Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tusse
Om det skulle stämma att batteriet är nere på 1volt? Då går det aldrig att få liv i det igen. När ett batteri kommer ned till 10v så är det stor risk för att det ej längre tar till sig laddning. Detta p.g.a att cellernas plattor sulfateras (det bildas en beläggning) då är batteriet förbrukat.

Ett fulladdat batteri visar efter 1 timmas vila 12.74 volt. (motorn avstängd)
När det visar 12v är det slut på laddningen.
En optimal laddspänning från generatorn är 14,4 volt, med flera strömförbrukare påslagna.
Användarvisningsbild
av kanalen
Har du kollat så att inte instegsbelysningen lyser hela tiden ?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har du mätt om bilen tar tjuvström?
Så ser du om det är batteriet eller bilen som det är fel på.
Kan ju va en bra början.
av she-man
Hej igen,

Fick åter igen hjälp med att kabelstarta bilen och körde iväg till Micro för att ev. köpa nytt batteri. Men först mätte de lite med någon apparat. Den visade att batteriet behövde laddas om (11.91V, 278A) men att det i övrigt inte är något fel på batteriet. Apparaten gjorde också något som kallas Startsystemprov, och den tyckte att det var normalt (9,70V). Sist gjorde den ett laddningsprov som visade 13,07V, vilket är för lågt. De tyckte inte jag skulle köpa nytt batteri, utan uppsöka en verkstad. Tyvärr var kl. då nästan 19, och då är det ont om öppna sådana.

När jag kom hem lånade jag en tångamperemeter och mätte ev. tjuvström. Men amperemetern visade 0.00A. Trodde först att amperemetern inte funkade, så jag startade motorn (hade ju kört 4 mil motorväg så lite ström hade den allt sugit i sig) och mätte igen, och nu visade tångamperemetern ca 0.36A. Så den verkade trots allt vara hel.

Alltså, enligt Micros grunka så fungerar generatorn inte tillfredställande. Och enligt amperemetern så ligger inget och drar en massa ström när bilen är avstängd. Min stilla undran är då; hur kan batteriet över natten tömmas på det som generatorn trots allt lyckas ladda det med?

Slutligen så har jag nu kopplat loss batteriet, som visade 12V innan jag kopplade loss det. Så får jag se hur mycket det visar i morgon bitti.

Kan knappt bärga mig till i morgon bitti :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du larm???? Jag har varit med om larm som drar ur batteriet .Men låter man bilen stå utan att aktivera larmet så startar den fint dagen därpå. Men jag kan ju vara ute och cykla som vanligt :oops: :wink:
av she-man
grammse skrev:Har du larm???? Jag har varit med om larm som drar ur batteriet .Men låter man bilen stå utan att aktivera larmet så startar den fint dagen därpå. Men jag kan ju vara ute och cykla som vanligt :oops: :wink:
Japp, jag har ett larm.
Men amperemetern påstår ju att det dras mindre än 10mA då motorn är avstängd. Och jag läste i en annan tråd att på ett 60Ah batteri så är det OK om det inte går mer än 30mA när motorn är av. Om det stämmer så är det ju lugnt.

Men vi får se vad spänningen ligger på i morgon bitti. Batteriet är urkopplat nu. Har spänningen åter igen sjunkit till 0-1V så kan ju inte batteriet vara helt, oavsett om generatorn är tillräckligt bra eller ej. Eller?
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Om du nu inte har en tidsstyrd bensinärmare som ungarna varit och petat på så den startar mitt i natten. Hände mig på en S**B med Webasto bensinvärmare med digital display inne i kupen. 3-åringen fingrade på den. Bilen hade hunnit kallna igen på morgonen och var stendöd. Pusslade inte ihop orsaken förrän flera veckor senare när jag kom på honom med att fingra på displayen igen. Man kan ju inte skälla på en 3-åring men det var slut med att leka med den displayen efter det...
av she-man
vafförärdetpådetteviset skrev:Om du nu inte har en tidsstyrd bensinärmare som ungarna varit och petat på...
Nope, ingen bensinvärmare. Men något jävelskap är det allt som drar ström, trots att tångamperemetern visade 0.00A. Jag kopplade ju ur batteriet i går kväll. I morse kopplade jag in det igen, mätte spänningen, som låg på 12V, inte 0 :lol:, och bilen startade utan problem! Körde i väg till den lokala verkstaden, men de hade inte tid förrän i morgon, så jag körde vidare till jobbet. Lät bilen stå parkerad med batteriet inkopplat (man måste ju ta chanser här i livet), och fick naturligtvis be om hjälp att starta den när jag skulle hem :o Så något mög måste ju ligga och dra ström.

Nåja, skall lämna in den på verkstaden i morgon. Bara att hålla tummarna och hoppas...

Hur som helst,
Användarvisningsbild
av dassharen
Tror att du har kortis i batteriet, testa med ett annat.
av *pettson*
she-man skrev:
vafförärdetpådetteviset skrev:Om du nu inte har en tidsstyrd bensinärmare som ungarna varit och petat på...
Nope, ingen bensinvärmare. Men något jävelskap är det allt som drar ström, trots att tångamperemetern visade 0.00A. Jag kopplade ju ur batteriet i går kväll. I morse kopplade jag in det igen, mätte spänningen, som låg på 12V, inte 0 :lol:, och bilen startade utan problem! Körde i väg till den lokala verkstaden, men de hade inte tid förrän i morgon, så jag körde vidare till jobbet. Lät bilen stå parkerad med batteriet inkopplat (man måste ju ta chanser här i livet), och fick naturligtvis be om hjälp att starta den när jag skulle hem :o Så något mög måste ju ligga och dra ström.

Nåja, skall lämna in den på verkstaden i morgon. Bara att hålla tummarna och hoppas...

Hur som helst,
hanskfacksbelysning eller bagagerumsbelysning?

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]