Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NIJO
grammse skrev:Jag har skruvat för mycket japanare :oops: Där går virarna ihop under bilen i ett T-kors innan. sen går en vire in i bilen till handbromsspaken.
Hehe fast du är inte helt fel ute, korset sitter i bakant ovanpå spaken & gör samma sak som du menar.
Tycker att det e skumberg över det hela 8)
Användarvisningsbild
av Nexus
något tror jag sitter fel som gör att det ej spänns tillräckligt så att backarna går lätt ut.

Om jag har fattat allt rätt enligt den fina HAYNES boken så läggs vajerns ändstycke i expanderhylsan som sitter på armen som pressar backarna utåt då du drar i handbromsen.
Användarvisningsbild
av NIJO
grammse skrev:något tror jag sitter fel som gör att det ej spänns tillräckligt så att backarna går lätt ut.

Om jag har fattat allt rätt enligt den fina HAYNES boken så läggs vajerns ändstycke i expanderhylsan som sitter på armen som pressar backarna utåt då du drar i handbromsen.
Nja alltså vajern går ju bara att trä in i i expanderaren & där finns en liten stop pigg för att vajern ej ska hakas loss av sig själv. Tack för att ni hjälper mig, har bes tid imorgon kl 16.00 :shock: Behöver all hjälp & tips, man har ju mekat rätt mkt men aldrig stöt på detta fenomen...Börjar undra om båda vajrarna är för långa..Det finns ju dessa att välja emellan & då skiljer det 11,8cm!
Frågan e om det kan vara så bara. Jag gjorde ju som man ska med grundinställningen & sedan spände inne i bilen. Körde 5 min & sedan så var spaken lös men då gick det inte att spänna mer inne vid spaken.
-93 1607/1362mm
94- 1670/1480mm
Användarvisningsbild
av Nexus
rör sig det som det ska om du drar i handbromsen utan att ha skivorna på???
Jag har skruvar bromsar så mina lungor består nog mest av brommsdamm :wink: Tror det har satt sig på hjärnan oxå :lol:
Användarvisningsbild
av tracker
hade detta fenomen på brorsans bil, backarna var felkonstruerade.
när vi provade utan skiva på så fick jag ett utslag på 1 mm sedan bottnade vajerfästet i "hylsan"
spåren i backarna var för djupa så expanderarn var ute max för att röra minsta lilla på backarna
kollade då på konstruktionen och tog vinkelslipen och kapade bort 2mm på varje back på den del som ligger mot fasta anslaget, slipade alltså av backen i änden ca 2mm, då drog expanderarn tillbaka vajern i "hylsan" i och med att backarna gick ihop mera och det blev mer att spela på, sedan funkade perfekt
Användarvisningsbild
av NIJO
grammse skrev:rör sig det som det ska om du drar i handbromsen utan att ha skivorna på???
Jag har skruvar bromsar så mina lungor består nog mest av brommsdamm :wink: Tror det har satt sig på hjärnan oxå :lol:
Vet ej, kollade aldrig. Men jag får väl ta loss skivorna & kolla.
Användarvisningsbild
av NIJO
tracker skrev:hade detta fenomen på brorsans bil, backarna var felkonstruerade.
när vi provade utan skiva på så fick jag ett utslag på 1 mm sedan bottnade vajerfästet i "hylsan"
spåren i backarna var för djupa så expanderarn var ute max för att röra minsta lilla på backarna
kollade då på konstruktionen och tog vinkelslipen och kapade bort 2mm på varje back på den del som ligger mot fasta anslaget, slipade alltså av backen i änden ca 2mm, då drog expanderarn tillbaka vajern i "hylsan" i och med att backarna gick ihop mera och det blev mer att spela på, sedan funkade perfekt
Jag fattar vart du har kapat men resten fattar jag inte. Är lite halvdålig just nu med så det kan vara därför :*O/
Men varför funkade det då i 5 min att åka omkring & dra i spaken, det e det jag inte förstår..
Användarvisningsbild
av tracker
NIJO skrev:
Jag fattar vart du har kapat men resten fattar jag inte. Är lite halvdålig just nu med så det kan vara därför :*O/
Men varför funkade det då i 5 min att åka omkring & dra i spaken, det e det jag inte förstår..
du har 0 eller inget i utslag/rörelse på backarna
om du justerar upp backarna igen mot trumman igen så funkar dom nog ett litet tag
Användarvisningsbild
av NIJO
tracker skrev:
NIJO skrev:
du har 0 eller inget i utslag/rörelse på backarna
om du justerar upp backarna igen mot trumman igen så funkar dom nog ett litet tag
Ja i 5 minuter :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är nog expandern som är sliten isf, har varit ute för det. Jag svetsade lite i botten, snabbare än att beställa en ny. Om jag minns rätt så ska det vara 60 mm om du mäter med skjutmått mellan spåren där backarna ligger med expandern helt ihop. En mm gör stor skillnad här.

NIJO: Har du bytt skivan med rostig handbromstrumma? Grov yta där käkar upp backarna på... tja, 5 minuter.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]