- fre 15 jul 2005, 11:23
#11602
Jeg kommer tilbake når jeg har vært på verkstedet.
Jeg har som sagt skiftet alle tenningsdeler inkl tennkabler. Jeg har skiftet luftfilter og drivstoffilter og termostat. Jeg har skiftet posisjonsgiveren til gasspjeldet og rengjort spjeldet. Jeg har skiftet vakuumslange mellom map sensoren og grenrøret (hadde en liten skade).
Jeg har prøvd STP dyserens. Jeg har søkt vakuumlekkasjer med startgass uten å finne noe. Jeg har rengjort veivhusventilasjonen med trykkluft. Jeg har sjekket for evt dårlig jordingspunkter.
Jeg klarer like fullt ikke å få bukt med den irriterende smårykkingen.
Jeg tror på dette tidspunkt at det enten må være bensinpumpen, tennspole eller map sensoren som fusker litt.
Jeg var på en liten helgetur i Sverige i forrige uke. Når jeg kjører i 5. gir i 90-100 km/h og turtallet ligger på 2000-2000+ så går den så fint som bare det. Men når jeg må ned i fart og gir og opp litt i turtall så kommer rykkingen tilbake. Dessuten er den irriterende følsom på gassen. Den hugger litt til både når jeg gir gass og nå jeg slipper opp. Dette merkes spesielt i laver hastigheter.
Det kan jo være annen årsak til rykkingen hos deg Morten enn det er her hos meg. Slik smårykking skyldes oftes plugger, fordelerlokk/rotor og i tillegg bør tennkablene skiftes etter ca 100-120000 km. Sjekk disse punktene først. Husk at volvo ikke skifter fordelerlokk/rotor eller kabler på service dersom du ikke ber om det. Det er kun pluggene som skiftes.
I tillegg bør du kontrollere om drivstoffilter og luftfilter er i godt skikk. Nytt luftfilter en gang i året er en god regel.
Nå er det slik at disse bilen er ganske følsomme for hvilke deler man putter i dem. Så det kan nok være lurt å bruke originaldeler selv om de koster en del mer en "piratdeler".
Når det gjelder ecc-anlegget ditt så kobler det ikke inn umiddelbart når du starter med kald motor. Men dersom pumpa kobler veldig mye av/på så kan det tenkes at det er lite gass i systemet og at du trenger påfyll. Det kan også være magnetventilen som henger litt. Dersom pumpa kobler inn og ut stadig vekk kan dette medføre rykking fordi den tar en del effekt. Det er mange som opplever dette som et irriterende problem. Prøv derfor en tur med avslått klimaanlegg og se om rykkingen forsvinner. Det er imidlertid ikke å anbefale at man over lengre tid kjører med avslått anlegg da dette kan medføre at pakninger tørker ut og du får lekkasjer.
MVh
Stig
Jeg har som sagt skiftet alle tenningsdeler inkl tennkabler. Jeg har skiftet luftfilter og drivstoffilter og termostat. Jeg har skiftet posisjonsgiveren til gasspjeldet og rengjort spjeldet. Jeg har skiftet vakuumslange mellom map sensoren og grenrøret (hadde en liten skade).
Jeg har prøvd STP dyserens. Jeg har søkt vakuumlekkasjer med startgass uten å finne noe. Jeg har rengjort veivhusventilasjonen med trykkluft. Jeg har sjekket for evt dårlig jordingspunkter.
Jeg klarer like fullt ikke å få bukt med den irriterende smårykkingen.
Jeg tror på dette tidspunkt at det enten må være bensinpumpen, tennspole eller map sensoren som fusker litt.
Jeg var på en liten helgetur i Sverige i forrige uke. Når jeg kjører i 5. gir i 90-100 km/h og turtallet ligger på 2000-2000+ så går den så fint som bare det. Men når jeg må ned i fart og gir og opp litt i turtall så kommer rykkingen tilbake. Dessuten er den irriterende følsom på gassen. Den hugger litt til både når jeg gir gass og nå jeg slipper opp. Dette merkes spesielt i laver hastigheter.
Det kan jo være annen årsak til rykkingen hos deg Morten enn det er her hos meg. Slik smårykking skyldes oftes plugger, fordelerlokk/rotor og i tillegg bør tennkablene skiftes etter ca 100-120000 km. Sjekk disse punktene først. Husk at volvo ikke skifter fordelerlokk/rotor eller kabler på service dersom du ikke ber om det. Det er kun pluggene som skiftes.
I tillegg bør du kontrollere om drivstoffilter og luftfilter er i godt skikk. Nytt luftfilter en gang i året er en god regel.
Nå er det slik at disse bilen er ganske følsomme for hvilke deler man putter i dem. Så det kan nok være lurt å bruke originaldeler selv om de koster en del mer en "piratdeler".
Når det gjelder ecc-anlegget ditt så kobler det ikke inn umiddelbart når du starter med kald motor. Men dersom pumpa kobler veldig mye av/på så kan det tenkes at det er lite gass i systemet og at du trenger påfyll. Det kan også være magnetventilen som henger litt. Dersom pumpa kobler inn og ut stadig vekk kan dette medføre rykking fordi den tar en del effekt. Det er mange som opplever dette som et irriterende problem. Prøv derfor en tur med avslått klimaanlegg og se om rykkingen forsvinner. Det er imidlertid ikke å anbefale at man over lengre tid kjører med avslått anlegg da dette kan medføre at pakninger tørker ut og du får lekkasjer.
MVh
Stig
V70 1998 Norge