Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zingo
jag med min erfarenhet rekommenderar starkt att spännrullen alltid skall bytas, visst de är kraftiga men lager är ju helt omöjliga att säga att de är bra eller dåliga tills de ger upp, den lilla extra peng detta kostar upphäver ju lätt ett motorhaveri.
Har haft oturen (bringade på mig den själv :roll: ) att på en opel 6:a köra av kamrem efter byte på märkesverkstad, snacka om omöjligt folk att ha att göra med när det gick snett efter att de inte bytt spännrulle.
Vet att detta är ett volvoforum så gå nu inte i taket...... :oops:
Menar bara att det blir så mycket mer problem för den lilla peng en spännrulle kostar...
Användarvisningsbild
av Nexus
Fisketorp skrev:1600kr kostar ett kamremsbyte på 8550/55 och s70modellerna
hos saxridsson i Munkedal.

ypperliga killar som gör ett bra arbetetill ca hälften av volvos kostnad

Dem hävdade att man sällan byter vattenpumpen för att den är "seg" någon som vill tala emot?
vet en som inte bytte den, hade oturen att 1år senare få göra om arbetet.
Har man ändå prylarna isär så skulle jag kasta dit en ny pump och spännare mm. 33000 mil på samma pump skulle jag inte riskera.
Du betalat ju då bara extra för materialet kan man säga. Inte kul lämna in igen med rasad pump och rem :( . Snålheten kan kosta mera i slutändan :x
Jag har varit med om många fall med rasad pump och rem p g a snålhet då kunden endast vill ha remmen bytt. Då ej på Volvo kanske jag ska tillägga :wink: :wink:
av *pettson*
Fisketorp skrev:1600kr kostar ett kamremsbyte på 8550/55 och s70modellerna
hos saxridsson i Munkedal.

ypperliga killar som gör ett bra arbetetill ca hälften av volvos kostnad

Dem hävdade att man sällan byter vattenpumpen för att den är "seg" någon som vill tala emot?
vet en som inte bytte den, hade oturen att 1år senare få göra om arbetet.
Det är helt rätt ioförsej. Pumpen byter man varannan gång (vart 24000 mil) men inte för att man MÅSTE utan för att det är trist att det börjar läcka kanske 500 mil senare? Kunden får då betala jobbet igen och kunden är oftast mycket mycket LITE förstående till varför han ska betala jobbet en gång till.
Man är då förutseende och byter pumpen så man mera eller mindre kan garantera 24000 nya mil på pumpen.
Användarvisningsbild
av Nexus
En ny fråga?? Varför förlängde man bytes intervallen från 12500? till 16500 mil på motorn med elektroniskt gasspjäll????
Då blir det ju långt att köra på samma pump och rullar om de ej byts vid 16500mil :(
av birger24
Tja!
Har själv en v70 -98 och den är kamremsbyte på vid 12000 mil + den vanliga servicen.
Och när jag kollade med volvo om dom byter vattenpumpen samtidigt så var svaret nej!
Priset annars på service + kamremsbyte låg på 4400:-
av SHO
Kolla serviceboken.
V70-00 = Kamrem 15000
Användarvisningsbild
av Nexus
SHO skrev:Kolla serviceboken.
V70-00 = Kamrem 15000
service boken säger kamrem 16500 på en V70 2,5T-99 och inget annat :wink:
av sm7ovk
Spännrulle tyckte Bilia var helt onödigt att byta - de menade att man hör om den är kass... Att man skulle kunna se om den håller 12000mil, eller ännu värre 16000mil, till verkar ju inte helt lätt och någon röntgen tror jag inte de har skaffat...
Kostnaden är under 10öre per mil, så det är inte mycket att spara på!

Glöm inte att det finns en maxtid också mellan bytena, inte bara mil!
av *pettson*
sm7ovk skrev:Spännrulle tyckte Bilia var helt onödigt att byta - de menade att man hör om den är kass... Att man skulle kunna se om den håller 12000mil, eller ännu värre 16000mil, till verkar ju inte helt lätt och någon röntgen tror jag inte de har skaffat...
Kostnaden är under 10öre per mil, så det är inte mycket att spara på!

Glöm inte att det finns en maxtid också mellan bytena, inte bara mil!
Nej att dom inte byter rullarna har en annan mycket bra ide.. för dom..
Vad jag inte förstår är hur dom kan ha sina garantier..
Som du säger.. att veta att en rulle är tyst idag och om 14000mil... är en omöjlighet om du inte vet någorlunda hur gammal den är..
Iden är att börjar den låta så får kunden byta en gång till. Det är ju då en affärsmässigt mycket god ide...
Vad som är mindre gott är om en rulle stannar utan att föra oljud i 500 mil... och remmen går åt helv..
Dom bytte remmen och garanterade därmed att allt skulle gå till nästa service.. Så det är alltså bytaren som ska stå för en renovering och ett rembyte.. Det är en mindre affärsmässigt god investering..
Jag för min del byter ALLTID rem, varannan gång byts kamremssats inkl spännrulle och löprulle och vattenpump.
Vet man inte när nåt är utfört senast så lägger jag i en hel sats med vattenpump och allt. Det kostar, men inte mera än ett haveri med bogsering och renovering..
så kortfattat: 12000 mil (min intervall på min 94:a) är det rembyte.
24000 är det remsats+ vattenpump.. vid 36000 är det en rem osv..

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]