Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Tack för alla svar!

grammse, hur kontrollerar jag om det är gasspjäll?
Nä olje fuktet oroar mig inte längre :D

Däremot så tog vi in bilen på en volvo verkstad för att kolla felkoden, och det visade sig att det INTE var glapp i en givare utan istället indikerade felkoden på lamdasond(2400 kr + 500) alt luftmängdspjäll(2200 kr +500)!

Vilken det är av dem kunde man inte tolka utan man får först byta luftmägdspjället och lyser lampan än så får man även byta lamdasonden. Detta göra att det finns en risk att totala priset blir ca 5000 kr!!

När lampan släcks så går bilen ett bra tag sen tänds den igen, så grejerna är väll inte helt kassa än.

Man tar utan tvekan en risk när man köper beg bil, jag kanske tog aningen för stor risk denna gången.
Användarvisningsbild
av Phantom
De ska inte behöva byta för att prova vilken del som är fel. Gör de en ordentlig felsökning och mäter upp de två olika sakerna så ser dom vad som är fel. Är det LMM så behöver du inte köpa en original på Volvo utan det finns andra alternativ som är mer prisvärda. Och den är inga problem att byta själv :wink:
av snowman
Phantom skrev:De ska inte behöva byta för att prova vilken del som är fel. Gör de en ordentlig felsökning och mäter upp de två olika sakerna så ser dom vad som är fel. Är det LMM så behöver du inte köpa en original på Volvo utan det finns andra alternativ som är mer prisvärda. Och den är inga problem att byta själv :wink:
aha Då kanske man ska leta upp någon som kan göra en riktig felsökning, några förslag på sådana verkstäder nere i Skåne?

LMM? Kan du peka ut något mer specefikt för mig?
Användarvisningsbild
av Nexus
gasspjäll har det diskuteras vilt om. jag e inte så hemma på de men tror du får en felkod på den och bilen gås piss illa. Men det tror jag inte har med saken att göra nu :wink:

Men de borde ju kunna nolla koderna på Volvo och se vilken som dyker upp först sen. Jag tror mera på LMM än lamda sond.
Mekonomen tar ca 1900 för LMM men det finns billigare har jag för mig :???:
av snowman
grammse skrev:gasspjäll har det diskuteras vilt om. jag e inte så hemma på de men tror du får en felkod på den och bilen gås piss illa. Men det tror jag inte har med saken att göra nu :wink:

Men de borde ju kunna nolla koderna på Volvo och se vilken som dyker upp först sen. Jag tror mera på LMM än lamda sond.
Mekonomen tar ca 1900 för LMM men det finns billigare har jag för mig :???:
Hej! Nä det har nog inget med gasspjäll att göra, det var nog mer något vi komin på då det är en dyr repration.

Bilen var nollsälld sen tidigare service och check engien lampan började inte lysa förrens vi körde hem och då körde vi inom till en volvo firma för att få det kollat.

Om jag förstår det rätt så anger den felkod som de fick två olika möjligheter, och det verkar ju nu som om de hade kunnat göra en närmare mätning på vad som var fel? Det kostade ialla fall 350 kr att få koden avläst.

Jag kan tänka mig byta själv om det inte är för krångligt(så som det verkar vara med lamasonden), men jag måste då vara säker på att det är just LMM som krånglar och frågan är då hur och var jag kan få reda på detta?

Förövrigt går bilen bra!
Användarvisningsbild
av Nexus
vet ej var du bor :wink: ??? annars hade vi ju kunnat byt låna LMM för att "garantera "felet :)
men om du kommer fram till att det är LMM så beskriver jag gärna hur du enkelt byter den. Finns säkert flera än jag som är redo med en beskrivning på bytet :)
Lamda är ej heller svårt att byta om man kan det :wink: :wink:
av snowman
Hehe tack så mycket! Men tyvärr bor jag i Skåne.

Min far var ute o provade bilen en del, han har själv en SAAB 9-5 2,0T(150 hästar med turbo) -01 men han sa att SAABen var det helt klart mer tryck i. Detta tycker jag pekar mer mot att LMM e kass om man tittar på grammses tidigare inlägg.

Men sen kan det ju vara så också att man måste upp på högre varvtal med Volvon för att märka trycket, men det trode inte jag behövdes med Turbo?

Det jag funderar på nu är att köpa en beg LMM(Luft Mass Mätare) från skroten(med garati ;) ) och se om lampan håller sig släckt. Och då förhoppnings vis får lite mer fart i bilen.
Användarvisningsbild
av Phantom
Själv köpte jag en ny LMM från skroten...snabb leverans för runt 1300.-
Den LMM jag skulle ha fanns inte billigare på något annat ställe. Det beror vilket nummer du har på din LMM?
Ska kolla upp vart jag köpte min så kan du få adress dit om det låter intressant...återkommer under morgondagen :idea:
av Mikael G
snowman skrev: Men sen kan det ju vara så också att man måste upp på högre varvtal med Volvon för att märka trycket, men det trode inte jag behövdes med Turbo?
Din bil är en s.k. lätttryckare, en sån är rapp direkt från låga och ska således inte behöva varvas för att turbon skall börja jobba. Det man däremot kan säga är du inte kommer att känna nån turbokick, den kommer dra helt jämt upp till kanske 4000 varv för att sedan mattas av. Förövrigt ska en 2.5T vara klart piggare än Saab 2.0T med hundrafemtio kusar.
av snowman
Jag har hört med Autodemonteringen i Sjöbo, men de hade tyvärr ingen LuftMasseMätare.

Om jag hade vetat vad felet var så hade jag kunnat tänka mig köpa en ny, men nu är det ju två grejer som kan vara kassa och jag känner mig inte så sugen på att köpa två(ivärsta fall) nya delar för över 5000 kr.

Frågan är om det finns någon som kan lokalisera felet mer ingånde, de som var på bilen höll på en bra stund men de kunde ändå inte se om det var LuftMassemätare eller Lamdasond(det växlade mellan dessa två hela tiden).

Den del som är kass är väll inte total kass efter som det tar ett bra tag innan lampan tänds efter att man släckt den.

Vet ni vem som kan felsöka felet mer exakt eller om ni vet var man kan få tag på en billig LuftMasemätare, tveka inte att tippsa mig. Det bör ju vara i skåne någonstans(kan tänka mig att frakten blir en del annars om det är tunga grejer?).

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]