Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Venture
#129688
Ett förtydligande: Det jag menar är hur en t5 -00(gamla karossen) står sig mot en 2,5 t 00- (nya karossen samt 200 hk)? Är 2,5 snabbare på lägre varv och t5 kommer senare eller hur är det egentligen? Automat på båda förresten!
Användarvisningsbild
av apersson850
#129758
Nu är det ju äldre fordon jag testat, men min erfarenhet är att utan att lusläsa stoppuret märker man ingen skillnad alls så länge man kör vettigt. Ska man köra som en tokstolle är det när man kommer över 200 km/h som det märks att "min" Turbo (som alltså har en B5234T på 225 hk/300 Nm) drar ilsknare än en 193 hk lättrycksmaskin. Eller över 5000 r/min, om nu inte femman ligger i.
av Venture
#129778
Ok...Jag tänker på T5 (240 hk) jämte 2,5 T (200 hk). Det är skillnaden mellan dessa jag är ute efter! Om man gör en kickdown med båda dessa. Det borde väl skilja lite eftersom det sklijer 40 hk??
Användarvisningsbild
av Lilja
#129880
grammse skrev:
bytoken skrev:det är inte samma motor i tex v70 2,5t -98 som i v70 t5 -98, t5 har mindre volym i motorn.
exakt :D
T5 har 2319cm3
2,5T har 2435cm3


Och *Venture* ställde frågan i detta forum :wink: årsmodell 97-00
LILJA !Dax för dig att sova nu tror jag :wink: Bara du som jämför nya och gamla 2,5T :wink: :wink:

Enligt Teknikensvärld* Alla bilar 2001* så är nya 2,4T även den en låg-tryckare men nu på 200 hk.
Jag jämnför ingenting jag poängterade att 2.5T är samma motor på gamla och nya V70. Visste dock inte att den gamla var en lättryckare.

Sen har jag aldrig sagt att T5an är samma motor som 2.5T jag vet att T5an är mindre.
Användarvisningsbild
av Nexus
#129882
Men LILJA :) . Från start så undra han skillnad mellan 2,5T och T5. Men nu menar han visst gamla T5 (240hk) mot nya 2,5T (200Hk). Vilket även denna motor har en lågtryckare :???: enligt Fakta ur "Alla bilar 2001".
Jag vet att du poängterade att det är samma motor men det var ju inte den ursprungliga frågan.
Det var #Lind som trodde det var samma motor men större turbo.

Fakta V70N :D
2,5T 200hk 147kw vid 6000varv. 285Nm mellan 1800-5000 r/min.
T5 250hk 184kw vid 5200varv. 330Nm mellan 2400-5200 r/min
Användarvisningsbild
av Lilja
#129892
grammse skrev:Men LILJA :) . Från start så undra han skillnad mellan 2,5T och T5. Men nu menar han visst gamla T5 (240hk) mot nya 2,5T (200Hk). Vilket även denna motor har en lågtryckare :???: enligt Fakta ur "Alla bilar 2001".
Jag vet att du poängterade att det är samma motor men det var ju inte den ursprungliga frågan.
Det var #Lind som trodde det var samma motor men större turbo.

Fakta V70N :D
2,5T 200hk 147kw vid 6000varv. 285Nm mellan 1800-5000 r/min.
T5 250hk 184kw vid 5200varv. 330Nm mellan 2400-5200 r/min
Nya 2.5T är inte en lågtryckare dock. Jag har en 2.5T på min XC. Där är ordentligt med ketchup effekt efter runt 4k varv precis som en turbo, man känner ganska tydligt om det är en LTT eller en riktig turbo.

Dock var det så att 2.5T inte fanns på XC70 2001 utan det var 2.4T vilket var en lättryckare, så det kan ha varit så att även 01an av 2.5T på V70 och S80 var en LTT men det vet jag inte.

Jag vet att det inte var den ursprungliga frågan jag kommenterade bara ett svar på frågan som jag inte höll med om
Användarvisningsbild
av Nexus
#129900
Visst hette -01 2,4T. Jag läste 2,4T men skrev 2,5T :oops: :oops: Men de hoppar fram och tillbaka mellan 2,4T och 2,5T fast motorn hela tiden är på 2435cm3.

Lilja. Är din nya 2,5T på 200hk eller är det mera????

Jag testa en v70n 2,4T den dog vid 4500 rpm medans min gamla 2,5t drar bra till 5500 tycker jag. min är inte chippad.
Kan det skillja i motorkäraktär eller var den bilen inte kry tror du????
Användarvisningsbild
av Lilja
#129918
grammse skrev:Visst hette -01 2,4T. Jag läste 2,4T men skrev 2,5T :oops: :oops: Men de hoppar fram och tillbaka mellan 2,4T och 2,5T fast motorn hela tiden är på 2435cm3.

Lilja. Är din nya 2,5T på 200hk eller är det mera????

Jag testa en v70n 2,4T den dog vid 4500 rpm medans min gamla 2,5t drar bra till 5500 tycker jag. min är inte chippad.
Kan det skillja i motorkäraktär eller var den bilen inte kry tror du????
210, 320 Nm eller vad det är. Men som jag skrev i en annan tråd jag fattar verkligen inte hur den 2.5T motorn kan vara en LTT, det känns inte alls som en LTT. Visst den drar bra redan i låga varv men det är inte förrän man kommer upp i över 4k som man verkligen känner det. Men imorron ska jag testa mer var den börjar släppa och var den börjar dra mer exakt så ska vi se.
Användarvisningsbild
av Nexus
#129930
Jämför jag min 2,5T 193hk mot min brors Saab 9-3 ss 170hk( tror jag det är?? )Så har min LTT en annan karaktär. Saaben laddar tidigare och håller inte i lika länge som min.
Har även testat gamla 9-3 på 150hk och s40 2,0t och upplever de som mera LTT än de V70 97-00 som jag har testat ink min egen :)
Användarvisningsbild
av #Lind
#129959
grammse skrev: Det var #Lind som trodde det var samma motor men större turbo.

Precis där vill jag poängtera att jag endast konstaterade att det inte va samma turbo med olika tryck utan olika turbosnurror, att det även är olika motorer vad jag medveten om, men d tror ju ingen på nu :oops: hehe

(och jag pratar 2,5t 97-00 och t5 97-00, och sen är d inte samma motor i 97-98 som i 99-00 bla bla osv)

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]