Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plutte
Någon annan som vet hur jag ska gå till väga, ska snart besikta bilen, vill ju gärna ha rätt avgasvärde om det nu påverkas av det....
av marcusjj
*pettson* skrev:
marcusjj skrev:
*pettson* skrev: hur höjde du den..
kalibreringen av spjället får inte bli felaktig för då stämmer inte potentiometern till den istället.. *Suckar..
Jadu, pappa kunde sånt sa han och hjälpte mig. Vi vred på någon skruv som satt vid "saken där gasvajern är fäst".
Bilen dog ibland innan när man släppte kopplingen vid ett röd ljus tex. Men efter att vi höjde tomgången så har jag inte haft problem med den.
kalas.. han vred på spjällkalibreringen. :idea: Den där man INTE får röra. Tomgångsmotorn ska nämligen ta upp tomgången med stängt spjäll. :wink: Så ni har kommit runt felet men tyvärr inte fixat det..
Oj, det var kanske inte så bra. Vi som trodde det gick fint att göra så. Men borde jag ändra något nu, eller ska jag bara låta den vara som den är? den fungerar ju trots allt.
av *pettson*
marcusjj skrev:
*pettson* skrev:
marcusjj skrev: Jadu, pappa kunde sånt sa han och hjälpte mig. Vi vred på någon skruv som satt vid "saken där gasvajern är fäst".
Bilen dog ibland innan när man släppte kopplingen vid ett röd ljus tex. Men efter att vi höjde tomgången så har jag inte haft problem med den.
kalas.. han vred på spjällkalibreringen. :idea: Den där man INTE får röra. Tomgångsmotorn ska nämligen ta upp tomgången med stängt spjäll. :wink: Så ni har kommit runt felet men tyvärr inte fixat det..
Oj, det var kanske inte så bra. Vi som trodde det gick fint att göra så. Men borde jag ändra något nu, eller ska jag bara låta den vara som den är? den fungerar ju trots allt.
Tyvärr är det inte rätt teknik. Men å andra sidan så är de bättre det fungerar som tänkt sålänge..låt den vara tills vi kan komma på nåt bättre.. :wink:
av Plutte
har inte fått svar på min fråga än,,, finns det ingen som kan hjälpa mig??
av sm1nvx
Hur uppstod problemet? Hur länge har Du haft denna låga tomgång?
Kan detta bero på att bilen har varit utan batteri?
Hade samma problem när jag köpte min 850 -94 med 5252 sugmotor. 400-500 varv på tomgång. Tre veckor, eller ca 100 mil, efter köpet av bilen började tomgången rätta till sig av sig själv. Precis lagom till besiktningen!
Samma sak hände, efter att vid reparation, ha tagit av en av batterikablarna.
Min teori är att elektroniken tappar inställningen vid spänningsbortfall. Men jag har inte heller funnit nån info om detta.
av *pettson*
sm1nvx skrev:Hur uppstod problemet? Hur länge har Du haft denna låga tomgång?
Kan detta bero på att bilen har varit utan batteri?
Hade samma problem när jag köpte min 850 -94 med 5252 sugmotor. 400-500 varv på tomgång. Tre veckor, eller ca 100 mil, efter köpet av bilen började tomgången rätta till sig av sig själv. Precis lagom till besiktningen!
Samma sak hände, efter att vid reparation, ha tagit av en av batterikablarna.
Min teori är att elektroniken tappar inställningen vid spänningsbortfall. Men jag har inte heller funnit nån info om detta.
All elektronik ställer sej på basvärde efter strömfall. Sen tar det ett tag innan den adapterar läget och ställer in sej optimalt vad gäller tändning, bränsle och tomgång.
av Plutte
bilen har varit så några veckor nu, har inte haft nån batterikabel borta, prövade häromdagen att ta bort en kabel för att nollställa, men det var lika dant... Pust
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]