Moderator: Moderatorer
Då kanske det vore skönt att få veta att maxeffekten ur din maskin om den inte är trimmad är tagen på 93 oktan och att 95 oktan är rekommenderat. Du ligger redan över alltså. Att använda 98 oktan gör naturligtvis att bilen kan göra en viss tändförställning uppåt, men den används ändå inte överhuvudtaget i det registret där man ligger och åker landsväg. Utan möjligen kan du se någon mera effekt om du varvar ur totalt. Vid chipning däremot så ökar vi på laddtrycket och mängden bensin. Där är risken för spikningar högre och skadligare. Där rekommenderar man 98 oktan. Dock är det samma där.. åker du som vanligt på vägen (vanlig pendlingskörning) så gör inte 98 oktan nån nytta där heller.Nu kör jag iofs trimmat, men redan i original kan styrsystemet hantera 98 oktan (vilket jag har för mig är rekommenderat i instruktionsboken, men är osäker..) på ett bra sätt, oavsett om man mäter effekt vid bromsning med normbränsle på annat oktantal. Detta genom att justera tändkurva och laddtryck.
Vad gäller energi innehållet i 95 resp 98 oktan så är det så försumbart att det räcker att du o jag åker på olika däck för att den skillnaden inte ska gå att mäta ut i en bränslejämförelse.
Funk skrev:Hej visst är det så att det rekommenderas 98 i en del originalböcker. Och samma motorer med samma programvara (samma boxnr med) används i staterna med samma effektsiffror och endast 93 oktan. Då jag jobbade mycket mot volvo göteborg så frågade jag lite fint om sånt. Motorerna bromsas på 93 oktan och 95 kör vi här. 98 oktan är liksom en extra försäkring utöver, det är naturligtvis inte skadligt att ta i överkant med oktantalet. Det är inte nånting som egentligen tillför nåt alls tyvärr.Då kanske det vore skönt att få veta att maxeffekten ur din maskin om den inte är trimmad är tagen på 93 oktan och att 95 oktan är rekommenderat. Du ligger redan över alltså. Att använda 98 oktan gör naturligtvis att bilen kan göra en viss tändförställning uppåt, men den används ändå inte överhuvudtaget i det registret där man ligger och åker landsväg. Utan möjligen kan du se någon mera effekt om du varvar ur totalt. Vid chipning däremot så ökar vi på laddtrycket och mängden bensin. Där är risken för spikningar högre och skadligare. Där rekommenderar man 98 oktan. Dock är det samma där.. åker du som vanligt på vägen (vanlig pendlingskörning) så gör inte 98 oktan nån nytta där heller.Nu kör jag iofs trimmat, men redan i original kan styrsystemet hantera 98 oktan (vilket jag har för mig är rekommenderat i instruktionsboken, men är osäker..) på ett bra sätt, oavsett om man mäter effekt vid bromsning med normbränsle på annat oktantal. Detta genom att justera tändkurva och laddtryck.
Vad gäller energi innehållet i 95 resp 98 oktan så är det så försumbart att det räcker att du o jag åker på olika däck för att den skillnaden inte ska gå att mäta ut i en bränslejämförelse.
Jag är primärt intresserad av vridmoment och mellanregister,då jag sällan kör några längre sträckor på konstant belastning. Högre tändförställning och laddtryck ger högre vrid/effekt i mellanregistret. Knacksensorn detekterar betydligt mindre spikningar med 98 oktan än med 95 och håller vrid/effekt uppe, speciellt vid höga yttertemperaturer och torr luft är detta rejält märkbart.
Energiinehållet är mycket riktigt i princip samma, enda skillnaden skulle kunna vara från de 5% etanol som 95 oktan innehåller, och rent bränsleekonomiskt finns inget att vinna på att köra 98 oktan. Jag har försökt mäta skillnaden, men bara kunna mäta 0,03 l/mil i skillnad, och även om det är gjort på en längre tid så är det försumbart.
/Thomas
Jurgen_25 skrev:Vad trevlig o höra alla era åsikter och erfarenheter om detta. Visst det här med mindre bränsleförbrukning är marginellt, men 98 för mig är iallafall bättre o köra på..Jo det är alltid bra att den inte knackade och så. Men det hade den heller aldrig gjort på 95 oktan. Vad gäller om ett högre oktantal är bättre eller inte är lite av vad man vill ha ut av nåt. Vill man betala för nåt man inte använder (gäller inte alla men större delen ändå) så gör man det helt enkelt?
Jag hade en BE EM DubbelV 6cyl 192hp innan och på den körde ja osså alltid 98, det kvitta nästan hur oekonomiskt jag körde den men den gick nästan aldrig äver 10L/100km, och bilen spann som en katt, inga tick eller knack i motorn. 20-öre mer litern för 98 tycker jag är absolut värt..!
jonny692 skrev:dum fråga kanske men jag e inte så kunnig på bilar.visst kan du köra på det? Om du märker nån skillnad kan vi nog inte utala oss om.
jag har en 440 se 2.0 1996.kan jag köra på blyfri 98?
kommer jag märka nån skillnad isåfall?