Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Självklart är jag inte dumsnål...ursäkta om det låter bryskt :???:
Jag vill gärna veta vad andra använt och deras erfarenheter. Jag har alltid tidigare haft en personlig mek som gett mig de bästa rekommendationer och oljor… som jag ser och erfar de senaste 12 åren för mina 5 senaste bilar. Men då jag flyttat och ska köpa olja själv så ville jag ha lite referenser för olika oljor, och som jag ser det kan det även spela in vilken bil/motor du har för bästa skydd/prestanda/livslängd.
Jag är inte den som buskör...gasar till ibland och åker mellan 800-1300 mil/år och gör minst ett byte om året, och tänkte fortsätta med det även på denna bil.
Jag är tacksam för vad alla sagt och hoppas jag hittar det som passar min V70 AWD -98 193hk bäst :???:
Alla svar är välkomna även för andra intresserade :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Mobil 1 passar min V70 2,5T-99 193hk Bäst :wink: :wink:
Bilia på min ort använder Mobil 1. :D
Senast redigerad av 5 Nexus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kör med nått känt märke som t ex mobil ,castrol eller quaker state.
Jag skulle inte hälla nått från biltema i min bil oavsett hur bra folk tycker att det är, men det är jag det. :D
Användarvisningsbild
av Phantom
Tänk också på att jag inte betalat för olja de senaste 12 åren :roll:
så all olja är dyr i mina ögon :o
Jag köper ju det som har bästa rekommendationer och som folk anser fungera bäst :D

Kommer egentligen inte alla filter från samma ställe fast de sen bytt utseende beroende på återförsäljare :?: (oavsett så brukar jag använda originalfilter...skiljer inte många kronor från andra)
Användarvisningsbild
av dassharen
Bra bilar ska ha bra olja så jag åker på mobil 1.
Användarvisningsbild
av Phantom
En liten följdfråga....
Bilia använder mobil 1 vid sina stationer och vid service. Hur mycket skada tar en motor av att oljebyte däremellan sker med annan olja? Gör det någon skillnad på motor eller inte :?: :!:
Användarvisningsbild
av Nexus
jag brukar hålla mig tillsamma märke men det är ingen fara hälla i annan olja bara du inte häller i mineralolja :wink:
Användarvisningsbild
av Phantom
grammse skrev:jag brukar hålla mig tillsamma märke men det är ingen fara hälla i annan olja bara du inte häller i mineralolja :wink:
Mineralolja håller jag mig ifrån och kör med helsyntet :) Återkommer med vad det blir för något när bytet är klart...inte helt bestämt ännu...kanske är jag i trakterna av mek som jag haft tidigare och han hjälper mig med lyft och olja som tidigare :wink:
av *pettson*
så är diskussionen om olja igång som alltid i alla forum..
Det som är så märkligt är att kvalitet ALLTID är kopplat till märke? Det är iallafall en väldigt vanlig åsikt. För att inte tala om att kvalitet är kopplat till priset på allt.
Först kan jag väl punktera åsikten om kvalitet/ pris.

Kundpriset när jag jobbade på en viss verkstad på Mobil1 0W30 som vi använde (helsyntet) var i verkstan 192kr/liter. En ypperligt fin olja..
Trasslet är väl att vi gav 29,60kr/litern in..inkl moms. Motsvarande pris på vår Castrol GTX ligthec helsyntet var då 61kr/litern in inkl moms och 184kr/liter ut till kund. Också det en *ypperligt fin olja*
Så glöm direkt kopplingen kvalitet/pris.
För övrigt ger jag idag för EXCELLIUM LDX 5W-40 (utgått nu och heter Excellium NF 5W-40 istället) 29kr/liter inkl moms. Fortfarande ingen koppling till pris/kvalitet.
utan PRIS/vinstandel är kopplingen. Slå gärna upp vad ordinariepris på Elf oljan är och jämför.
Vad gäller *ROLE* Totalt osanna inlägg enligt nedan..
*Hej jag rekommendera inte biltema olja eller köpta på liknande ställen. För det är oljor som är renade alltså begagnad olja finns andra märken som är biligare än Castrol helsyntet 5-40 gällande oljefilter så är detta skillnad på biltema och Volvos oljefilter.*

