:
-luftläckage insug
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-defekt luftmassmätare
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-defekt lamdasond

Felsymptom
-inget
av perolow
:wink: jag tror du skulle kollat min bil :) så vad tror du kan vara för fel borde ikke det stå några mer fel kod ? å det här med tripp körning,+ jag känner ikke noen försämring i bil kan det vara allvarligt att köra? längre änn jag gjort. jag är tacksamm för att detta forum finnes å sådarna som värkar ha koll , FLER KOCKAR SÄMMRE SOPPA !!!! DET TROR JAG IKKE PÅ :D
av perolow
fortsätter med min fråga
av *pettson*
perolow skrev:fortsätter med min fråga
låna en massmätare av en bekant.. se om problemet försvinner..
Det är så att om den är felkalibrerad så ger den fel bränsle och lamdan är den som då klagar över att blandningen är felaktig..
Massmätarproblem är inte ovanliga på en del volvomodeller...
Däremot är det kasst att köpa för att *testa*.. så låna från en som har samma massmätarnummer som du.. Kör och se om problemet är löst..
lamdasonden är det INTE är jag helt övertygad om..
av snowman
Hej!

Jag hade liknande problem som dig, min lampa tändes efter bara ett par mil, men bilen går bra!

Verkstaden hittade två felkoder och indikerade på Luftmassemätare eller lamdasond.

Efter ha grävt igenom detta forumet och fått svar på mina frågor så ser det ut som att Luftmassemätaren är den vanligaste punkten som felar och därför ska man byta den först(om man nu inte kan mäta sig till felet eller låna en LMM).

Att byta detta på Volvo verkstad kostar ca 2500 kr (på den bilen jag har) skulle det sen vara Lamdasonden så går verkstaden vidare och bytar denna för ytterligare 2500 kr, dessutom finns det två lamdasonder så totala priset kan bli ganska högt!

Jag köpte en luftmassemätare från Biltema och monterade och änsålänge har bilen rullat 20 mil utan att lampan tänds. Man ska inte säga för mycket men jag håller tummarna på att jag lyckats åtgärda felet för 900 kr.

Självklart hade det varit bättre att låna, men för det första så är det inte så lätt att hitta en LMM med rätt märkning. Visst finns skroten, de tar ca 1200 kr för en, men LMM är ju en grej som allmänt inte håller så värst bra.

Att köra 1000 mil med lampan hade jag aldrig gjort! det är väldugt mycket annat som kan ta stryk ex katalysatorn.
Användarvisningsbild
av ellep
Jag hade samma problem på min T5, och jag bytte alla vacumslangar, kanske onödigt med alla men en del var verkligen dåliga........
Efter bytet nollade jag alla koder och har nu kört ca 900 mil utan att lampan tänds....
Total kostnad ca 150:- + plus lite arbete på parkeringen 8) .......
av snowman
ellep skrev:Jag hade samma problem på min T5, och jag bytte alla vacumslangar, kanske onödigt med alla men en del var verkligen dåliga........
Efter bytet nollade jag alla koder och har nu kört ca 900 mil utan att lampan tänds....
Inte illa. Jag kan dock kostatera att slangarna på min är så gott som nya.

Jag har märkt att den har en ganska ojämn motorgång när graderna faller ner till 2+ och under det, det kan ta någon minut innan den stabiliserar sig sen är det inte några problem längre. Kan detta ha något med LMM att göra?
Användarvisningsbild
av Phantom
ellep skrev:Jag hade samma problem på min T5, och jag bytte alla vacumslangar, kanske onödigt med alla men en del var verkligen dåliga........
Var köpte du dina slangar?

Spelar det någon roll vilken slang man använder eller ska det vara någon specialslang som monteras? Köper man en "hel rulle" eller finns det färdiga längder? :???:
Många frågor i en tråd som jag kapade lite, men tror det är bra om jag också byter mina då en del inte verkar helt ok :roll:
av perolow
ok har bytt lamda även lmm men denna :evil: lampa LYSER forfarande, men det är även så att link home lamp lyser det har jag glömt att si det konstiga är att viss bilen får gå på tomgång länge så går det bra med sist nämda lamp, men viss jag kör nästan med engång å efter ett tag trycker till på gas så den får arb så tänder lamp å bilen går ikke framått går in i link home läge , men detta prob är så gott som bara när det är kallt ute - grader annars helt ok för utom lampba lampan som lyser .JAG BLIR TOKIG.

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]