Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmy25
*pettson* skrev:Dock tycker jag att du borde märkt läckaget vid det här laget. Dom både hörs, syns och luktar..
Ja, tycker jag borde märkt den på något vis om den fanns. I och för sig så har ju bilen gått bra nu då jag letat, avgasvärdena vet jag givetvis inte hur de är. Så då kanske läckan är tilltäppt just nu för tillfället? Vad blir nästa steg i felsökningen om man skulle anta att det inte är någon läcka i avgassystemet?
Jag har inte hittat någon direkt förklaring till vad som påverkar problemet. För ett tag sedan körde jag en sträcka på 57 mil 2 gånger. Första gången stannade inte bilen en enda gång. Andra gången, 3 dagar senare, stannade bilen säkert 15 gånger. Varken värme, kyla, regn eller solsken verkar inte ha någon effekt för problemen har kommit i alla väderförhållanden.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får!
av *pettson*
Jimmy25 skrev:
*pettson* skrev:Dock tycker jag att du borde märkt läckaget vid det här laget. Dom både hörs, syns och luktar..
Ja, tycker jag borde märkt den på något vis om den fanns. I och för sig så har ju bilen gått bra nu då jag letat, avgasvärdena vet jag givetvis inte hur de är. Så då kanske läckan är tilltäppt just nu för tillfället? Vad blir nästa steg i felsökningen om man skulle anta att det inte är någon läcka i avgassystemet?
Jag har inte hittat någon direkt förklaring till vad som påverkar problemet. För ett tag sedan körde jag en sträcka på 57 mil 2 gånger. Första gången stannade inte bilen en enda gång. Andra gången, 3 dagar senare, stannade bilen säkert 15 gånger. Varken värme, kyla, regn eller solsken verkar inte ha någon effekt för problemen har kommit i alla väderförhållanden.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får!
vad gäller stoppen så tror jag det felet är separat.. det brukar bero på en av två möjliga saker på en 850...
Antingen är pumpreläet sprucket i lödningarna eller så är pumpen utsliten och stannar... det är egentligen dom två enda alternativen för dej.
Däremot så eftersom du har en GLE så kan din bil gå utan kamaxelgivare.. Men den skulle satt felkod isåfall..
Hej igen!
Jag har haft massor att göra på slutet så jag har inte hunnit med att skriva här eller meka med bilen.
Jag vill hur som helst tacka för alla tips jag fått och tänkte försöka ge igen lite genom att skriva hur det löste sig!
Först böt jag bränslepumpsrelät, sedan olja + fillter. Efter att ha gjort detta har bilen gått som en klocka och en lokal verkstad med mätutrustning för avgaserna mätte upp avgasvärdena till näst intill perfekta! :) Antar att det var bränslepumpsrelät som fixade det mesta för verkstadskillarna trodde inte att oljebytet kunde göra så mycket nytta för avgasvärdena.
Problem igen... :(
Jag har liknande problem som förut, d.v.s. att bilen går väldigt dåligt på tomgången då man startar den varm. Då man ska starta bilen måste man även hålla ner gasen för att den ska gå igång. Det är aldrig några problem då den är kall, bara då den är varm. Optimistisk som jag var for jag och köpte ett nytt bränslepumpsrelä eftersom det löste problemet sist då jag hade samma problem med varm bil och tomgång. Men tyvärr så varken förbättrade eller försämrade det nya relät situationen.
Vad tror ni det kan vara den här gången som skapar samma problembild som bränslepumpsrelät gjorde för ett halvår sedan?
av *pettson*
Jimmy25 skrev:Problem igen... :(
Jag har liknande problem som förut, d.v.s. att bilen går väldigt dåligt på tomgången då man startar den varm. Då man ska starta bilen måste man även hålla ner gasen för att den ska gå igång. Det är aldrig några problem då den är kall, bara då den är varm. Optimistisk som jag var for jag och köpte ett nytt bränslepumpsrelä eftersom det löste problemet sist då jag hade samma problem med varm bil och tomgång. Men tyvärr så varken förbättrade eller försämrade det nya relät situationen.
Vad tror ni det kan vara den här gången som skapar samma problembild som bränslepumpsrelät gjorde för ett halvår sedan?
Har du EGR ventil?
*pettson* skrev: Har du EGR ventil?
Bra fråga, det har jag ingen aning om just nu men jag kan försöka undersöka saken.
Hur som helst så har jag nu lugnat ner mig en smula och även hittat ett möjligt fel. Förut har jag ju aldrig fått några felkoder men nyss då jag var ute fick jag en felkod på A-2 som lät misstänkt.

1-2-2 Signal från insugsluftens temperaturgivare saknas eller är felaktig.

Så nu ska jag ta och undersöka närmare vad det är för givare.
Senast redigerad av 1 Jimmy25, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Jimmy25 skrev:
Bra fråga, det har jag ingen aning om just nu men jag kan försöka undersöka saken.
Hur som helst så har jag nu lugnat ner mig en smula och även hittat ett möjligt fel. Förut har jag ju aldrig fått några felkoder men nyss då jag var ute fick jag en felkod på A-2 som lät misstänkt.

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig.

Den som sitter på slangen till luftfiltret..
*pettson* skrev:
Jimmy25 skrev:

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig.

Den som sitter på slangen till luftfiltret..
Hehe, tackar ännu en gång.
För visst skulle det kunna vara den där givaren? Det låter ju som misstänkt i mina öron då en tempgivare ger felkod då bilen går dåligt då den är varm.
*pettson* skrev:ja den är ju inte till för att det är skojjigt bara.. utan den har ju en uppgift. :-)-)
Jag testade att byta till en ny och även spraya kontakterna med rengöringsmedel. Till en början verkade det fungera bra och bilen kändes dessutom mycket piggare då man körde än tidigade. Men tyvärr så kom problemet igen då jag kört hem bilen så den var riktigt varm igen. Då hade jag även innan nollställt felmeddelandet så det visade 1-1-1, OK. Men nu så får jag fortfarande samma felmeddelande som förut igen, att temperaturgivaren för insugningsluften saknas eller är felaktig. Då for jag tillbaks till Volvo och därifrån kändes det som att det hetaste tipset var att byta tomgångsmotorn. Vad tror ni om det? Det känns ju inte lockande att testa köpa en ny sats för 1500kr och sen upptäcka att det inte var det. Är det inte konstigt att tomgångsmotorn kan störa lufttemperaturgivaren så att den ger felsignal?
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]