Vad gäller Biltemas olja så tappas den i nynäshamnen och det är STATOIL som levererar. Det är ingen diskussion om den saken finns faktiskt folk som jobbar med detta och har vittnat om det i andra forum. Men kanske tror man även på att just biltemas glykol ärgar bort aluminum block och toppar med? Det är nämligen sanning.. Eller var det på 1980 talets början när glykolen var för gjutgärn och man fick alutoppar. Lite har hänt sen dess.
Regenererade oljor förekommer inte i sverige som motoroljor igen. Vill du ha en diskussion om den saken föreslår jag att du talar med ett sånt regenereringsföretag. Dom oljor man återvinner slungar man ur BASOLJAN ur, alltså den basen man ska späda upp med smörjmedel och andra additiv. Oljorna kommer tillbaka som t.ex fett eller oljor som är väldigt tröga t.ex transmissionsoljor till maskiner med mera.
Det finns ett otal oljefabrikat men det finns EN ENDA basolja.. och det finns TRE laboratorium som gör basadditiv. Sen är det upp till tillverkarna vilka additiv man vill ha i och sen gör dom naturligtvis sina egna additivblandningar som läggs i. Det gör varje fabrikat unikt.
Sen förekommer det dravel om att Agrols oljor likaså är skräp. Tidigare utvecklades dom ihop med Mobil 1 och var märkta så med på dunkar och tunnor.
Idag skriver dom såhär..
*Produktion av smörjoljor och utveckling av såväl mineralbaserade oljor som biologiskt nedbrytbara oljor, sker med egen forskning vid Petrolias anläggning på Loudden i Stockholm, gemensamägd med OKQ8 AB och OKQ8 Holding AB.*
Och oljor som man slänger i en 2 miljoners maskin som inte ser för mycket service lär ju inte vara en dålig olja..
AGIP anses vara skräpolja.. men är ändå en av ferraris egna leverantörer.

Alla bekymrar sej för just oljorna i sina motorer och det är nåt som jag iallafall ser som HELT FEL.. Anledningen är den att hittils så har i stort sett ingen överhuvudtaget slitit ned sin motorolja. Inte ens tvätt additiven (om man inte kör kortkörningar) Är man så nogrann med sin motor så kanske man skulle tänka filtermässigt?
Ett filter bytt TVÅ ggr/år är inte nån dum grej. Det håller oljan fin och smörjande.

Bra service är ju att kör du korta körningar så byt oljan två ggr/år med filter. Det krävs ingen extrem olja. Det du kör slut på är just tvätt och antioxid additiven eftersom oljan aldrig får koka ur sej t.ex syror eller vatten.
Du som kör landsvägsmil. Kör ett oljebyte per år men byt filtret TVÅ ggr per år så håller sej oljan ren och smörjande. Ni tvekar ju inte att byta ett luftfilter ni ser är skitigt även om det inte är dags ännu för service? Så gör flera filterbyten det är enda sättet att hålla motorn ren och fräsch. Vilket filter man använder är egentligen av mindre tanke, vi har inte några riktiga skitfilter i Sverige. Volvo original är inte det bäst renande filtret som säljs eftersom det är ett vanligt FRAM filter. MANN och Mahle är två som isåfall är lite bättre papp i enligt folk som kan sånt. För min del ser jag inte ned på ett endaste filter som säljs i sverige, för alla räcker till normalintervallen 1500 mil. Men det är ju så att framåt slutet av ett filters tid så filterar det sämre och släpper mera ur överströmningsventilen istället. Allt för att motorn inte ska förlora tryck. Så som jag sa innan byt en gång extra i filterväg så slipper man den fasen.
Oljetyper som jag rekommenderar är..
Sugmotorer= halvsyntet eller helsyntet.
Turbomotorer= helsyntet eftersom oljan plågas rätt svårt i turbon när du stängt av bilen.

Äldre bilar som går som veteran= mineralolja för det är exakt vad deras oljepumpar är konstruerade för.

Det var mina tankar det..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.