Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoddan
det är ju lätt att få ut det mesta, bara koppla på en slang och starta bilen så den står på tomgång så pumpar den ut allt själv, sen bara fylla på
Användarvisningsbild
av uno83
Det ska man inte göra. Stäng av motorn så fort det kommer bubblor, och fyll på. Annars går ju lådan torr.
av *pettson*
zoddan skrev:det är ju lätt att få ut det mesta, bara koppla på en slang och starta bilen så den står på tomgång så pumpar den ut allt själv, sen bara fylla på
Du får ut ungefär de i tråget och en liter till om du gör så. Samt ev problem med oljepumpen.
MEN om du stänger av när det kommer bubblor och fyller på ett par liter varje gång så klarar sej lådan OCH den blir spolad enkelt och effektivt.
av *pettson*
grammse skrev:
jbl skrev:
Kör man mycket med släp eller dylikt så ska man byta oljan regelbundet.
Är volvos aut-lådor så känsliga att man måste byta olja regelbundet och vad menas med regelbundet??? Mvh Magnus
NEj lådorna är det inte. MEN lådorna innehåller ett filter som inte är bytbart med mindre än en helklyvning av växellådan. Alltså vill man inte filtret nånsin ska bli skräpigt. Volvo själva säger vart 7500 mil för polis och taxi samt om man åker med släp. MEN det är upp till fordonsägaren att be om detta då det inte ingår i nån service alls. Så säger man inget så byts den aldrig nånsin. Om jag fick bestämma så kan jag tänka mej att vart 3000 mil alltså vartannat oljebyte är lagom. Detta för att lådan ska gå med färsk och fin olja hela tiden.
av Diver
Kan bara hålla med.
Köpte min 70 XC -99 21.000 mil för ett år sedan.
Klonk från första dagen. Bilia spolade lådan och det har gått fint tills nu. Nu börjar det igen. Kört ca 1500 mil. Dags att spola igen!
av Addict
Diver skrev:Kan bara hålla med.
Klonk från första dagen. Bilia spolade lådan och det har gått fint tills nu. Nu börjar det igen. Kört ca 1500 mil. Dags att spola igen!
Tyvärr har ju din låda redan skadats pga att den gått 21 000 mil med samma olja. :(
Jämför med att köra motorn 21 000 mil på samma motorolja.
Användarvisningsbild
av Nexus
Addict skrev:
Tyvärr har ju din låda redan skadats pga att den gått 21 000 mil med samma olja. :(
Oljan kan ha varit bytt tidigare men troligtvis inte. Tycker man borde upplysa kunderna på t e x bilia om att byta olja i lådan.
av *pettson*
grammse skrev:
Addict skrev:
Oljan kan ha varit bytt tidigare men troligtvis inte. Tycker man borde upplysa kunderna på t e x bilia om att byta olja i lådan.
Tror du att det är en slump att lådan kostar 16300kr ink moms från samma renoverare som volvo tar ifrån? Fast volvos pris är 27800kr ink moms här i motala?
Med andra ord .. volvo *råkar* lägga på 11500kr på din låda.. vi pratar inte om MED montering utan för lådan enbart på pall.
OCH lådan går att köpa som privatperson av just volvos renoveringsfirma, inga problems. :idea:
med andra ord.. inget intresse av oljebyten på en sån fin kassako..
av zoddan
uno83 skrev:Det ska man inte göra. Stäng av motorn så fort det kommer bubblor, och fyll på. Annars går ju lådan torr.
med tanke på att farsan gjort så under alla sina år på volvo och det har inte varit några problem, för att inte tala om våra egna :)
av Georg
Vård av automatlåda AW50-42.

Jag försöker mig på en sammanfattning av vad jag läst mig till på den här tråden, andra trådar på Forumet och min egen erfarenhet vad gäller botande och servande av automatlåda AW50-42.

Vid klonk och ryck i automatlådan när Lockuppen går in och ur kan man bota det genom att ..

1: ….tillfälligt och enkelt tappa ur växellådsolja genom pluggen som sitter på sidan nere vid botten på växellådan och därefter fylla på motsvarande mängd genom mätstickans rör (ca 3,8l).

2: …långsiktigt byta all olja i växellådan genom sk. Sköljning, som går till enligt pedagogisk beskrivning på länken
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082.
OBS rådet att bara tömma så mycket olja åt gången tills bubblor dyker upp i avtappningsslangen och därefter stänga av motorn så att växellådan inte skadas. Ha en medhjälpare till hands alltså.

Växellådan olja behöver, enligt mångas erfarenhet, bytas och regeln gäller ju hårdare belastning som bilen utsätts för, desto tätare bytesintervall.

Förslagsvis.
Mycket hård belastning: Tunga släp, yrkestrafik. var 3000:e mil
Mellanbelastning: Släp, korta körningar var 7500:e mil
Låg belastning: Normal körning var 10000:e mil

Undrar vad Volvo:s tekniker säger om det här förslaget?

Georg
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]