Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lazydogmic
nöta på starten länge o sedan går igång och går prima.
låter som trasig backventil, som håller kvar trycket i bränslesystemet efter man har stängt av motorn (förmodar att det finns sådan i volvo)
hade samma tendenser på en bil (ford :roll: )den vart bra när jag bytte backventil.
20-40sek fick man gno på starten och det räckte att bilen stått ca 30min för att vara svårstartad.
konstigt att den inte startar när du försökt i 30 min, kan det ha blivit ngt följdproblem???
iaf, kolla bränsletryck tippar jag på är en bra början
hejs
av *pettson*
Lazydogmic skrev:nöta på starten länge o sedan går igång och går prima.
låter som trasig backventil, som håller kvar trycket i bränslesystemet efter man har stängt av motorn (förmodar att det finns sådan i volvo)
hade samma tendenser på en bil (ford :roll: )den vart bra när jag bytte backventil.
20-40sek fick man gno på starten och det räckte att bilen stått ca 30min för att vara svårstartad.
konstigt att den inte startar när du försökt i 30 min, kan det ha blivit ngt följdproblem???
hejs
pumpen slår på innan så man måset bara vrida på nyckeln en gång så startar det oavsett..
Användarvisningsbild
av Lilja
*pettson* skrev:
Lazydogmic skrev:nöta på starten länge o sedan går igång och går prima.
hejs
pumpen slår på innan så man måset bara vrida på nyckeln en gång så startar det oavsett..
Inte om han försöker starta den direkt väl? Borde kunna prova bara sätta till tändingen och låta den gå en liten stund, borde höra om pumpen går med. Sen prova starta.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
hmm
ja, när man slår på tändningen går bränsle pumpen några sekunder.
kör man på startmotorn går pumpen hela tiden.
och problemet var ju att noggemannenws bil inte startade på en gång
hejs
av noggemannen
hej igen!
nu har jag flyttat bilen till uppfarten (stog i en backe tidigare) sen vänta jag ett tag och testa starta, då gick den igång på direkten :S åkte runt 3 mil sen ställde den vid en polares lägenhet, när jag väl skulle åka därifrån så starta den inte igen, nu blir jag galen på fanskapet! vad ska jag kolla först? när bilfan gick på väg dit gick den utmärkt! fattar ingenting
av noggemannen
ursäkta dubbelpost, men hur kan man felsöka bensinpumpen? om det är den som felar, men vill vara säker först innan jag köper en ny alt skroten, kostar en hel del.
av *pettson*
noggemannen skrev:ursäkta dubbelpost, men hur kan man felsöka bensinpumpen? om det är den som felar, men vill vara säker först innan jag köper en ny alt skroten, kostar en hel del.
absolut enklast måste vara att ansluta en bränsletrycksmätare på nippeln på fuelrailen. Och se om den går upp i tryck när man vrider på nyckel.
Går den upp i tryck varje gång fungerar pumpen.
av noggemannen
tack för svar! vart sitter den då? ar du nån bild lr liknande? för en polare har en bränsletrycksmätare så kan låna hans.
av noggemannen
jag har genom att låna en polares OBD2 testare, testat felkoder på bilfan. jag får fram följande på IMM2 : 211 Transponder kommunikation. ingen kommunikation. 212 Antennring.

vad betyder dom där? kan det ha med att bilen inte startar att göra?

jag får inga felkoder på motor.
av *pettson*
noggemannen skrev:jag har genom att låna en polares OBD2 testare, testat felkoder på bilfan. jag får fram följande på IMM2 : 211 Transponder kommunikation. ingen kommunikation. 212 Antennring.

vad betyder dom där? kan det ha med att bilen inte startar att göra?

jag får inga felkoder på motor.
ja..immobilizerns uppgift är att förhindra starten..

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?