Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#131185
Används kopplingen rätt och utan oljeläckage eller andra faktorer så klarar en genomsnitts koppling minst 15000-20000mil
Det är ett tecken på att man skulla skaffa automat om kopplingen är sopslut på en 740 vid 12000 mil :wink:
Användarvisningsbild
av mrEasywin
#131186
Tusse skrev:Då kan Du säkert köra din nuvarande koppling 18.000 mil till. Kör du kanske bara på en växel hela tiden? Det är klart att då slits ju inte kopplingen så mycket;-)

Annars så vet jag om flera Volvoägare som fått byta kopplingen redan vid 7-10.000 mil. Många 850 ägare har "Big problems" med läckande packningar, så det fuktar med motorolja på lamellen. Gäller även S70, V70 m,fl. Ett mycket känt fenomen inom Volvofamiljen.
Min 1:a 740 bytte vi koppling på vid 12.000 mil, den var fullständigt slut, lamellens nitar låg mot tryckplattan. Men visst finns det undantag som du nämner.
Då tycker jag vi stannar där och konstaterar att:
1 Kopplingen går sönder, i regel MINST var 10000:e mil
2 Förmodligen ännu oftare på 850 och v70
3 Jag kommer att klara mig eftersom jag bara kör på ettan och startar bilen med ettan i utan att använda kopplingen.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
#131193
grammse skrev:Används kopplingen rätt och utan oljeläckage eller andra faktorer så klarar en genomsnitts koppling minst 15000-20000mil
Det är ett tecken på att man skulla skaffa automat om kopplingen är sopslut på en 740 vid 12000 mil :wink:
Hehe, sant.
av *pettson*
#131194
grammse skrev:Används kopplingen rätt och utan oljeläckage eller andra faktorer så klarar en genomsnitts koppling minst 15000-20000mil
Det är ett tecken på att man skulla skaffa automat om kopplingen är sopslut på en 740 vid 12000 mil :wink:
Nope ingen ide... 850/70 seriens automater är sopslut runt 17000-20000 mil om dom inte fått speciell omvårdnad som t.ex regelbundna oljebyten.. tyvärr..
Användarvisningsbild
av Nexus
#131332
*pettson* skrev:
grammse skrev:Används kopplingen rätt och utan oljeläckage eller andra faktorer så klarar en genomsnitts koppling minst 15000-20000mil
Det är ett tecken på att man skulla skaffa automat om kopplingen är sopslut på en 740 vid 12000 mil :wink:
Nope ingen ide... 850/70 seriens automater är sopslut runt 17000-20000 mil om dom inte fått speciell omvårdnad som t.ex regelbundna oljebyten.. tyvärr..
Hur ska vi då lösa det?? :wink: Tror ju det är mera ägarbetonat med sliten koppling mot att dra alla volvo bilar över samma kam :wink:
Användarvisningsbild
av uno83
#131334
skit, max 3000 mil kvar på min automatlåda alltså :(
av *pettson*
#131339
grammse skrev:
*pettson* skrev:
grammse skrev:Används kopplingen rätt och utan oljeläckage eller andra faktorer så klarar en genomsnitts koppling minst 15000-20000mil
Det är ett tecken på att man skulla skaffa automat om kopplingen är sopslut på en 740 vid 12000 mil :wink:
Nope ingen ide... 850/70 seriens automater är sopslut runt 17000-20000 mil om dom inte fått speciell omvårdnad som t.ex regelbundna oljebyten.. tyvärr..
Hur ska vi då lösa det?? :wink: Tror ju det är mera ägarbetonat med sliten koppling mot att dra alla volvo bilar över samma kam :wink:
ja visst är det ägarbetonat att ha t.ex stadskoppling där folk inte riktigt släpper kopplingen.. eller jämfört med landsvägs mil där man inte växlat på 2 mil...
av *pettson*
#131340
uno83 skrev:skit, max 3000 mil kvar på min automatlåda alltså :(
det finns undantag naturligtvis men tyvärr är dom flesta automatlådor
jag bytt runt säg 17000 till 23000 mil. Dom blir igensatta i det interna filtret.. pumpen går ned sej och voila en låda mindre. Glädje finns ioförsej i att volvo vill ha 27000 för en automatlåda i motala och den som är hovrenoverare åt volvo vill ha 16500 inkl moms. Inte så stor mellanpeng för frakten där inte?. Och nej.. volvo renoverar inte en automatlåda själva.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#131347
*pettson* skrev:
uno83 skrev:skit, max 3000 mil kvar på min automatlåda alltså :(
det finns undantag naturligtvis men tyvärr är dom flesta automatlådor
jag bytt runt säg 17000 till 23000 mil. Dom blir igensatta i det interna filtret.. pumpen går ned sej och voila en låda mindre. Glädje finns ioförsej i att volvo vill ha 27000 för en automatlåda i motala och den som är hovrenoverare åt volvo vill ha 16500 inkl moms. Inte så stor mellanpeng för frakten där inte?. Och nej.. volvo renoverar inte en automatlåda själva.
vi hade en v70 som hade gått 40000 på samma automat låda innan vi bytte bort den det enda som var i slutet den växlade lite trögare..sen bytte vi olja i den rätt fort runt 10000 mil till en rak 10 olja i stället smörjer automaten mycket bättre..känner en kille till som har det han rekomenderade det till oss hans har gått 35000 nu på samma låda.

:)
Användarvisningsbild
av niklas gson
#131348
har problem med min v70 awd också skakar när maan svänger till höger ..känns som motorn e lös har bytt 3 motorkuddar som var trasiga men skakar fortfarandet tror det e bara en till i fram på motorn finns väll ingen på baksidan mot torpedväggen under eller??

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]