Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jim Profit skrev:Ja, då fick bilen en översyn i helgen. Kan börja med att säga att spakstället passade fast det var från en 2.5 -96, jag drar alltså slutsatsen att det är samma på alla modeller.

Bytte spakställ och bussningar. Resultatet var att spaken blev mkt mer distinkt och känns bättre, varvid det känns skönt att det byttes trots att problemet kvarstår. Kostnad var 770:- för den som undrar. Jag inbillar mig även att den inte kastar ur ettans växel lika ofta men är inte säker. Som sagt, den kastar fortfarande ur ettan ibland.

Det konstiga är att den är verkligen inte konsekvent, har provat många starter med både "släppa hårt" och "segdra iväg" samt "i gupp" principen.. :lol:
Ibland funkar det och ibland inte trots att jag tycker jag gör likadant, kanske sker det typ var 10-20 gång att den någon gång kastar ur ettan.

Några fler ideer? :D
smort upp anslutningarna för vajrarna? Alltså där dom ansluter på växellådan? *funderar*..känn på armarna på lådan om där är glappt?
alltså dom ska röra sej men det ska vara motstånd.
Användarvisningsbild
av Jim Profit
*pettson* skrev:smort upp anslutningarna för vajrarna? Alltså där dom ansluter på växellådan? *funderar*..känn på armarna på lådan om där är glappt?
Nej, det har jag inte provat, är detta något som man kan göra underifrån om man lyfter upp bilen?
av *pettson*
Jim Profit skrev:
*pettson* skrev:smort upp anslutningarna för vajrarna? Alltså där dom ansluter på växellådan? *funderar*..känn på armarna på lådan om där är glappt?
Nej, det har jag inte provat, är detta något som man kan göra underifrån om man lyfter upp bilen?
gör du ovanifrån. I princip under batterihyllan
av *pettson*
Jim Profit skrev:Ok, skall prova detta (troligtvis imorgon) och återkommer med rapport. :)
Vad skall man använda för att smörja anslutningar vajrar, 5-56?
NOPE 5-56 är nåt man som mekaniker använder för att dölja svettlukten. Det är portförbjudet som smörjmedel och lösningsmedel, mestadels för det dunstar fort och är kasst. WD 40 luktar godare och blir bättre med en gnutta diesel i för att inte dunsta så fort. MEN Det var inte doft vi talar om.. :wink:
Det du ska smörja med är vanligt lithiumfett. Det är vattentåligt och smörjer bra. Alternativet är högtrycksfett (Spray) som tål bra belastning. Blir kletigt men smörjer ypperligt.
Användarvisningsbild
av Jim Profit
Har prövat att känna på armarna men blir inte så mkt klokare :oops:
Tycker inte det kändes konstigt/glappigt men jag vet samtidigt inte hur det skall vara.

Några funderingar, felet dyker upp då och då men verkar inte orsakas av körstil eller temperatur. Kan det vara något drev som är slitet vid ett visst läge som orsakar felet?

Håller man i växelspaken så uppstår det inte, har inte kännt att man behöver"hålla emot" eller att spaken slår mot handen utan det räcker med att hålla spaken i läge för att det skall fungera, dett får mig att fundera över kan det vara inställningen på vajrar som gör den så känslig?
av *pettson*
Jim Profit skrev:Har prövat att känna på armarna men blir inte så mkt klokare :oops:
Tycker inte det kändes konstigt/glappigt men jag vet samtidigt inte hur det skall vara.

Några funderingar, felet dyker upp då och då men verkar inte orsakas av körstil eller temperatur. Kan det vara något drev som är slitet vid ett visst läge som orsakar felet?

Håller man i växelspaken så uppstår det inte, har inte kännt att man behöver"hålla emot" eller att spaken slår mot handen utan det räcker med att hålla spaken i läge för att det skall fungera, dett får mig att fundera över kan det vara inställningen på vajrar som gör den så känslig?
Tja nej det är väl inte så enkelt att säga vad som är rätt eller fel genom att känna på dom.. Verkar bussningarna hela på anslutningarna till vajrarna?
av krocken
tror att det är växellåda som problemet sitter i. synkringarna.
av *pettson*
krocken skrev:tror att det är växellåda som problemet sitter i. synkringarna.
synkringarna har inte ett dugg med växellägena att göra i en växellåda.
Däremot MÖJLIGEN om man fått ett fjäderbrott på en låskula till skiftaxeln, vore bara ett så otroligt ovanligt fel. Felet är inte alltid där heller.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]