- lör 06 okt 2007, 22:31
#138540
För övrigt så när man bor i trakten östergötland så får du använda dina spolare vid minus 15 med för man saltar hellre än att skotta...
förra vintern fick vi 20m snö.. (11minus) ut med saltbilarna inom stan bara.. det töar NOG till morgonen.. Iallafall blev det slask i 3 dar..Och ett antal olyckor för att det var som att köra i snor.. Inget bet.. och inte ens i 30km/h så var man säker på att bilen gick dit man styrde.. MEN det var ju inte det detta handlade om.. :lol:
mrEasywin skrev:Med att hålla spolarvätskan varm.. menade jag att inte den skulle frysa i munstyckena..*pettson* skrev:Det säger ju sig självt att det inte handlar om att hålla spolarvätskan varm med eluppvärmda munstycken. Inse vilken effekt det skulle krävas för att värma vätskan som passerar.mrEasywin skrev:Som sagt, varför?Det handlar inte om att hålla spolarvätskan varm med värmda munstycken. Det handlar om att dom ofta är översnöade.. och senare infrusna.. Med värmda munstycken slipper man detta.
Eluppvärmda spolarmunstycken måste vara en fransk uppfinning, fransmännen brukar vara bra på att hitta lösningar på problem som inte finns. Om det är så kallt att munstyckena fryser så gör sig spolarvätskan förmodligen inte speciellt mycket bättre på rutan, det blir nog en fin ishinna...
Isåfall är japanarna bättre med värmeslingor på framrutan på äldre carina modeller. Detta för att tina upp dina frusna torkarblad så att dom gör sitt jobb i alla väder. Och tamejtusan så fungerar det kalas
Sen så använder man väl spolarna mest när det är töväder(om det nu är vinterhalvåret vi pratar om). När det kryper ner mot -20 brukar smutsen som annars leter sig till rutan stanna kvar på backen. Fast det kanske är annorlunda om man bor någonstans där salt används.
För övrigt så när man bor i trakten östergötland så får du använda dina spolare vid minus 15 med för man saltar hellre än att skotta...
förra vintern fick vi 20m snö.. (11minus) ut med saltbilarna inom stan bara.. det töar NOG till morgonen.. Iallafall blev det slask i 3 dar..Och ett antal olyckor för att det var som att köra i snor.. Inget bet.. och inte ens i 30km/h så var man säker på att bilen gick dit man styrde.. MEN det var ju inte det detta handlade om.. :lol: