Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SHR
Jeg kommer tilbake når jeg har vært på verkstedet.

Jeg har som sagt skiftet alle tenningsdeler inkl tennkabler. Jeg har skiftet luftfilter og drivstoffilter og termostat. Jeg har skiftet posisjonsgiveren til gasspjeldet og rengjort spjeldet. Jeg har skiftet vakuumslange mellom map sensoren og grenrøret (hadde en liten skade).
Jeg har prøvd STP dyserens. Jeg har søkt vakuumlekkasjer med startgass uten å finne noe. Jeg har rengjort veivhusventilasjonen med trykkluft. Jeg har sjekket for evt dårlig jordingspunkter.

Jeg klarer like fullt ikke å få bukt med den irriterende smårykkingen.

Jeg tror på dette tidspunkt at det enten må være bensinpumpen, tennspole eller map sensoren som fusker litt.

Jeg var på en liten helgetur i Sverige i forrige uke. Når jeg kjører i 5. gir i 90-100 km/h og turtallet ligger på 2000-2000+ så går den så fint som bare det. Men når jeg må ned i fart og gir og opp litt i turtall så kommer rykkingen tilbake. Dessuten er den irriterende følsom på gassen. Den hugger litt til både når jeg gir gass og nå jeg slipper opp. Dette merkes spesielt i laver hastigheter.

Det kan jo være annen årsak til rykkingen hos deg Morten enn det er her hos meg. Slik smårykking skyldes oftes plugger, fordelerlokk/rotor og i tillegg bør tennkablene skiftes etter ca 100-120000 km. Sjekk disse punktene først. Husk at volvo ikke skifter fordelerlokk/rotor eller kabler på service dersom du ikke ber om det. Det er kun pluggene som skiftes.

I tillegg bør du kontrollere om drivstoffilter og luftfilter er i godt skikk. Nytt luftfilter en gang i året er en god regel.

Nå er det slik at disse bilen er ganske følsomme for hvilke deler man putter i dem. Så det kan nok være lurt å bruke originaldeler selv om de koster en del mer en "piratdeler".

Når det gjelder ecc-anlegget ditt så kobler det ikke inn umiddelbart når du starter med kald motor. Men dersom pumpa kobler veldig mye av/på så kan det tenkes at det er lite gass i systemet og at du trenger påfyll. Det kan også være magnetventilen som henger litt. Dersom pumpa kobler inn og ut stadig vekk kan dette medføre rykking fordi den tar en del effekt. Det er mange som opplever dette som et irriterende problem. Prøv derfor en tur med avslått klimaanlegg og se om rykkingen forsvinner. Det er imidlertid ikke å anbefale at man over lengre tid kjører med avslått anlegg da dette kan medføre at pakninger tørker ut og du får lekkasjer.

MVh
Stig
av morten
Takk for det. Skal ha bilen på 135000-service i løpet av august, og vil be verkstedet sjekke/bytte delene i tenninga som du foreslår. Husker ikke i farta skifteintervallene på pluggene, men lurer på om de ikke ble byttet sist eller på 105000.
Morten.
Användarvisningsbild
av SHR
Intervallene for tennplugger er hvert 3. år eller 50.000 km.
av ab668
har samme problemet, men det har ingenting med AC å gjøre...
har oxo skiftet ALLT av tenningsdeler. problemet er oxo med helt nye originaldeler...

har en liten mistanke om at det kan være et rele el. med jordingsfeil.
rykkingen er såpass "systematisk" at det kan virke slik....

Er det noen bil elektrikere her som kan bekrefte eller avkrefte dette?
av Geir
Hei Stig,

Kom du noen vei med trykkmålingene på verkstedet? Har akkurat de samme symtomer som du har på min 94 850 2.5 20V og har skiftet det meste. Brukte 5000,- på Volvoverksted og 3000,- hos Bosch. Kom ingen vei.

Har skiftet fordeler lokk, tendkabler, MAP sensor, bensinrelè, bensinfilter, +++, men har ikke funnet løsningen ennå .....

Geir
av *pettson*
George skrev:Jag har haft liknande symptom på min 855 med samma motor. Problemet med min bil var att axeln som driver rotorn var av (!). Den drev fortfarande runt rotorn eftersom axeln höll ihop någotsånär i brottytan men tändningen blev inexakt och ryckig på det sätt du beskriver. Har du kollat om fördelarlocket är "slitet", dvs om rotorn pga av för stort spel (för att axeln ev. är av) har slitit ner insidan av locket? Ett annat symptom pga av den inexakta tändningen blev att motoroljan snabbt blev skitig. Jag tror iofs att "mitt" problem är ganska ovanligt men man vet ju aldrig.

Mvh
George
vänta nu... i änden på insugskamaxeln sitter en plåt monterad.. på den plåten sitter din rotor... hur menar du att axeln gått av?..ett rotorbyte då?.. menar kamaxeln var väl inte av? Detta har jag ALDRIG hört talas om ens?..
Användarvisningsbild
av SHR
Geir skrev:Hei Stig,

Kom du noen vei med trykkmålingene på verkstedet? Har akkurat de samme symtomer som du har på min 94 850 2.5 20V og har skiftet det meste. Brukte 5000,- på Volvoverksted og 3000,- hos Bosch. Kom ingen vei.

Har skiftet fordeler lokk, tendkabler, MAP sensor, bensinrelè, bensinfilter, +++, men har ikke funnet løsningen ennå .....

Geir
Ja hei igjen.
Det skulle vise seg å være AC kompressoren likevel. Det er lett å la seg lure her. Jeg trodde jeg hadde utelukket den, men det var den som lager smårykk hver gang den kobler ut og inn. Jeg må nok få fyllt opp gass i anlegget for å hindre at den slår ut og inn hele tiden. Har en ulyd i kompressoren også så det kan hende den trenger en overhaling.

Anbefaler at dere kontrollerer kompressorene før dere skifte for mange andre komponenter. Det for øvrig mange volvoeiere som melder om dette problemet.

Lykke til - håper det ordner seg uten for store kostnader. Det er jo dyrt nok å fylle tanken for tiden.
Stig
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Du skriver att du har oljud i kompressorn. Jag har ingen aning om det är detsamma som jag har, men när jag har min ECC igång så hör jag svaga pys, i stort sett hela tiden... alltså dessa svaga pys hörs inne i kupén... jag jämför med t ex mina föräldrar S60 som är knäpptyst. Kan detta bero på att gasen till ECC:n är på väg att ta slut?
Användarvisningsbild
av SHR
Jeg har hørt noen fortelle at de har fått ulyd i kompressoren når det har blitt lite gass i systemet og at lyden forsvinner når man har fyllt opp. Det kan vel likevel være mange ting med en kompressor som skranter. Et lager t.ex.

Lyden jeg har er som om det står en liten "ekstra" motor nedi der..
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Då är det inte samma ljud jag upplever med min ECC... mitt ljud är mer som ett pysande som går i olika tonlägen och "böljar fram och tillbaka"... ja, får hålla ut och se om det blir värre framöver eller inte...

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]