- tis 23 okt 2007, 16:38
Tack Pettson, ska vara som du och se om koderna dyker upp igen
Ang. bränsleförbrukningen så känns den inte speciellt normal alls.. Bilen körs i en medelstor stad en väg (t/f jobbet) utan köer och med mjuk gasfot... Upptäckte att det sitter ett open-air kit i den, kan det påverka bränsleförbrukningen negativt??
*pettson* skrev:zebmag skrev:Nu tror jag alla missförstår mig! Jag har redan gjort en felkods avläsning och fått fram följande fel:Om jag hade varit du.. det är jag inte nu men ponera tanken om det..
Sockel A1 AutomatlådaNu är det så att jag inte är nån expert och inte riktigt fattar vad dessa förklaringar till felkoder innebär i praktiken, och undrar om någon skulle kunna avsätta lite tid och förklara dessa för mig.
1-1-4 Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets
Sockel A3 ABS och Antispinn (TRACS)
4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler
Sockel A6 Tändsystem
1-3-1 Impulsgivarsignal saknas.
Sockel B2 Farthållare
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35km/h eller ingen hastighetssignal.
De problem jag upplever med bilen i dagsläget är att den drar väldigt mycket bensin (1,5-1,6l/milen i stan), och undrar därför om någon av dessa felkoder kan ha med det att göra??
Bilen är en Volov 854 GLT 2,5 20v -92 med automatlåda.
Då hade jag raderat varenda felkod. Sen hade jag brytt mej om dom som återkom om en vecka.. Detta eftersom många reparerar bilar men dom återställer inte koderna. Det gör att du kan, om du har otur.. jaga flera fel som redan är repararerade.
Av alla dessa koder du har kanske 1-3 återkommer.
Vad gäller förbrukningen så stämmer den ganska bra ändå.. runt milen landsväg och runt 1,5 i stan du får ju tänka på att även om du står i kö tar motorn bensin. Den bensinen höjer ju vad som går åt per mil. Det finns naturligvis säkert lite att hämta i förbrukning genom att ha den välservad och genom att vara mjuk i foten.
Tack Pettson, ska vara som du och se om koderna dyker upp igen

Ang. bränsleförbrukningen så känns den inte speciellt normal alls.. Bilen körs i en medelstor stad en väg (t/f jobbet) utan köer och med mjuk gasfot... Upptäckte att det sitter ett open-air kit i den, kan det påverka bränsleförbrukningen negativt??